Shaping Strategy and Competitive Dispositions with Multisided Platform
EDN: ZCNBGH
Abstract
In the beginning of the paper the concept of «competitive disposition** will be revealed. The paper justifies tactical character of the concept of «competitive dispositions The article briefly describes the competitive disposition of the platform-firm against the product-firm, within which the content of the multisided platform competitive behavior is most often disclosed. We give arguments in favor of the fact that the disposition «platform-product» is more complicated and more important than others. Paper proposes description of the shaping strategy, revealing high degree of cooperation in the strategic actions of the firm. The ecosystem created by the formative strategy is described in comparison with the traditional business ecosystem created along the value chain. Further, the place of the shaping strategy in the company's strategic repertoire is determined. The roles and functions of the firms participating in the shaping strategy are disclosed, which is described through three components: shaping view, shaping platform, shaping actions. As a result, the differences between the shaping strategy and the strategy of the multisided digital platform are outlined.
References
1. Бранденбургер А., Нейлбафф Б. Co-opetition. Конкурентное сотрудничество в бизнесе. М.: ООО «Кейс», ООО «Омега-Л», 2012. - 352 с.
2. Йоффи Д., Кусумано М. Искусство стратегии. Уроки Стива Джобса, Билла Гейтса и Энди Гроува - М.: Манн, Иванов и Фербер, 2016. - 240 с.
3. Коваленко А. И. Проблематика исследований многосторонних платформ // Современная конкуренция. 2016. Т. 10. № 3 (57). С. 64-90.
4. Макграт Р. Г. Конец конкурентного преимущества. М.: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2015.
5. Портер М. Конкурентная стратегия. Методика анализа отраслей конкурентов. М.: Альпина, 2011. - 454 с.
6. Ривз М., Хаанес К., Синха Д. Вашей стратегии нужна стратегия. М.: Эксмо, 2016. - 272 с.
7. Рубин Ю. Б. Менеджмент конкурентных действий // Современная конкуренция. 2014. Т. 8. № 5 (47). С. 77-116.
8. Рубин Ю. Б. Разработка конкурентных стратегий // Современная конкуренция. 2014. Т. 8. № 6 (48). С. 102-123.
9. Рубин Ю. Б. Тактика конкурентных действий участников рынка // Современная конкуренция. 2015. Т. 9. № 2 (50). С. 111-142.
10. Тиль П. От нуля к единице. Как создать стартап, который изменит будущее. М.: Альпина, 2017. - 192 с.
11. Шаститко А. Е., Паршина Е. Н. Рынки с двусторонними сетевыми эффектами: спецификация предметной области // Современная конкуренция. 2016. Т. 10. № 1 (55). С. 5-18.
12. Юсупова Г. Ф., Сухорукова К. А. Границы рынка и особенности конкуренции на рынках услуг Visa и Master Card: уроки применения антимонопольного законодательства // Современная конкуренция. 2014. Т. 8. № 6 (48). С. 31-49.
13. Bonnington С. Apple's Developer Conference, WWDC, Has Grown into a Disaster» // Wired, 29 апреля 2013 г. URL: www.wired.co.uk/news/archive/2013-04/29/wwdc-is-too-big.
14. Daugherty P., Carrel-Billiard M., Blitz M. Accenture Technology Vision 2016. People First: The Primacy of People in a Digital Age. Accenture. 2016. URL: https://www.accenture.com/t20160314T114937_w_Jusen/_acnmedia/Accenture/Omobono/TechnologyVision/pdf/Technology-Trends-Technology-Vision-2016.PDF.
15. Gawer A., Cusumano M. Platform leadership: How Intel, Microsoft, and Cisco drive industry innovation. Boston: Harvard Business School Press, 2002.
16. Hagel J., Brown J. S., Davison L. Shaping Strategy in a World of Constant Disruption // Harvard Business Review. 2008. No. 10. Р. 80-89. URL: https://hbr.org/2008/10/shap-ing-strategy-in-a-world-of-constant-disruption.
17. Hagel J., Brown J. S. Shaping Strategies: Our framework. Deloitte, 2014. URL: https://www2.deloitte.com/content/ dam/Deloitte/us/Documents/technology-media-telecom-munications/us-tmt-center-for-the-edge-shaping-strate-gies-our-framework-09262014.pdf.
18. lansiti M., Levien R. The Keystone Advantage: What the New Dynamics of Business Ecosystems Mean for Strategy, Innovation, and Sustainability. Boston: Harvard Business School Press, 2004. - 255 р.
19. Kim W. C., Mauborgne R. Blue Ocean Strategy // Harvard Business Review. 2004. No. 82 (10). P. 76-84.
20. Moore J. F. The Death of Competition: Leadership and Strategy in the Age of Business Ecosystems. New York: Harper Business Press, 1996.
21. Sun L. Apple Inc.'s App Store Sales Hit a Record $ 1.7 Billion in July // The Motley Fool. 18.08.15. URL: https:// www.fool.com/investing/general/2015/08/18/apple-incs-app-store-sales-hit-a-record-17-billion.aspx.
22. Van Alstyne M. W., Parker G., Choudary S. P. Pipelines, Platforms, and the New Rules of Strategy // Harvard Business Review. 2016. April. URL: https://hbr. org/2016/04/pipelines-platforms-and-the-new-rules-of... 14.03.2016.
Review
For citations:
Kovalenko A. Shaping Strategy and Competitive Dispositions with Multisided Platform. Journal of Modern Competition. 2017;11(3):89-117. EDN: ZCNBGH