Specific features of startup competencies as planned outcomes of entrepreneurship learning in bachelor's degree
https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-3-130-143
EDN: RHNSAP
Abstract
Competencies are essential prerequisites for entrepreneurial activity and, therefore, for a person. In this article, a number of competencies have been identified based on a specific vision of entrepreneurship. The issue of structuring competencies in the field of entrepreneurship should be studied and discussed more widely, and the classification of startup competencies should be further developed. Startup competencies are interpreted as a set of special knowledge and skills necessary for entrepreneurs to successfully enter their own business and are an integral part of the results of entrepreneurship education in the undergraduate program.In this article, were used methods to find a solution to the problem, such as general logical methods. Also, the article used a case study method, which made it possible to identify the cause-and- effect relationships of processes in the context of learning how to create startups and learning all the functions of entrepreneurial activity. The competence-based approach was used as a methodological tool for the study of start-up competencies in entrepreneurship.Entrepreneurship programs should not be limited to just focusing on starting a startup, since the professional functionality of entrepreneurs is much broader and includes the functions of maintaining, developing and ending their own business.It is important for every entrepreneur to learn how to conduct and develop a business in order to ensure its competitiveness and competitive stability.An in-depth study of startup competencies will allow developing the theory of entrepreneurship, enriching the education system.
About the Authors
Yu. B. RubinD.P. Mozhzhukhin
E.V. Alekseeva
M.V. Lednev
A. Yu. Pogorelova
O.N. Potapova
T.A. Puzynya
References
1. Алавердов А. Р., Громова Н. В. Научно-педагогические работники и административно-управленческий персонал: конфликт интересов или конструктивное взаимодействие? // Высшее образование в России. - 2017. - № 3. - С. 5-16.
2. Белоцерковский А. В. К вопросу о согласовании образовательных и профессиональных стандартов // Высшее образование в России. - 2015. - № 6. - С. 26- 31.
3. Васильев А. И. Качество образования и конкурентоспособность вуза: аспекты взаимосвязи // Высшее образование в России. - 2019. - № 28 (4). - С. 37-43.
4. Корчагин Е. А., Сафин Р. С. Компетентностный подход и традиционное представление о высшем образовании // Высшее образование в России. - 2016. - № 11. - С. 47-54.
5. Колмогоров Ю. Н. и др. Методы и средства научных исследований: учеб. пособие. - Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2017. - 152 с.
6. Молчанова А. К., Хрысева А. А. Будущие бизнес-модели: монетизация цифрового развлекательного контента в России // Инновации в науке. - 2013. - № 18- 2. - С. 6-13.
7. Остервальдер А. Пинье И. Построение бизнес-моделей. Настольная книга стратега и новатора. - Москва: Альпина Паблишер, 2013.
8. Пилипенко С. А., Жидков А. А., Караваева Е. В., Серова А. В. Сопряжение федеральных государственных образовательных стандартов и профессиональных стандартов: выявленные проблемы, возможные подходы, рекомендации по актуализации // Высшее образование в России. - 2016. - № 6. - С. 5-15.
9. Предпринимательское образование в России и за рубежом: история, содержание, стандарты, качество / под. ред. Ю. Б. Рубина. - Москва: Московский финансово-промышленный университет "Синергия", 2015.
10. Рубин Ю. Б. Формирование компетенций в сфере предпринимательства на образовательном пространстве бакалавриата // Высшее образование в России. - 2016. - № 1. - С. 7-21.
11. Рубин Ю. Б. Образовательная программа по предпринимательству в бакалавриате и условия ее реализации. // Высшее образование в России. - 2016. - № 2. - С. 15-27.
12. Рубин Ю. Б., Алексеева Е. В., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Обучение предпринимательству: пути укоренения в вузовском сегменте российского образования // Современная конкуренция. - 2017. - № 1 (61). - С. 21-41.
13. Рубин Ю. Б. Теория предпринимательства: пространство функционального подхода // Современная конкуренция. - 2018. - № 1 (67). С. 83-103.
14. Сенашенко В. С. О соотношении профессиональных стандартов и ФГОС высшего образования // Высшее образование в России. - 2015. - № 6. С. 31-36.
Review
For citations:
Rubin Yu., Mozhzhukhin D., Alekseeva E., Lednev M., Pogorelova A., Potapova O., Puzynya T. Specific features of startup competencies as planned outcomes of entrepreneurship learning in bachelor's degree. Journal of Modern Competition. 2020;14(3):130-143. https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-3-130-143. EDN: RHNSAP