Methodical support of the project work for the formation of entrepreneurial competencies in higher education
EDN: XRQRRZ
Abstract
The methodological experience of bridging the gap between theory and practice of entrepreneurship for higher education programs, based on solving practical problems of the business community, is considered. The experience of forming team interaction and evaluation of entrepreneurial projects executed by the participants of the «Ostrov MIR» social entrepreneurship competition and the contest of project session «Fresh View» of the Institute of Industriai Management of the RANEPA. A description of the methodology for forming teams for solving business problems of companies is given. The analysis of the effectiveness of the developed projects from the point of view of the client companies on the implementation of entrepreneurial initiatives is exemplified by the design sessions of the Institute of Industrial Management. The analysis of experience on the development of entrepreneurial projects in real estate for shopping centers is carried out. The results and responses of companies of customers and students who participated in the development of projects are presented. The scope of the methodology in the educational process for the formation of entrepreneurial competencies is defined.
About the Authors
N. SafronovaG. Velskay
T. Maslevich
References
1. Белбин Р. М. Типы ролей в командах менеджеров. M.: Hippo, 2003.
2. Верховод Ф. С. Социальный эксперимент в инновационном процессе // Социология и социальная работа в системе профессионального образования. Белгород, 2016. С. 364-380.
3. Демарко Т. Deadline. Роман об управлении проектами. М., 2010.
4. Димитрова Е. Н., Панарина Д. В. Социальные эксперименты в образовании // Проблемы формирования единого пространства социально-экономического развития стран СНГ. Тюмень, 2013. С. 313-320.
5. Мау В. А., Клячко Т. Л. Развитие человеческого капитала - новая социальная политика. М.: Дело, 2013.
6. Нэнси P., Майкл Л., Ротшильд Л. Декларация об уникальных принципах и особенностях социального маркетинга // Социальный маркетинг и PR. 2011. № 4.
7. Осовицкая Н. Актуальный HR-брендинг: секреты лучших работодателей. СПб.: Питер, 2013.
8. Сафронова Н. Б., Чанхиева Ф. Ю. Маркетинг проектов социальной корпоративной ответственности российских компаний. Менеджмент XXI века: ресурсы развития образования и бизнеса / Сборник статей Международной научно-практической конференции. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 2012. C. 71-73.
9. Соколова Л. Б., Фролов О. В. О некоторых результатах педагогического эксперимента по формированию социально-профессиональных компетенций будущих менеджеров муниципального управления // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Амосова. 2009. Т. 6. № 1. С. 51-56.
10. Факторы формирования предпринимательской активности студентов. СПбГУ, 2016. С. 45.
11. Хампер-Смит П., Дерри С. Управление проектами. М., 2011.
12. Широкова Г. В. Университетская среда и предпринимательская активность студентов: роль бизнес-опыта и предпринимательской самоэффективности // Вопросы образования. 2015. № 3. С. 171-207.
13. Широкова Г. В., Цуканова Т. В., Богатырева К. А. Глобальное исследование предпринимательского духа студентов // Национальный отчет, Россия. СПбГУ, 2014.
14. Широкова С. В., Логинов А. В. Управление командами проектов: выбор структуры и определение ролей участников // Системный анализ в проектировании и управлении. Сборник научных трудов XIX научно-практической конференции. 2015. С. 450-461.
15. Safronova N. B., Bazen I., Kalugina E. Youth environmental entrepreneurship as a factor of sustainable economic growth. VI International Symposium on Environmental and Material Flow Management - EMFM 2016.
Review
For citations:
Safronova N., Velskay G., Maslevich T. Methodical support of the project work for the formation of entrepreneurial competencies in higher education. Journal of Modern Competition. 2018;12(1):27-43. EDN: XRQRRZ