Didactic possibilities of game procedures in the process of training entrepreneurs
EDN: NRSEMA
Abstract
The article deals with the development of entrepreneurial abilities through gaming technology. The materials of the article reveal the factors of game interest, the specifics of intellectual games, especially the game procedures for adults. The basic thesis: the gaming procedures in the training allow us to evaluate, understand and develop key entrepreneurial skills. Any speculative concepts describing the professional abilities of entrepreneurs can be operationalized in such a way that this ability becomes detectable, diagnosed, evaluated. Understanding the mechanism of manifestation of a particular entrepreneurial ability allows you to choose the appropriate game procedure through which you can on the one hand to assess the personality, on the other hand to build a predictive picture of the development of personal potential. To do this, it is important to: 1) identify indicators of abilities, skills and abilities developed by the game; 2) describe each indicator, differentiate the levels of development of the ability; 3) make a map of monitoring the behavior of the player, based on the selected indicators. The content of the games used in pedagogical practice by teachers of the Department of Psychology is consistently revealed through the description: the time spent, the necessary materials and equipment, the game purpose, the competencies diagnosed in the game, the instructions, the stages of carrying out and reflection. The game method in training allows to take into account: 1) individual experience of the past; 2) strategies of behavior relevant to the present; 3) to predict the dynamics of the development of individual abilities on the basis of existing potential. The key stage of the didactic game - reflection, is aimed at fixing and understanding the usual behavioral patterns, which in the process of solving game problems are transformed into effective models of professional behavior.
References
1. Боно Э. Шесть шляп мышления. Минск: Попурри, 2006.
2. Бут Свини Л., Медоуз Д. Сборник для развития системного мышления. Пер. с англ. М.: Просвещение, 2007.
3. Бьюзен Т. Могущество вербального интеллекта/пер. с англ. Ю. Е. Андреева. Минск: ООО «Попурри», 2004.
4. Ванганди А. Задачи на тренировку бизнес-интеллекта. Пер. с англ. Минск: Попурри, 2013.
5. Вачков И. В. Основы технологии группового тренинга. Психотехники. М.: Ось-89, 2008.
6. Волкова Е. В. Технологии развития ментальных ресурсов. М.: Институт психологии РАН, 2016.
7. Гик Е. Быки и коровы//Наука и жизнь. 1978. № 2. С. 150, 151.
8. Живица О. В. Будущее за игропрактиками/Практическая психология личности: учебное пособие/под ред. О. И. Каяшевой, Н. В. Николаевой. СПб.: НИЦ АРТ, 2017а. С. 30-36.
9. Живица О. В. Выигрывает каждый или о развитии личности в игре//Практическая психология личности: учебное пособие/под ред. О. И. Каяшевой, Н. В. Николаевой. СПб.: НИЦ АРТ, 2017б. С. 57-62.
10. Киселева М. Н. Оценка персонала. СПб.: Питер, 2015.
11. Козлов В. В., Козлова А. А. Управление конфликтом. М.: Эксмо, 2004. С. 211-214.
12. Лукичёва Л. И. Управление организацией: учебное пособие/под ред. Ю. П. Анискина. М.: Омега-Л, 2006.
13. Мандель Б. Р. Интеллектуальная игра и образование: развитие профессионально значимых качеств обучающихся: учебное пособие. М.; Берлин: Директ-Медиа, 2017.
14. Пряжников Н. С. Профессиональное самоопределение: теория и практика. М.: Академия, 2007. С. 381386 . URL: http://pksuvu.ru/sites/default/files/course_materials/Pryazhnikov.pdf.
15. Рубин Ю. Б. Управление собственным бизнесом. М.: Университет «Синергия», 2016.
16. Смирнов Л. К., Воробьев А. В. Развитие культуры предпринимательства как педагогическая проблема//Сибирский педагогический журнал. 2007. № 10.
17. Федорова Л. И. Игра: дидактическая, ролевая, деловая. Решение учебных и профессиональных проблем. М.: ФОРУМ, 2009.
18. Pozina M. B. Contemporary strategies of managing the process of learning//Astra Salvensis. 2018. Т. 6. P. 691-700.
19. Бизнес-покер: правила . URL: http://igrof.com/poker.
20. Находка для шпиона: правила . URL: https://www.mosigra.ru/Face/Show/nahodka_shpiona/rules.
Review
For citations:
Zhivitsa O., Pozina M. Didactic possibilities of game procedures in the process of training entrepreneurs. Journal of Modern Competition. 2019;13(1):29-39. EDN: NRSEMA