Competitive status of market participants
EDN: WCEAMJ
Abstract
The author offers definition of the competitive status of a market participant, discloses notion of the competitive environment and competitive forces. The author identifies the competitive status of company as companies role in the innovative transformation of the market environment: innovator, conformist, exploiter, niche actor.The author consistently reveals the peculiarities of firms in competitive status as a leader, challenger for the leadership, the middle peasants (the representative of the crowd), and the outsider. Also author identifies the main features of the paired competitive dispositions of firms with different competitive status.Paper describes some tactical model, implemented by leader against challengers. The author reveals content of the concept of «burden of leadership» and formulates «commandments» of the leader and the challengers for the leadership.The paper reveals the definition of the competitive status of market participants by comparison competition in business and competition in nature (by A. Yudanov).The article also describes the competitive status of the debutant, debutante types and formulates 10 rules of successful debut.
About the Author
Yu. RubinReferences
1. Ансофф И. Стратегическое управление. М.: Экономика, 1989. - 358 с
2. Березин А. А., Коваленко А. И. Бенчмаркинг в системе конкурентных действий предпринимательских структур // Современная конкуренция. 2014. Т. 8. № 5 (47). С. 117-129
3. Градов А. П. и др. Экономическая стратегия фирмы / под ред. А. П. Градова. 3-е изд. СПб.: СпецЛит, 2000
4. Портер М. Международная конкуренция. М.: Международные отношения, 1993
5. Рубин Ю. Б. Конкурентные позиции участников рынка в конкурентной среде // Современная конкуренция. 2014a. Т. 8. № 2 (44). С. 121-143
6. Рубин Ю. Б. Менеджмент конкурентных действий. Современная конкуренция. 2014c. Т. 8. № 5 (47). С. 77-116
7. Рубин Ю. Б. Стратегии конкурентных действий // Современная конкуренция. 2014b. Т. 8. № 4 (46). С. 101-143
8. Рубин Ю. Б. Тактика конкурентных действий участников рынка // Современная конкуренция. 2015a. Т. 9.№ 2 (50). С. 111-142
9. Рубин Ю. Б. Тактические модели и операции в конкуренции // Современная конкуренция. 2015b. Т. 9. № 3 (51). С. 82-142
10. Рубин Ю. Б. Театральные аналогии конкурентного соперничества // Практический маркетинг. 2004.№ 2
11. Томпсон А. А., Стрикленд А. Дж. Стратегический менеджмент. М.: ЮНИТИ. 1999. - 577 с
12. Юданов А. Ю. Конкуренция: Теория и практика. 3-е изд. М.: Гном и Д, 2001
13. Юданов А. Ю. Покорители «голубых океанов» (фирмы-«газели» в России) // Современная конкуренция. 2010. Т. 4. № 2 (20). С. 27-48
14. Chen M.-J. Competitor Analysis and Interfirm Rivalry: Toward a Theoretical Integration // Academy of Management Review. 1996. Vol. 21. No. 1. Р. 100-134
15. Ferrier W. J. Navigating the Competitive Landscape: The Drivers and Consequences of Competitive Aggressiveness // Academy of Management Journal. 2001. Vol. 44 (4). Р. 858-877
16. Hunt S. D. A General theory of competition: resources, competences, productivity, economic growth. California. Sage Publications: Thousand Oaks, 2000
17. Porter M. E. The Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press, 1990
Review
For citations:
Rubin Yu. Competitive status of market participants. Journal of Modern Competition. 2016;10(1):108-143. EDN: WCEAMJ