Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

IMITATION AS A COMPETITIVE STRATEGY

EDN: OOZTAR

Abstract

This article shows the role of imitation in shaping competitive advantages of the company. It is argued that in spite of the underestimation of the phenomenon in the economic literature, imitation may be the foundation of a number of competitive strategies used by Russian and foreign companies.

About the Authors

A. Kozikov
Finance University under the Government of the Russian Federation


A. Yudanov
Finance University under the Government of the Russian Federation


References

1. Россия в цифрах. 2011: крат. стат. сб./Росста1. т. M., 2011.

2. Воронков М., Колобов Д. Мифология инновационных лекарств//Московские аптеки. Май. 2007. № 5 (161).

3. Карасюк Е. Неподражаемая копия//Секрет фирмы. № 4 (139). 30.01.2006.

4. Кирцнер И. Конкуренция и предпринимательст-во/пер. с англ. А. В. Куряева и Д. А. Бабушки-на/под ред. А. В. Куряева. Челябинск: Социум, 2010.

5. Маркидес К. К., Героски П. А. Искусство быть вторым. Почему «открыватели рынков» не становятся безусловными лидерами/пер. с англ. С. Б. Ильияна. М.: Вершина, 2006.

6. Полтерович В. М. Создавать технологии или заимствовать их?//Электронное издание «Наука и технологии России -STRF.ru». 11.09.08. URL: http://www.strf.ru/material.aspx?CatalogId=223&d_ no=15442 (дата обращения: 15.05.2011).

7. Рубин Ю. Б. Дискуссионные вопросы современной теории конкуренции//Современная конкуренция. 2010. № 3.

8. Хайек Ф. А. Конкуренция как процедура открытия//МЭиМО. 1989. № 12.

9. Юданов А. Ю. Конкуренция: теория и практика: учеб.‑практ. пособие. 3‑е изд., испр. и доп. М.: Издательство ГНОМ и Д, 2001.

10. Юданов А. Ю. Покорители «голубых океанов» (фирмы-«газели» в России)//Современная конкуренция. 2010. № 2.

11. Banerjee A. V. A Simple Model of Herd Behavior. Quarterly Journal of Economics, 1992,107: 797 -817.

12. Bikhchandani S., & Sharma S., Herd Behavior in Financial Markets: A Review. UCLA working paper, 2001.

13. Ethiraj S., Zhu D. Performance effects of the imitative entry. Strategic management Journal. № 29 (8). 2008. Р. 797 -817.

14. Kirzner, I. The Alert and Creative Entrepreneur: A Clarification, Small Business Economics, 32: 145 -152. 2009.

15. Levitt T. Ted Levit on marketing: a Harvard business review paperback. Harvard business school publishing corporation, 2006.

16. Lieberman M. B., Asaba S. Why do firms imitate each other? Academy of management review. № 31 (2), 2006. Р. 366 -385.

17. Schnaars S. Managing Imitating strategies: How late entrants seize markets from pioneers. New York: Free Press, 1994.

18. Shenkar O. Copycats: combining imitation and innovation to outsmart your competitors. Maidenhead: McGraw-Hill Education, 2010.


Review

For citations:


Kozikov A., Yudanov A. IMITATION AS A COMPETITIVE STRATEGY. Journal of Modern Competition. 2011;(5):3-19. EDN: OOZTAR

Views: 5


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)