Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Quality of Education as a Factor of University Competitiveness

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-4-118-126

EDN: OOEELT

Abstract

The strategic orientation of any modern educational organization is to achieve competitive advantages in the market of educational services. The competitiveness of the university is directly dependent on the quality of its educational services. Evaluation of the quality of education, in turn, goes to such concepts as the rating of the university and its accreditation. Discussion of this area of higher education is actively conducted in the academic community, but its research, especially in the realities of the digital economy, is insufficient, which makes this publication relevant. The purpose of the study is to identify the actual features of achieving high competitiveness in the conditions of digital transformation by a domestic university. To do this, it is necessary to analyze the existing experience of Russian higher education in terms of responding to the challenges of digital transformation and develop recommendations for achieving high quality education in modern conditions. The research methodology is based on the theoretical foundations of professional education and the competitiveness of Russian universities. The article analyzes the domestic and international experience in assessing the quality of education, while proving that the main criterion for assessing the competitiveness of a university is the quality of learning outcomes. Methods of comparative analysis, observation and generalization are used. The study proves that modern Russian higher education does not always adequately respond to the challenges and opportunities of digital transformation. A number of systemic problems hindering the achievement of high quality of modern higher education are identified. The necessity of combining the introduction of innovative technologies of the educational process with the preservation of the advantages of traditional education is confirmed. Promising directions of constructive interaction of the university with the most important stakeholders of higher education - employers are proposed.

About the Author

Alexander L. Drondin
Synergy University


References

1. Васильев А. И. Конкурентоспособность вуза в свете теории конкуренции и норм российского законодательства // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 6 (66). С. 122-134.

2. Воробьева Е. С., Краковецкая И. В. Рейтинговая оценка конкурентоспособности зарубежных и отечественных высших учебных заведений // Научная периодика: проблемы и решения. 2016. Т. 6. № 1. С. 27-40. DOI: 10.18334/nppir.6.1.35041.

3. Коржавина Н. П., Леонгардт В. А., Чикова О. А. Конкурентоспособность вузов на рынке образовательных услуг и рынке труда: взаимосвязь компонентов и показателей // Педагогическое образование в России. 2016. № 8. С. 144-147. DOI: 10.26170/po16-08-2.

4. Голик А. С. Система внешних факторов конкурентоспособности вуза // Высшее образование в России 2007. № 7. С. 131-134.

5. Малин А. С. Межвузовская и внутривузовская конкуренция образовательных программ высшего профессионального образования // Современная конкуренция. 2007. № 6. С. 49-55.

6. Оганесян А. О., Гимбатов Ш. М. Конкурентоспособность вуза: подходы к анализу // Региональные аспекты социальной политики. 2017. № 19 (19). С. 20-27.

7. Юдина А. С., Павлова И. А. Международные рейтинги и конкурентоспособность университетов // Вестник науки Сибири. 2017. № 1 (24). С. 1-24.

8. Рубин Ю. Б. Конкуренция в российском образовании: теория и противоречивые реалии // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 5 (111). С. 17-30. DOI: 10.15826/ umpa.2017.05.058.

9. Дрондин А. Л. Независимая оценка качества высшего образования как научная проблема и практическая задача // Высшее образование сегодня. 2019. № 3. С. 17-23. DOI: 10.25586/RNU.HET.19.03.P.17.

10. Freeman R. E. Strategic management: A stakeholder approach. - Cambridge: Cambridge University Press, 2010. - 292 p.

11. Казьмина И. Университеты для будущей элиты: 100 лучших российских вузов по версии Forbes - 2020 [Электронный ресурс] // Forbes. URL: https://forbes.ru/obshchestvo/403369-universitety-dlya-budushchey-elity- 100-luchshih-rossiyskih-vuzov-po-versii-forbes (дата обращения: 05.01.2021).

12. Исследование показало, сколько выпускников вузов работают по специальности [Электронный ресурс] // РИА Новости. 2019. URL: https://ria.ru/20190902/1558146808.html (дата обращения: 05.01.2021).

13. Frey C. B., Osborne M. A. The Future of Employment: How susceptible are jobs to computerization? // Oxford Martin School, University of Oxford. 2013. URL: https://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/downloads/academic/The_ Future_of_Employment.pdf (дата обращения: 05.01.2021).

14. Атлас новых профессий [Электронный ресурс] // Агентство стратегических инициатив; Сколково. - М., 2014. URL: https://www.skolkovo.ru/public/media/documents/research/sedec/SKOLKOVO_SEDeC_Atlas.pdf (дата обращения: 05.01.2021).

15. Пономаренко Е. Е., Прохорова Е. А., Розанов Д. А., Никитина А. В. Смена модели экономики высшего образования: особенности перехода в условиях цифровизации // Экономика устойчивого развития. 2020. № 1 (41). С. 146-149.

16. Стариченко Б. Е. Цифровизация образования: реалии и проблемы // Педагогическое образование в России. 2020. № 4. С. 16-26. DOI: 10.26170/po20-04-02.

17. Алавердов А. Р. К вопросу о естественных границах процесса цифровизации высшего образования // Материалы XV международного конгресса "Роль бизнеса в трансформации общества - 2020". - М.: Университет "Синергия": Издательский дом, 2020. Ч. 1. C. 384-387.

18. Дрондин А. Л. Независимая оценка качества российского высшего образования: зачем она нужна и что можно улучшить // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 2. С. 41-49. DOI: 10.31992/0869-3617-2020- 29-2-41-49.

19. Мотова Г. Н. Эволюция системы аккредитации в сфере высшего образования России // Высшее образование в России. 2017. № 10 (216). С. 13-25.

20. Матвеева О. А. Развитие добровольной аккредитации образовательных программ в России // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 7. С. 19-28. DOI: 10.31992/0869-3617-2019-28-7-19-28.


Review

For citations:


Drondin A. Quality of Education as a Factor of University Competitiveness. Journal of Modern Competition. 2021;15(4):118-126. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-4-118-126. EDN: OOEELT

Views: 4


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)