Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Problems behind creating hotel services in Russia

EDN: XAERTB

Abstract

Tourism market is considered as one of the most prospect segments of economy in the majorityof countries. Russia also has a great potential for the development of the tourism where the lodging market is the key factor for success. At the moment one of the major problems of national accommodation segment is low quality of hotel service that doesn't satisfy world quality standards. The authors of the manuscript made an analysis of the Russian lodging market that allowed evaluating its current state. Another goal was to identify the factors influencing the problem of disconformity of national hotel services to world quality standards. The following problem factors were found: geographically unbalanced structure of the Russian lodging market, the prevalence of non-classified places of accommodation, outdated hotel rooms, shortage of qualified staff, low presence of hotel chains, as well as additional services/facilities and implemented innovations, and, finally, low availability of hotel services for special tourist categories. The data about Russian market was compared to the data from the US lodging market which applies the best practices in providing hotel services of world quality standards. On the basis of the research made the authors suggested recommendations of solving the identified problems.

About the Authors

A. Babenko
Lomonosov Moscow State University


M. Shakhova
Lomonosov Moscow State University


R. Mavlyutov
University of Fribourg


References

1. Барашок И. В., Овчаренко Н. П., Руденко Л. Л. Гостиничный рынок России: становление, модернизация, перспективы развития // Известия Сочинского государственного университета. 2014. № 1 (29). С. 28-34.

2. Гвичия Н. М. Актуальные проблемы развития индустрии гостеприимства на современном этапе // Сборник статей по материалам X международной научно-практической конференции «Актуальные проблемы развития индустрии гостеприимства на современном этапе». СПб.: Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета, 2014. С. 16-17.

3. Клейман А. А., Бабанчикова О. А. Проблемы и тенденции комплексного стратегического развития индустрии гостеприимства // Сборник статей по материалам X международной научно-практической конференции «Актуальные проблемы развития индустрии гостеприимства на современном этапе». СПб.: Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета, 2014. С. 111-115.

4. Ковальчук А. П. Анализ направлений развития внутреннего туризма в России // Экономика, предпринимательство и право. 2014. № 3. С. 24-29.

5. Корнеев А. А., Руднева М. Я., Шиянова А. М. Проблемы классификации гостиничных предприятий в Российской Федерации: аналитический аспект // Сервис в России и за рубежом. 2016. № 2 (63). С. 164-172.

6. Кузнецов Ю. В., Пензина О. С. Теоретические проблемы управления туризмом // Проблемы туризма: теория, управление, инновации: монография; под ред. проф. Ю. В. Кузнецова. СПб.: Астерион, 2011. С. 10.

7. Мельникова А. В., Шестакова Н. М. Использование мобильных приложений и интернет-среды для привлечения клиентов в гостиничном бизнесе // Сборник статей по материалам X международной научно-практической конференции «Актуальные проблемы развития индустрии гостеприимства на современном этапе». СПб.: Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета, 2014. С. 74-75.

8. Морозова М. А., Малюшенкова Е. Д. Проблемы и перспективы развития сетевого гостиничного бизнеса в России // Сборник статей по материалам X международной научно-практической конференции «Актуальные проблемы развития индустрии гостеприимства на современном этапе». СПб.: Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета, 2014. С. 33-35.

9. Морозова М. А. Методы и формы развития гостиничного бизнеса на современном этапе // Сборник статей по материалам X международной научно-практической конференции «Актуальные проблемы развития индустрии гостеприимства на современном этапе». СПб.: Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета, 2014. С. 29-33.

10. Морозова М. А., Попов В. П. Методология устойчивого развития сетевых предпринимательских структур в национальном гостиничном бизнесе Российской Федерации: монография. СПб.: Астерион, 2010. - 269 с.

11. Никольская Е. Ю., Евстигнеева Д. К. Современные проблемы и перспективы развития гостиничного бизнеса // Science and world. 2015. № 11 (27). С. 143-146.

12. Хорев А. С., Никольская Е. Ю. Современные проблемы и тенденции развития туристско-гостиничного комплекса // Инновационная наука. 2015. № 11. С. 120-123.

13. Худякова Т. А. Инновационные форматы гостиничного бизнеса: реалии и перспективы устойчивого развития // Известия Тульского государственного университета. Экономические и юридические науки. 2013. № 5-1. С. 101-108.

14. Чистякова Е. В. Обслуживание туристов с ограниченными возможностями в Санкт-Петербурге: проблемы и пути их решения // Сборник статей по материалам X международной научно-практической конференции

15. «Актуальные проблемы развития индустрии гостеприимства на современном этапе». СПб.: Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета, 2014. С. 94-96.

16. Шарафанова Е. Е., Тестина Я. С. Гостиничный бизнес: анализ требований работодателей к квалификации персонала // Сборник статей по материалам X международной научно-практической конференции «Актуальные проблемы развития индустрии гостеприимства на современном этапе». СПб.: Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета, 2014. С. 44-46.


Review

For citations:


Babenko A., Shakhova M., Mavlyutov R. Problems behind creating hotel services in Russia. Journal of Modern Competition. 2016;10(4):113-134. EDN: XAERTB

Views: 5


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)