The essence and basic Category management elements
https://doi.org/10.24411/1993-7598-2019-10205
EDN: ZURLSP
Abstract
The author in this article formulates seventeen elements of category management, which reflect the essence and content of this approach. Further, five basic elements are distinguished from them and the classification of existing definitions of the concept of category management is carried out, their strengths and weaknesses are described. Based on the analysis, the existing definitions are clarified by formulating a comprehensive category management definition.
References
1. Безрукова Е.Л., Шохирева Е. Г. Тенденции развития категорийного менеджмента в мировой экономике // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 2.
2. Буянова Е., Давыдов Н. и др. Категорийный менеджмент. Теория и практика в России. URL: https://biznesbooks.com/components/com_jshopping/files/ demo_products/ecr-rus-cm-bb-final.pdf.
3. Зотов В.В. Ассортиментная политика фирмы. М.: Экс-мо, 2006. 240 с.
4. Ильенкова К.М. «Капитанство категории» как инструмент влияния производителя на торговую сеть // Современные инновационные технологии в экономике, науке, образовании: м-лы науч.-практ. конф. Берлин: Вест-Ост Ферлаг, 2017. С. 161-170.
5. Ильенкова К. М. Внедрение категорийного менеджмента в традиционной рознице // Вестник Московского университета. Серия 6. Экономика. 2018. № 3. С. 124-145.
6. Ильенкова К. М. Основные этапы реализации ка-тегорийного менеджмента в торговых компаниях // Вестник Российского экономического университета им. Г.В. Плеханова. 2018. № 6. С. 130-142.
7. Ильенкова К. М. Особенности и основные проблемы внедрения категорийного менеджмента в России // Вестник Института экономики РАН. 2019. № 2. С. 151164. doi: 10.24411/2073-6487-2019-10024.
8. Киселев В.М., Николаева М. А. Категорийный менеджмент. М.: Норма: ИНФРА-М, 2013. 208 с.
9. Попенкова Д. К. Эволюция категорийного менеджмента // Международный научно-исследовательский журнал. 2015. № 11. С. 77-79.
10. Попов Е.В., Балакирев С. В. Маркетинговое управление продукцией на основе ассортиментной матрицы. Екатеринбург: ИЭ УрО РАН, 2010. 59 с.
11. Радаев В. В. Захват российских территорий: новая конкурентная ситуация в розничной торговле. М.: ГУ ВШЭ, 2007. 220 с.
12. Ручьева А. С. Категорийный менеджмент в розничном канале продаж: сущность концепции и актуальные направления исследований // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. Менеджмент. 2015. Вып. 3. С. 84-115.
13. Снегирева В. Розничный магазин. Управление ассортиментом по товарным категориям. СПб: Питер, 2007. 416 с.
14. Сысоева С., Бузукова Е. Категорийный менеджмент: управление ассортиментом в рознице. СПб: Питер, 2015. 400 с.
15. AC Nielsen. Category management: Positioning Your Organization to Win. Chicago. IL: American Marketing Association and NTC Business Book, 1992, 175 p.
16. Arkader R., Ferreira C. F. Category Management initiatives from the retailer perspective: a study in the Brazilian grocery retail industry. Journal of Purchasing & Supply management, 2004, no. 10, pp. 41-51.
17. Desrochers D. M., Gundlach G. T., Foer A. A. Analisys of antitrust challenges to category captain arrangements. Journal of Public Policy & Marketing, 2003, no. 22, pp. 201-215.
18. Dewsnap B., Hart C. Category management: A New Approach For Fashion Marketing? European Journal of Marketing, 2004, no. 38(7), pp. 809-834.
19. Dudinska E., Spavelko R. Category management - new concept in retail marketing. Cranium, 2005, pp. 24-30
20. Dupre K., Gruen T. W. The use of category management practices to obtain a sustainable competitive advantage in the fast-moving-consumer-goods industry. Journal of Business & Industrial Marketing, 2004, vol. 19, no. 7, pp. 444-459.
21. Dussart C. Category management: Strengths. Limits and developments. European Management Journal, 1998, no. 16 (1), pp. 50-62.
22. Europe ECR. Category Management Best Practices. Report, ECR Europe, 1997, 73 p.
23. Gooner R. A., Morgan N. A., Perreault Jr W. D. Is retail category management worth the effort (and does a category captain help or hinder)? Journal of Marketing, 2011, vol. 75, no. 5, pp. 18-33.
24. Heskova M. Category Management. Praha, Profess Consulting, 2006, 184 p.
25. IDDA. Dairy Case Category Management: A new Way To Build Dairy Case Business. In Cooperation with Borden, Inc. and Kraft USA.
26. Ilyenkova K. M. Category management in Russian retail sphere (case of the Ural Federal District). R-Economy, 2019, vol. 5, iss. 1, pp. 38-48. doi: 10.15826/ recon.2019.5.1.005.
27. Jaervinen J. Category management and captainship in retail. Case: Baby food in Finnland - Helsingin Kauppakorkeakoulu, Helsinki school of Economics. Information Systems Science, 2010, 110 p.
28. Joseph L. The category management guidebook. Lebhar-Friedman, 1996.
29. Mihalkova B., Pruzinsky M. Category management - project Implementation in E-Shop. Procedia Economics and Finance, 2015, pp. 267-275.
30. Steiner R. L. Category management-a pervasive, new vertical/horizontal format. Antitrust, 2000, vol. 15, p. 77.
31. The Partnering Group, Inc. and Category Management ECR. Best Practices Operating Comitee, Category management Report - Enhancing consumer value in the grocery industry. The United States of America, 1995.
32. Verra G. J. Category management: a matter of joint optimization. Nijenrode Research Paper Series, 1998, pp. 1998-2001.
Review
For citations:
Ilyenkova K. The essence and basic Category management elements. Journal of Modern Competition. 2019;13(2):62-80. https://doi.org/10.24411/1993-7598-2019-10205. EDN: ZURLSP