Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Marketing products in sports as competitive instruments in the sports industry

https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-4-25-39

EDN: UQAQIY

Abstract

The article analyzes the main marketing products in sports, examines the results of research on the sports marketing market - international sports events and sports organizations that create and earn money from their marketing products. The sources of information were reporting and analytical materials, interviews of specialists and marketers in the area of sports finance, annual reports of federations, leagues and clubs, reports of consulting companies, and websites of these structures. Separately, the approaches of Russian sports organizations to the creation, promotion and sales of their marketing programs are analyzed, which can be considered as key tools for creating competitive advantages in attracting funding for their activities in the future.

About the Authors

V.A. Gorelikov
Synergy University


K.I. Bratkov
Synergy University


References

1. Болховер Д., Брэдли К. Футбол как модель бизнеса. Уроки бизнеса изнутри // Баланс Бизнес Бук, 2005. - 336 с.

2. Гореликов В. А. Спонсорство в спорте: учебное пособие. - Москва: Университет "Синергия", 2020. - 128 с.

3. Гореликов В. А. Спонсорство как возможность конкурировать в спорте // Современная конкуренция. 2019. № 4 (76). С. 46-57.

4. Гореликов В. А. Спонсорство Олимпиады: дорого, долго, эффективно // Журнал "СБК. Спорт Бизнес Консалтинг". 2018. № 1 (33). С. 36-41.

5. Гуреева, Е. А., Солнцев И. В. Оценка экономического эффекта от проведения крупных спортивных соревнований: монография. - Москва: Русайнс, 2014. - 92 с.

6. Дэвис Дж. А. Эффект Олимпийских игр. Как спортивный маркетинг создает сильные бренды. - Москва: Рид Медиа, 2013. - 384 с.

7. Зинин А. Разоблачение игры. О футбольных стратегиях, скаутинге, трансфере и аналитике. - Москва: ЭКСМО, 2018. - 448 с.

8. Исследование российского билетного рынка: опрос представителей российского билетного рынка индустрии России [Электронный ресурс] // Исследование PWC, 2018. - URL: https://www.pwc.ru/ ru/publications/russian-ticket-market-survey.html

9. Ландшафт европейского клубного футбола. Сравнительный отчет по лицензированию клубов за 2018 год [Электронный ресурс] // Исследование UEFA, 2018. - URL: https://www.uefa.com/ MultimediaFiles/Download/OfficialDocument/uefaorg/Clu blicensing/02/64/07/01/2640701_DOWNLOAD.pdf

10. Леднев В. А. Новые форматы крупных соревнований: изменения ради популяризации спорта или дополнительной прибыли? // Вестник РМОУ. 2017. № 2 (23). С. 42-49.

11. Леднев В. А., Братков К. И. Предпринимательство в индустрии спорта: возможности, ожидания и результаты // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 1 (73). С. 120-129.

12. Леднев М. В. 10 шагов к составлению успешной маркетинговой программы спортивной организации // СМ: все о спортивном менеджменте и маркетинге. Выпуск 1. - Москва: Университет "Синергия", 2016. С. 80-87.

13. Малыгин А. В. Спортивный маркетинг. - Москва: Планета, 2018. С. 109.

14. Маркетинговая программа "Сочи 2014" // GR Sport. 2014. № 1 (03). С. 17-35.

15. Мастерманн Г. Стратегический менеджмент спортивных мероприятий. - Москва: Планета, 2015. - 512 с.

16. Медведев С. В. Формирование гибкой и эффективной билетной программы хоккейного клуба // СМ: все o спортивном менеджменте и маркетинге. Выпуск 3. - Москва: Университет "Синергия", 2019. С. 51-81.

17. Отчет о научно-исследовательской работе "Разработка научно обоснованных предложений по применению многоканального (диверсифицированного) механизма финансирования в спорте" [Электронный ресурс] // Министерство спорта Российской Федерации, 2019. c. 114. - URL: https://rosrid.ru

18. Отчет PWC "Меняем правила игры: Перспективы развития мировой индустрии спорта до 2015 года" [Электронный ресурс]. С. 2. - URL: http://www.pwc. ru/sportsoutlook

19. Слуцкин И. М. Мерчандайзинг и лицензирование в спорте // СМ: все о спортивном менеджменте и маркетинге. Выпуск 1. - Москва: Университет "Синергия", 2016. С. 62-79.

20. Солнцев И. В. Финансы в футболе: учебник. - 2-е изд. - Москва: Проспект, 2020. С. 51.

21. Солнцев И. В. Экономическая стратегия развития индустрии спорта в России и ее финансирование // Спорт: экономика, право, управление. 2020. № 2. С. 34-38.

22. Уолкер О. и др. Маркетинговая стратегия. Курс МВА. - Москва: Вершина, 2006. - 496 с.

23. Global transfer market report 2019. - URL: https:// resources.fifa.com/image/upload/global-transfer-market- report-2019-men.pdf?cloudid=x2wrqjstwjoailnncnod

24. FIFA Financial Report 2018. - URL: https://resources. fifa.com/image/upload/xzshsoe2ayttyquuxhq0.pdf

25. Olympic marketing fact file 2020 Edition. - URL: https:// stillmed.olympic.org/media/Document%20Library/ OlympicOrg/Documents/IOC-Marketing-and-Broadcasting- General-Files/Olympic-Marketing-Fact-File.pdf

26. At the gate and beyond: Outlook for the sports market in North America through 2023 // PwC. - URL: https:// www.pwc.com/us/en/industries/tmt/library/sports-outlook- north-america.html


Review

For citations:


Gorelikov V., Bratkov K. Marketing products in sports as competitive instruments in the sports industry. Journal of Modern Competition. 2020;14(4):25-39. https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-4-25-39. EDN: UQAQIY

Views: 1


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)