Preview

Современная конкуренция

Расширенный поиск

ЭЛЕКТРОННАЯ КОММЕРЦИЯ В ЕС: НОВЫЕ НОРМЫ РЕГУЛИРОВАНИЯ ВЕРТИКАЛЬНЫХ ОГРАНИЧИВАЮЩИХ СОГЛАШЕНИЙ В СФЕРЕ ИНТЕРНЕТ - ТОРГОВЛИ

EDN: OWVGMJ

Аннотация

Развитие интернет-торговли подразумевает наличие конкурирующих интересов между участниками производственно-сбытовой цепи и требует применения особых мер регули- рования, особенно в области вертикальных ограничивающих соглашений (далее - ВОС). Поскольку государственное регулирование ВОС обусловлено их возможными антикон- курентными последствиями, то и изменение характера конкуренции требует пересмотра применяемых норм регулирования, что было реализовано в Европейском Союзе (ЕС), где 1 июня 2010 г. вступили в действие новые нормы регулирования ВОС (Vertical Block Exemption Regulation), рассчитанные на 10 лет.

Об авторе

М.Е. Шалашова
НИУ ВШЭ


Список литературы

1. Baye M. R. and J., Morgan. Information Gatekeepers on the Internet and the Competitiveness of Homogeneous Product Markets // American Economic Review. № 91 (3). 2001. Р. 454 - 474.

2. Brynjolfsson E. and M. Smith. Frictionless commerce? A comparison of internet and onventional retailers // Management Science. № 46 (4). 2000. Р. 563 - 585.

3. Campbell C., G. Ray and W. A. Muhanna. Search and collusion in electronic markets // Management Science. № 51 (3). 2005. Р. 497 - 507.

4. Carlton Dennis W and Judith A. Chevalier. Free Riding and Sales Strategies for the Internet // Journal of Industrial Economics, Wiley Blackwell. № 49 (4). 2001. Р. 441 - 61.

5. Chen P.Y. and L. Hitt. Switching Cost and Brand Loyalty in Electronic Markets: Evidence from Online Retail Brokers // Information Systems Research. № 13. 2002. Р. 255 - 274.

6. Clay K., Krishnan, R., Wolff, E., and D. Fernandes. Retail strategies on the web: Price and non-price competition in the on-line book industry // Journal of Industrial Economics. № 50 (3). 2002. Р. 351 - 367.

7. Goolsbee A. Competition in the computer industry: Online versus retail / Journal of Industrial Economics. № 49 (4). 2001. Р. 487 - 490.

8. Lao Marina L. Resale Price Maintenance: The Internet Phenomenon and Free Rider Issues // Antitrust Bulletin. № 55. 2010.

9. Le Blanc L. A., and, C. Folkman Curasi. Differential pricing for electronics on the internet and competing channels // Quarterly Journal of Electronic Commerce. № 3 (2). 2002. Р. 97 - 110.

10. Sarkar M. B., B. Butler and C. Steinfield. Cybermediaries in electronic marketplace: toward theory building // Journal of Business Research. № 41. 1998. Р. 215 - 221.

11. Schmitz S. W., and M. Latzer. Competition in B2C e-commerce: Analysis issues and empirical evidence // Electronic Markets. № 12 (3). 2002. Р. 163 - 175.

12. Tang F., and X. Xing. Will the growth of multi-channel retailing diminish the pricing efficiency of the Web? // Journal of Retailing. № 77. 2001. Р. 319 - 333.

13. Commission Regulation (EU). № 330/2010 on the application of Article 101 (3) of the Treaty on the Functioning of the European Union to categories of vertical agreements and concerted practices, OJ L 102, 4/23/2010.

14. Guidelines on Vertical Restraints [Электронный ресурс] Электрон. ст.-режим доступа: URL: http://ec.europa.eu/competition/antitrust/legislation/ guidelines_vertical_en.pdf.


Рецензия

Для цитирования:


Шалашова М. ЭЛЕКТРОННАЯ КОММЕРЦИЯ В ЕС: НОВЫЕ НОРМЫ РЕГУЛИРОВАНИЯ ВЕРТИКАЛЬНЫХ ОГРАНИЧИВАЮЩИХ СОГЛАШЕНИЙ В СФЕРЕ ИНТЕРНЕТ - ТОРГОВЛИ. Современная конкуренция. 2012;(2):60-68. EDN: OWVGMJ

For citation:


Shalashova M. E-COMMERCE IN THE EU: THE NEW RULES ON VERTICAL RESTRAINTS AND THEIR IMPLICATIONS FOR INTERNET RETAILING. Journal of Modern Competition. 2012;(2):60-68. EDN: OWVGMJ

Просмотров: 0


Creative Commons License
Контент доступен на условиях простой (неисключительной) лицензии.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)