Entrepreneuial education and formation of competencies related to damage assessment and risk management
EDN: XXRIPB
Abstract
The article deals with the issues of training in entrepreneurial education, the role of damage assessment and risk management in the formation of the competencies of future entrepreneurs. The analysis of domestic and foreign approaches to the formation of basic entrepreneurial competencies. The paper emphasizes the importance of the entrepreneur's ability to analyze and manage risks, including from external anthropogenic and natural impacts. The analysis confirmed that an important component of the educational programs of entrepreneurial education are the disciplines related to damage assessment and risk management in entrepreneurial activity. The article contains the study of educational programs of bachelor and master's degree programs of 55 leading Russian Universities that provide training in the areas of «Economics», «Management» and «Innovation». The study revealed a low indicator of the average proportion of subjects forming competence in the field of damage assessment and risk management, as well as the advantages of educational programs in the direction of «Economy» in the study of these issues. The article raises the problem of methodological support of disciplines on damage assessment and risk management, as well as describes the previously conducted study on the assessment of comprehensive damage, which was conducted in 2016-2017. In the course of the previous study, for the first time the definition, classification and methodology of comprehensive fire damage assessment, taking into account the assessment of indirect economic, socioeconomic and environmental - economic damage, was proposed. The developed methodology will enable to train future entrepreneurs to the issues of damage assessment and risk management.
About the Authors
I. OparinA. Yashin
A. Filippov
References
1. Верховская О. Р., Дорохина М. В., Сергеева А. В. Национальный отчет «Глобальный мониторинг предпринимательства. Россия 2013». СПб.: Изд-во ВШМ СПбГУ, 2014. - 64 c.
2. Воробьев С. Н., Балдин К. В. Управление рисками в предпринимательстве. 2-е изд. М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2008. - 772 с.
3. Девяткин Е. А., Ласковец С. В. Роль вузов в развитии предпринимательских компетенций студентов // Статистика и экономика. 2014. № 6. С. 3-8
4. Клюев А. К., Багирова А. П., Яшин А. А. Предпринимательское образование в университетах страны: масштабы, виды программ, баланс компетенций // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 1 (61). С. 88-102.
5. Клюев А. К., Яшин А. А. Программы предпринимательского образования в современном университете // Высшее образование в России. 2016. № 1 (197). С. 22-33.
6. Рубин Ю. Б. Высшее предпринимательское образование в России: диагностика проблемы // Высшее образование в России. 2015. № 11. С. 5-17.
7. Рубин Ю. Б. Образовательная программа по предпринимательству в бакалавриате и условия ее реализации // Высшее образование в России. 2016. № 2. С. 15-27
8. Рубин Ю. Б. Формирование компетенций в сфере предпринимательства на образовательном пространстве бакалавриата // Высшее образование в России. 2016. № 1. С. 7-21
9. Рубин Ю. Б., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Матрица компетенций как инструмент обучения предпринимательству в бакалавриате // Высшее образование в России. 2017. № 6. С. 16-28.
10. Чепуренко А. Ю. Как и зачем обучать студентов предпринимательству: полемические заметки // Вопросы образования. 2017. № 3.
11. Широкова Г. В. Курс «Предпринимательство» в ВШМ СПбГУ // Предпринимательские программы в современном образовательном учреждении. М., 2014. С. 116.
12. Amway Global Entrepreneurship Report 2013. URL: https:// mafiadoc.com/amway-global-entrepreneurship-report2013_5a2ab06b1723dded97008eb7.html.
13. Chell E. Review of skill and the entrepreneurial process. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research. 2013. No. 19 (1). P. 6-31.
14. Johannisson B. University training for entrepreneurship: A Swedish approach. Entrepreneurship and Regional Development. 1991. No. 3 (1). P. 67-82.
15. Kuttima M., Kallastea M., Venesaara U., Kiisb A. Entrepreneurship Education at University Level and Students' Entrepreneurial Intentions // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. № 110. P. 658-664.
16. Mitchelmore S., Rowley J. Entrepreneurial Competencies: A Literature Review and Development Agenda. International Journal of Entrepreneurship Behavior & Research. 2010. No. 16 (2). P. 92-111.
17. Morris M. H., Webb J. W., Jun Fu, Sujata Singhal. A Competency-Based Perspective on Entrepreneurship Education Conceptual and Empirical Insights. Journal of Small Business Management. 2013. No. 51 (3). P. 352-369.
18. OECD. SMEs, Entrepreneurship and Innovation, 2010, OECD Studies on SMEs and Entrepreneurship, Paris.
19. Onstenk J. Entrepreneurship and Vocational Education. European Educational Research Journal. 2003. No. 2 (1). P. 74-89.
20. Oosterbeek H., Mirjam van Praag, Ijsselstein A. The Impact of Entrepreneurship Education on Entrepreneurship Skills and Motivation. European Economic Review. 2010. No. 54. P. 442-454.
Review
For citations:
Oparin I., Yashin A., Filippov A. Entrepreneuial education and formation of competencies related to damage assessment and risk management. Journal of Modern Competition. 2018;12(4-5):106-116. EDN: XXRIPB