Sustainable competitive advantages of IT small innovation companies
EDN: TAKCIP
Abstract
The slowdown in the growth of the market increases competition among the companies of the ITsphere. It makes market players create new competitive advantages.Small innovative companies bring large input in the development of IT industry. They design and launch new creative ideas. However such companies take high risk of failure, caused by different factors. It is essential for economy to maintain such companies. That is why it is essential for them to understand how to get a sustainable competitive advantage in the turbulent environment. Surveys show that managerial skills and know-how are the strongest sustainable competitive advantages for such companies.Small innovative companies from IT sphere in Nizhny Novgorod were studied in 2013. Their sustainable competitive advantages were analyzed. Findings show peculiarities of such an activity for new companies in this sphere; it can allow them to be more competitive and to occupy stronger position on the market.Nizhny Novgorod was chosen for research due to high level of socio-economic and innovation development indicators. Findings are based on the structured interviews with representatives of15 small IT companies in Nizhny Novgorod.Small innovative companies from IT sphere in Nizhny Novgorod pay more attention to the product diversification based on the quality increase of client service. Clients are the most useful source of information in innovation process and in product adaptation. Personnel as key resource are attracted from competitors by interesting projects. Informal environment within the company is used for retaining key staff. Companies invest in designing of new product. In that case an image and reputation of the company make stronger the sustainability of its competitive advantage.
About the Authors
N. ButryumovaYa. Abramov
References
1. Барней Дж. Б. Ресурсы компании и устойчивое конкурентное преимущество//Журнал менеджмента. (17:1). 1991. С. 99-120
2. Брендл М. Г. Личность и корпоративная культура: важный вклад в инновации и источники конкурентных преимуществ в сфере малого бизнеса: диссертация на соискание ученой степени доктора наук. Университет Клемсона, 2001
3. Чо Х., Пуцик В. Отношения между инновационностью, качеством, ростом, прибыльностью и рыночной стоимостью//Журнал стратегического менеджмента. 2005. № 26 (6). С. 555-575
4. Дас С. Р., Джоши М. П. Инновационный процесс в организациях, оказывающих технологические услуги: роль стратегии дифференциации, оперативной автономии и склонности к риску//Журнал операционного менеджмента. 2007.№ 25 (3). С. 643-660
5. Дик В. В. Конкурентные преимущества программного продукта и их связь с конкурентоспособностью его потребителя и производителя//Современная конкуренция. 2012. № 6 (36). С. 103-117
6. Фидженбаум А., Карнани А. Гибкость выхода -конкурентное преимущество для малых компаний//Журнал стратегического менеджмента.1991. (12:2). С. 101-114
7. Грант Р. М. Ресурсный подход к конкурентным преимуществам: применение при разработке стратегии//Обзор менеджмента Калифорнии, весна. 1991. С. 114-135
8. Хансен Г. С., Вернерфелт Б. Детерминанты деятельности компани: относительная важность экономических и организационных факторов//Журнал стратегического менеджмента. Выпуск 10. 1989. № 5. С. 399-411
9. Харрис С. А. Реклама и устойчивое конкурентное преимущество в малой компании: диссертация на соискание ученой степени доктора наук. Государственный университет Мичигана, 2000
10. Хоффман Н. П. Исследование концепции«Устойчивое конкурентное преимущество»: прошлое, настоящее и будущее//Обзор Академии маркетинговых наук. 2000. № 4
11. Ли Дж., Джанг С.-С. Как малые фирмы обеспечивают себе устойчивое преимущество? Опыт корейских малых гигантов. Материалы конференции ISBE 2010. Лондон, 3-4 ноября 2010 г
12. О'Доннелл А., Гилмор А., Карсон Д., Кумминс Д.Конкурентные преимущества в малых и средних компаниях//Журнал стратегического маркетинга. 2002. № 10. С. 205-223
13. Петераф М. А. Краеугольные камни конкурентного преимущества: взгляд со стороны ресурсного подхода//Журнал стратегического менеджмента. 1993. (14:3). С. 179-191
14. Петераф М. А., Барней Дж. Б. Распутывание клубка ресурсного подхода//Управленческая экономика. 2003. (24:4). С. 309-323
15. Портер М. И. Конкурентное преимущество. Нью-йорк.: Свободная премма, 1985
16. Портер М. И. Конкурентное преимущество нации. Нью-йорк.: Палграв, 1998
17. Рубин Ю. Б. Что такое конкуренция? (введение в теорию конкурентного поведения)//Современная конкуренция. 2014. № 1 (43). С. 101-126
18. Саймон Х. Скрытые чемпионы XXI века: стратегии успеха неизвестных лидеров мирового рынка, 2009
19. Стрельников М. Ю. Закономерность, формирование и удержание системными интеграторами конкурентных преимуществ//Современная конкуренция. 2013. № 3 (39). С. 113-119
20. Сторей Д. Понимая сектор малого бизнеса. Л: Обучение Томсон, 1998
21. Варадараян П. Р, Коннингам М. Х. Стратегические альянсы -синтез концептуальных основ//Журнал академии маркетинговых наук. Выпуск 23. 1995. № 4. С. 282-296
22. Ваткин Д. Г. По направлению к конкурентному преимуществу: стратегия фокусировки для малых компаний отрасли розничной торговли//Журнал управления малым бизнесом. 1986. С. 9-15
