Educational organizations as institutional forms of entrepreneurship development
EDN: FSWMIM
Abstract
The relevant task facing modern society is business development as bases of economic stability. It's possible through formation of enterprise thinking and enterprise competences in economics. Business knowledge for own development seeks to use increasing number of people now. The purpose of the research is identification of a role of the educational organizations in formation of enterprise thinking and increase in enterprise activity in society. Being structural elements of institutional business infrastructure, the educational organizations increase quality of enterprise ecosystem. It occurs due to expanded reproduction academic and business knowledge. Some general scientific and special methods were used by the author for the solution of the objectives (method of the system analysis, method of the retrospective analysis, methods of statistical inspection). Empirical materials are received as a result of the questioning of students of higher educational institutions. The research of potential enterprise activity is executed by the author. As a result of a research the model of formation of enterprise competences was offered. The model includes the main and additional programs of business education based on modern information and educational technologies.
References
1. Асалиев А. М. Формирование профессиональных компетенций работников под потребности цифровой экономики // Вестник Российского экономического университета им. Г.В. Плеханова. 2018. № 6 (102). С. 67-76.
2. Асалиев А. М., Забелина О. В. Непрерывное образование как фактор экономического и социального развития страны // Экономика устойчивого развития. 2012. № 9. С. 210.
3. Булатова И. Внедрение инновационной модели экономики как фундамента развития малого и среднего предпринимательства в России // Экономика устойчивого развития. 2015. № 3. С. 78-85.
4. Веблен Т. Теория праздного класса. Пер. с англ. / вступ. ст. и примеч. С. Г. Сорокиной; общ. ред. В. В. Мотылева. 5-е изд. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2017. С. 334.
5. Девяткин Е. А., Ласковец С. В. Роль вузов в развитии предпринимательских компетенций студентов // Экономика, статистика, информатика. 2014. № 6. С. 3-8.
6. Истомин С. В. Природа институционального механизма // Вестник Челябинского государственного университета. Экономика. 2009. № 1. Вып. 17. С. 46-58.
7. Кашпаров Д. В. Организационная модель оценки влияния среднего профессионального образования на развитие конкурентоспособности малого предпринимательства в регионе // Вестник Российского государственного университета им. И. Канта. 2010. Вып. 9. С. 133-140.
8. Кэмпбелл Э., Саммерс Л. К. Стратегический синергизм. 2-е изд. СПб.: Питер, 2004.
9. Лафли А., Мартин Р. Игра на победу. Как стратегия работает на самом деле. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2014.
10. Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики / пер. с англ. А. Н. Нестеренко; предисл. и науч. ред. Б. З. Мильнера. М.: Фонд экономической книги «Начала»,1997.
11. Орлова Л. Н. Основные принципы и подходы к управлению устойчивым инновационным развитием экономических систем // Менеджмент в России и за рубежом. 2016. № 3. С. 3-9.
12. Поланьи К. Экономика как институционально оформленный процесс // Западная экономическая социология: хрестоматия современной классики / сост. и науч. ред. В. В. Радаев; пер. М. С. Добряковой и др. М.: РОС-СПЭН, 2004. С. 82-104.
13. Серебренникова Е. А. Методологические подходы к формированию компетенций предпринимательской деятельности // Инновационное развитие профессионального образования. 2012. № 2 (02). С. 36-38.
14. Серебренникова Е. А. Проблема формирования понятия предпринимательская компетентность // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2014. № 3. С. 144-151.
15. Сорвина Т. А. Корпоративная компетенция как основа развития конкурентных преимуществ предпринимательских структур // Ученые записки Санкт-Петербургской академии управления и экономики. 2010. № 2 (28). С. 58-61.
16. Управление качеством образовательной деятельности = Quality Management of Educational Activities / под ред. Н. В. Тихомировой. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2012.
17. Фролов А. П. Концептуальные проблемы институционального менеджмента // Менеджмент в России и за рубежом. 2013. № 2. С. 3-7.
18. Хайек Ф. Индивидуализм и экономический порядок / пер. с англ. О. А. Дмитриевой; под ред. Р. И. Капелюшникова. Челябинск: Социум, 2011. С. 94.
19. Coase R. H. The new Institutional Economics // Journal of Institutional and Theoretical Economics. 1984. Vol. 140. No. 1. P. 231.
20. Entrepreneurship Competence: An Overview of Existing Concepts, Policies and Initiatives (2015). Final Report. European Commission, Joint Research Centre, Institute for Prospective Technological Studies [Electronic resource]. URL: http://publications.jrc.ec.europa.eu.
21. Global Entrepreneurship Monitor. Global Report 2017/2018 [Electronic resource]. URL: https://www.gemconsortium.org.
22. Schumpeter J. Theory of Economic Development. Capitalism, Socialism and Democracy. М.: ЭКСМО, 2007.
Review
For citations:
Zaytseva A. Educational organizations as institutional forms of entrepreneurship development. Journal of Modern Competition. 2019;13(1):106-119. EDN: FSWMIM