Family entrepreneurship as an actor of micro-enterprises in the Russian economy
EDN: XXRIPZ
Abstract
The analysis of the modern entrepreneurship's competitive environment on the example of family entrepreneurship which has allowed the author to draw a conclusion on effectively functioning competitive environment as a determinant of a state and dynamics of any branch market's competition is presented in this article. The family enterprise is defined as a micro entrepreneurship's subject within which various forms of close relatives' enterprise activity on the basis of their joint family capital can be realized. It is noted that development of the family entrepreneurship's competitive environment in modern Russia requires improvement of institutional environment's quality, in particular qualities of regional and municipal programs and actions for micro entrepreneurship development. The value of antimonopoly regulation as one of the main instruments of competitive environment's formation and development is emphasized. The conclusion is drawn on minimization of administrative barriers for realization of the market economy's principles with preservation «transparent» control of democratic institutes as the main objective on the way of the competitive environment's development of family entrepreneurship in modern Russia.
References
1. Григорьева И. Госкомпании поверили малому бизнесу // Известия. 18.09.2017.. URL: https://iz.ru/646232/ inna-grigoreva/goskompanii-narastili-zakupki-u-malogo-biznesa (Дата обращения: 27.10.2017).
2. Гуржий А. В. Субъекты малого бизнеса в контуре региональной экономики // Гуманитарные научные исследования. 2016. № 10. С. 384-386.
3. Жук А. А. Трансформация институтов среды в современных условиях // TERRA ECONOMICUS. 2009. Т. 7. № 4-2. С. 28-32.
4. Жук А. А., Потий К. М. Феномен семейного предпринимательства в современной экономической теории // Российское предпринимательство. 2017. Т. 18. № 19. URL: https://creativeconomy.ru/lib/38321 (Дата обращения: 27.10.2017).
5. Ибрагимова Г. И. Сущность и роль микробизнеса. Социальная функция микропредприятий // Вестник Удмуртского университета. 2014. Т. 24. № 4. С. 50-55.
6. Колесникова И. В., Добрынина В. И., Кальченко А. Г. Управление предпринимательской активностью в семейном бизнесе. Российский опыт (16.04.2014). URL: https://ssrn.com/abstract=2430656 or http:// dx.doi.org/10.2139/ssrn. 2430656 (Дата обращения: 27.10.2017).
7. Комаров А. В., Лабусов М. В. Антимонопольное регулирование на современном этапе: проблемы и перспективы // Научные записки молодых исследователей. 2014. № 6. С. 17-21.
8. Крючкова П. Снятие административных барьеров в экономике (условия и возможности глобальной институциональной трансформации) // Вопросы экономики. 2003. № 11. С. 65-77.
9. Кузнецов А. В. Развитие микропредприятий как фактор оптимизации экономики и повышения уровня жизни населения // Гуманизация образования. 2013. № 1. С. 38-42.
10. Ленгинович С. Г. Конкурентная среда: методы исследования // Экономическая наука и практика: материалы III Междунар. науч. конф. (г. Чита, апрель 2014 г.). Чита: Молодой ученый, 2014. С. 88-91.
11. Напалкова И. Г. Административные реформы управления национальными окраинами Российской империи в XIX - начале XX в. // Вестник Чувашского университета. 2011. № 4. С. 77-82.
12. Ойкен В. Основные принципы экономической политики: Пер с нем. - М.: Прогресс, 1995. - 494 с.
13. Панина Т. В России появится новый вид бизнеса // Российская газета. Федеральный выпуск № 7401 (235). URL: https://rg.ru/2017/10/17/katyrin-pri-proverkah-biznesa-pora-perehodit-na-elektronnoe-obshchenie.html (Дата обращения: 27.10.2017).
14. Портер М. Международная конкуренция. Пер. с англ. - М.: Международные отношения. 1993. - 896 с.
15. Потий К. М. Преимущества семейного предпринимательства в экономической жизни современного общества // Экономика и управление: научно-практический журнал. 2017. 3 (137). С. 85-88.
16. Рубин Ю. Б. Что такое конкуренция? (Введение в теорию конкурентного поведения) // Современная конкуренция. 2014а. № 1 (43). С. 101-126.
17. Рубин Ю. Б. Разработка конкурентных стратегий // Современная конкуренция. 2014б. № 6 (48). С. 102-123.
18. Савина Т. Н., Щанкина Т. В. Развитие семейного предпринимательства как способ борьбы с бедностью // Контенсус. 2014. № 11 (28). С. 44-49.
19. Серова Л. С. Микропредприятия в экономике России: состояние и тенденции развития // Научные доклады. 2012. № 3 (R). СПб.: ВШМ СпбГУ, 2012. -26 с.
20. Солнцев М. Семейный бизнес более живуч, чем несемейные предприятия // Ведомости. URL: https:// www.vedomosti.ru/finance/articles/2012/06/20/semejnyj_bolee_zhivuch_chem_nesemejnye_predpriyatiya (Дата обращения: 27.10.2017).
21. Усик Н. И. Формирование конкурентной среды и конкурентная политика // Теоретическая экономика. 2012. № 4. 2012. С. 33-42.
22. Шипицына К. С. Перспективы и проблемы семейного предпринимательства: российская реальность // Фундаментальные исследования. 2015. № 8-3. С. 633-635.
Review
For citations:
Potiy K. Family entrepreneurship as an actor of micro-enterprises in the Russian economy. Journal of Modern Competition. 2018;12(4-5):133-143. EDN: XXRIPZ