On the question about types and spheres of activity entrepreneurial structures in Russia
EDN: TXOSRN
Abstract
The paper presents the results of research activity in the nowadays in the economy of the Russian Federation sector of small and medium entrepreneurship. As the information base used the data of Federal service of state statistic, legislative materials, describe the classification of types of economical activity and production. Show the indicators, describe the quantity of entrepreneurial structures, their turnover and quantity of workers. Present the analysis of indicators, characterize unit weight subjects of small and medium entrepreneurship in the whole indicators of all enterprises and organizations in our country. Offer the distribution of subjects entrepreneurship in the dependence of made by their types of activity. Choose six fundamental industries, in them enterprises and organizations work. Show that the activity of entrepreneurial structures direct on the production of goods and rendering of services. Consumers of production are population, enterprises and organizations of various forms of property. The analysis that made by the author present, that at present exist the predominance among the subjects of small and medium entrepreneurship, that are specialize on the rendering various services. The paper discuss features and basic characteristic of activity in the sphere of services, that define organization and technology of functioning corresponding entrepreneurial structures. Adduce the tasks of development small and medium entrepreneurship in the Russian Federation.
References
1. Бляхман Л. С. Экономика фирмы. М.: Издательство Михайлова, 2001. - 386 с
2. Бугаков В. П. Особенности маркетинга услуг // Маркетинг в России и за рубежом. 1998. № 2. С. 106-112
3. Быстрова Ю. Е., Широкова Г. В. Что мы знаем о молодых предпринимательских фирмах? Определения, характеристики и факторы, влияющие на их рост // Современная конкуренция. 2014. Том 8. № 6 (48). С. 69-101
4. Веденяпин И. Э. Определение этапов жизненного цикла услуги как один из методологических аспектов создания системы менеджмента качества для сферы оказания социальных услуг // Вестник Уфимского государственного авиационного технического университета. 2011. № 5 (45). Том 15. С. 216-221
5. Вэриан Х. Р. Микроэкономика. Промежуточный уровень. Современный подход. М.: ЮНИТИ, 1997. - 767 с
6. Долгов Д. И. Определение понятий «услуга», «обслуживание потребителей» и «управление послепродажным обслуживанием». Научный электронный архив. URL: http://econf.rae.ru/article/7778 (дата обращения:17.02.2015)
7. Классификация основных продуктов. Издание Организации Объединенных Наций. № R. 91. XVI. 7. URL: http://www.rospravo.ru/files/sites/a9214c4b41f6487b91ca3 a6aa0ec56b1.pdf (дата обращения: 15.03.2015)
8. Коваленко А. И., Зарецких С. А. Дискуссия о профессионально-ориентированном подходе к предпринимательству // Современная конкуренция. 2012. Том 6.№ 3 (33). С. 3-8
9. Котлер Ф. Основы маркетинга. М.: Прогресс, 1991. -656 с
10. Курс экономической теории. Общие основы экономической теории. Микроэкономика. Макроэкономика. Основы национальной экономики / под ред. А. В. Сидоровича М.: Дело и Сервис, 2001. - 832 с
11. Лапуста М. Г., Старостин Ю. Л. Малое предпринимательство. М.: ИНФРА-М, 2004. - 454 с
12. Макконнелл К. Р., Брю С. Л. Экономикс: принципы, проблема и политика. М.: ИНФРА-М, 2005. - 972 с
13. Малое и среднее предпринимательство в России.2014 // Статистический сборник Федеральной службы государственной статистики. М.: Росстат. 2014. -86 с
14. Пиньковецкая Ю. С. Малое предпринимательство на рынках совершенной и монополистической конкуренции // Современная конкуренция. 2012. Том 6.№ 2 (32). С. 3-12
15. Пиньковецкая Ю. С. Предпринимательство в Российской Федерации: генезис, состояние, перспективы развития. Ульяновск: УлГУ, 2013. - 226 с
16. Российский статистический ежегодник. 2014 // Статистический сборник Федеральной службы государственной статистики. М.: Росстат, 2014. - 693 с
17. Рубин Ю. Б. Российское предпринимательство как направление российского образования // Современная конкуренция. 2012. Том 6. № 6 (36). С. 5-8
18. Сирополис Н. К. Управление малым бизнесом. Руководство для предпринимателей. М.: Дело, 1997. - 672 с
19. Система национальных счетов. Издание Организации Объединенных Наций. № R. 94. XVII. 4. URL: http://www. un.org/ru/publications/ (дата обращения: 15.03.2015)
20. Статистическая классификация видов экономической деятельности в Европейском сообществе (NACE 2,2). URL: http://www.info24.lv/ru/nace/sooruznija-i-stroitlni- raboti-F.html (дата обращения: 15.03.2015)
21. Услуги и ВТО. Портал внешнеэкономической информации. Министерство экономического развития Российской Федерации. URL: http://www.ved.gov.ru/mdb/ information/attendance/trade_and_wto/ (дата обращения:20.03.2015)
22. Фадеева Н. В. Элементы и процессы услуговой системы, определяющие ее качество // Вестник Тамбовского государственного технического университета. 2012.№ 1. С. 262-269
23. Федеральная служба государственной статистики. Малое и среднее предпринимательство в России. 2010: Методологические пояснения. URL: http://www.gks.ru/ bgd/regl/b10_47/IssWWW. exe/Stg/metod.htm (дата обращения: 10.03.2015)
24. Хаксевер К., Рендер Б., Рассел Р., Мердик Р. Управление и организация в сфере услуг. СПб.: Питер, 2002. -752 с
25. Шарыгин М. Д., Кротов И. И. Основные факторы территориальной организации малого предпринимательства // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. 2014. № 9. С. 155-168
26. Haussermann H., Siebel W. Dienstleistungsgesellschaften. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1995. - 214 p
Review
For citations:
Pinkovetskaia J. On the question about types and spheres of activity entrepreneurial structures in Russia. Journal of Modern Competition. 2015;9(2):32-45. EDN: TXOSRN