Technological giants on digital markets as a result of a regulator failure
https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-4-5-24
EDN: YCZZGV
Abstract
The article discusses the main problems of antitrust regulation of multilateral digital platforms. The problems of defining the boundaries of product markets on which multilateral platforms operate, including the problems of analyzing competition in derivative markets, other stages of determining the dominant position of a digital platform and its market power are disclosed. In the context of the latest news related to the proposals of the Subcommittee of the US Congress on toughening antitrust regulation of digital giants (Amazon, Facebook, Google, Apple), the possibilities of using such proposals in the Russian practice of antitrust regulation are considered. The author identifies the methodological problems that arise in the context of strengthening the market power of digital platforms, and also reveals the author’s approach to solving these problems
References
1. Ву Т. Главный рубильник. Расцвет и гибель информационных империй от радио до интернета. - Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2012. - 384 с.
2. Коваленко А. И. Ограничения рыночной власти цифровых платформ // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. №2 (78). С. 89-105. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-2-89-105
3. Khan L. M. The separation of platforms and commerce // Columbia Law Review. 2019. Vol. 119. No. 4. P. 973- 1098. URL: https://columbialawreview.org/content/theseparation-of-platforms-and-commerce
4. Коваленко А. И. Сетевой эффект как признак доминирующего положения цифровых платформ // Современная конкуренция. 2020. Т.14. №1 (77). с. 18-37. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-1-18-37.
5. Шаститко А. Е., Маркова О. А. Старый друг лучше новых двух? Подходы к исследованию рынков в условиях цифровой трансформации для применения антимонопольного законодательства // Вопросы экономики. 2020. №. 6. С. 37-55. DOI: 10.32609/0042-8736-2020-6-37-55.
6. Шаститко А. Е. Применение антимонопольного законодательства на рынках производных товаров: от определения продуктовых границ до адвокатирования конкуренции // Современная конкуренция. 2015. Т. 9. №4 (52). С. 5-29.
7. Шаститко А. Е. Конкуренция на рынках производных товаров: предметное поле и выводы для политики // Журнал Новой экономической ассоциации. 2012. №4. С. 104-126
8. Applebaum H. M., Barnett T. O. Antitrust Law: Ninth Circuit Upholds Kodak's Liability for Monopolizing the "Aftermarket" for Servicing of its Equipment but Vacates Some Damages and Modifies Injunction // National Law Journal. 1997. Vol. 29. No. 9. P. 104-126.
9. Klein B. Market power in aftermarkets // Managerial and Decision Economics. 1996. Vol. 17. No. 2. P. 143-164.
10. Shapiro C. Aftermarkets and consumer welfare: making sense of Kodak // Antitrust Law Journal. 1995. No. 63. P. 483-511.
11. Moore J. F. Predators and Prey: A New Ecology of Competition // Harvard Business Review. 1993. No. 3. P. 75-83.
12. Činčikaitė R., Kurojedova D. Successful promotion of the brand in social networks: factor analysis // Прикладная информатика. 2015. Т. 10. № 2 (56). С. 15-26.
13. Khan L. M. Amazon's antitrust paradox // The Yale Law Journal. 2016. Vol. 126. P. 710-805. URL: https://www.yalelawjournal.org/pdf/e.710.Khan.805_zuvfyyeh.pdf
14. Вартаев Р. С., Гараев Р. З., Коваленко А. И. Злоупотребление доминированием цифровых платформ (на примере дела Google в России) // Современная конкуренция. 2016. Т. 10. №5 (59). С. 89-141.
Review
For citations:
Kovalenko A. Technological giants on digital markets as a result of a regulator failure. Journal of Modern Competition. 2020;14(4):5-24. https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-4-5-24. EDN: YCZZGV