Trasformation and consumption trends in the modern sharing business model
https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-3-79-88
EDN: RLJPHO
Abstract
He article discusses the current state and trends in the development of the sharing economy as a business model. Initially, the sharing economy assumed an exchange between people, but businessmen quickly learned to use the growing popularity of the trend. Companies began to provide platforms for sharing goods.The growing number of mobile and online platforms that effectively connect people who have underutilized assets with people who want to use them, allows you to advertise and sell products widely. In the sharing economy, the role of the consumer is changing to a two-way one, with consumers acting as buyers and suppliers of resources.By “sharing economy” the author understands such a social model, where there is a conscious rejection of private property in favor of collective, and this refusal is associated not with a lack of money, but with a desire to expand their capabilities.The economy of shared consumption today affects most areas of everyday life, changing the methods of transportation (Uber app, BlaBlaCar, Delimobil), living conditions in travel (on Airbnb), ways of entertainment (Netflix and YouTube, etc.), performing tasks (TaskRabbit itself), financing (Kickstarter), etc.Continuing the research, the author found that a number of prerequisites influenced the emergence and development of this business model, for example, the development of the Internet, a change in thinking in favor of a more open and trusting (for example, a trip with strangers to the BlaBlaCar site), a lack of desire to save for a long time to purchase property, urbanization, etc.
References
1. Астахов В. В., Хабаров В. И. Определение эффективной стратегии повышения конкурентоспособности наукоемкого предприятия // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 2 (74). С. 120-129.
2. Володин В. В., Дмитриев А. Г., Хабаров В. И. Специфика риск-менеджмента при совершении международных сделок слияний и поглощений в сегменте В2В, FM сервисов и услуг // Научное обозрение: теория и практика. 2019. № 2. С. 94-108.
3. Чернухина Г. Н., Чернухин А. М. Инструменты реализации инвестиционной стратегии интегрированной торговой системы // Проблемы теории и практики управления. 2019. № 10. С. 83-94.
4. История развития гигономики [Электронный ресурс]. - URL: http://biznesvbloge.ru/biznes-ideya-chto- takoe-gigonomika/ (дата обращения: 15.09.2020).
5. Каманина Р. В., Чернухин А. М. Выявление и анализ проблем стратегического развития потенциала торгового предприятия // Проблемы теории и практики управления. 2020. № 1. С. 94-102.
6. Курганова Н. Ю., Чернухин А. М. Современные программы продвижения в розничных торговых сетях // Проблемы теории и практики управления. 2019. № 12. С. 60-68.
7. Косарева О. А. Современные тенденции развития розничной торговли. Перспективные форматы розничных магазинов // Бизнес. Образование. Право. 2019. № 1 (46). С. 193-197.
8. Чернухина Г. Н., Ермоловская О. Ю. Развитие человеческого капитала как фактор повышения конкурентоспособности предпринимательских структур в России // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 1 (77). С. 48-57.
9. Российская интернет-экономика: рост на паузу [Электронный ресурс]. - URL: http://www.unkniga.ru/vistavki- konferents/10932-rossiyskaya-internet-ekonomika-rost-na- pauzu.html (дата обращения: 20.09.2020).
10. Такой тотальный шеринг: прокатные услуги набирают обороты [Электронный ресурс]. - URL: https://www. dp.ru/a/2020/09/04/Takoj_totalnij_shering (дата обращения: 15.09.2020).
11. Храмова А. В. Использование цифровых технологий в современном маркетинге / Доступность банковских и иных финансовых услуг как правовой принцип эффективного функционирования публичных и частных финансов: материалы международной научно-практической конференции: [сб. науч. трудов]: под ред. Е. В. Покачаловой. Саратов: Саратовская государственная юридическая академия, 2019. С. 184-188.
12. Шеринговая экономика вырастет в десять раз к 2025 году [Электронный ресурс]. - URL: https://vc.ru/ future/71329-sheringovaya-ekonomika-vyrastet-v-desyat- raz-k-2025-godu (дата обращения: 20.09.2020).
13. Экономика совместного потребления после COVID-19 [Электронный ресурс]. - URL: https://plus-one.rbc.ru/ economy/ekonomika-sovmestnogo-potrebleniya-posle- covid-19 (дата обращения: 18.09.2020).
14. Kamanina R. Innovative technological potential as the basis of mining regions sustainable development in the era of knowledge / O. Kalenov, S. Kukushkin, R. Kamanina; E3S Web of Conferences. 2019. - URL: https://doi. org/10.1051/e3sconf/201910504028.
15. Cohen B. Kietzmann J. Ride On! Mobility Business Models for the Sharing Economy / Organization & Environment. 2014. Vol. 27(3).
16. What's Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption. Rachel Botsman, Roo Rogers Paperback. 2011. February, 1.
17. https://rb.ru/opinion/sharing-economy-business/ (дата обращения: 18.09.2020).
Review
For citations:
Chernukhina G. Trasformation and consumption trends in the modern sharing business model. Journal of Modern Competition. 2020;14(3):79-88. https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-3-79-88. EDN: RLJPHO