23. Грачева Г. А., Кузнецова Т. Е., Рудь В. А., Суслов А. Б. Инновационное поведение российских предприятий/под ред. Л. М. Гохберга. М.: НИУ ВШЭ, 2012. -152 с
24. Цуканова Т. В. Российский малый и средний бизнес: ориентир на международный рынок//Современная конкуренция. 2014. № 2 (44). С. 60-76
25. НАИРИТ. Рейтинг инновационной активности регионов -2012. URL: http://nair-it.ru/news/04.07.2013/405
26. РИА Новости URL: http://ria.ru/economy/20130226/924619759.html#ixzz2mcCpGsiO. Дата обращения: 05.12.2013
27. Рейтинг инновационного развития субъектов Российской Федерации: аналитический доклад/под ред. Л. М. Гохберга. М.: Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», 2012. -104 с. URL: http://www.hse. ru/primarydata/rir2012
28. Стратегия развития Нижегородской области до 2020 г
29. Barney J. B. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 1991, vol. 17:1, pp. 99-120
30. Brendle M. G. Personality and Company Culture: Important Contributions to Innovation and a Source of Competitive Advantage in Small Businesses. Doctorate Dissertation: Clemson University, 2001
31. Cho H., Pucik V. Relationship between innovativeness, quality, growth, profitability, and market value. Strategic Management Journal, 2005, vol. 26 (6), pp. 555-575
32. Cukanova T. V. Rossijskij malyj i srednij biznes: orientir na mezhdunarodnyj rynok. Sovremennaja konkurencija, 2014, no. 2 (44), рр. 60-76
33. Das S. R., Joshi M. P. Process innovativeness in technology services organizations: Roles of differentiation strategy, operational autonomy, and risktaking propensity. Journal of Operations Management, 2007, vol. 25 (3), pp. 643-660
34. Dik V.V. Konkurentnye preimushhestva programmnogo produkta i ih svjaz' s konkurentosposobnost'ju ego potrebitelja i proizvoditelja. Sovremennaja konkurencija, 2012, no. 6 (36). pp. 103-117
35. Fiegenbaum A., Karnani A. Output Flexibility -A Competitive Advantage for Small Firms. Strategic Management Journal, 1991, vol. 12:2, pp. 101-114
36. Grant R. M. The resource-based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation, California Management Review, 1991, Spring, pp. 114-135
37. Hansen G. S., Wernerfelt B. Determinants of firm performance: the relative importance of economic and organizational factors. Strategic Management Journal, 1989, vol. 10, no. 5, pp. 399-411
38. Harris S. A. Advertising and Sustainable Competitive Advantage in Small Firm. Doctorate Dissertation: Michigan State University, 2000
39. Hoffman N. P. An Examination of the «Sustainable Competitive Advantage» Concept: Past, Present, and Future, Academy of Marketing Science Review,2000, no. 4
40. Lee J., Jung S.-C., How Do Small Entrepreneurial Firms Acquire Sustainable Advantages?: A Case Study on Korean Small Giants. ISBE 2010 Conference, London, November 3rd -4th 2010
41. O'Donnell A., Gilmore A., Carson D. and Cummins D. Competitive Advantage in Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Strategic Marketing, 2002, vol. 10, pp. 205-223
42. Peteraf M. A. The Cornerstones of Competitive Advantage: A Resource-Based View. Strategic Management Journal, 1993, vol. 14:3, pp. 179-191
43. Peteraf M. A., Barney J. B. Unraveling the Resource-Based Tangle. Managerial and Decision Economics, 2003, vol. 24:4, pp. 309-323
44. Porter M. E. Competitive Advantage. N. Y.: The FreePress, 1985
45. Porter M. E. The Competitive Advantage of the Nation. N. Y.: Palgrave, 1998
46. Rubin U. B. Chto takoe konkurencija? (vvedenie v teoriju konkurentnogo povedenija) (What is the competition? (an introduction to the theory of the competitive behavior)). Sovremennaja konkurencija,2014, no. 1 (43), pp. 101-126
47. Strel'nikov M. Ju. Zakonomernost', formirovanie i uderzhanie sistemnymi integratorami konkurentnyh preimushhestv. Sovremennaja konkurencija, 2013, no. 3 (39), рр. 113-119
48. Simon H. Hidden Champions of the Twenty-First Century: Success Strategies of Unknown World Market Leaders, 2009. 402 p
49. Storey D. Understanding the Small Business Sector.London: Thomson Learning, 1998
50. Varadarajan P. R., Cunningham M. H. Strategic alliances -a synthesis of conceptual foundations. Journal of the Academy of Marketing Science,1995, vol. 23, no. 4, pp. 282-296
51. Watkin D. G. Toward a Competitive Advantage: A Focus Strategy for Small Retailers. Journal of Small Business Management, 1986, pp. 9-15
52. Gracheva G. A., Kuznecova T. E., Rud' V. A., Suslov A. B. Innovacionnoe povedenie rossijskih predprijatij (Innovation Behavior of Russian Enterprises).NRU HSE, 2012
53. NAIRIT. Rejting innovacionnoj aktivnosti regionov -2012 (NAIRIT. Rating of regions innovation activity -2012). URL: http://nair-it.ru/news/04.07.2013/405 (Accessed 23 February2014)
54. RIA Novosti (RIA News) URL: http://ria.ru/economy/20130226/924619759.html#ixzz2mcCpGsiO. (Accessed: 05 December 2013)
55. Rejting innovacionnogo razvitija sub'ektov Rossijskoj Federacii: analiticheskij doklad (Rating of innovative development of Russian regions: analytical report). National Research University Higher School of Economics, 2012 URL: http://www. hse.ru/primarydata/rir2012 (Accessed 23 February2014)
56. Strategija razvitija Nizhegorodskoj oblasti do2020 g. (Development Strategy of the Nizhny Novgorod Region up to the year 2020)
Review
For citations:
Butryumova N., Abramov Ya. Sustainable competitive advantages of IT small innovation companies. Journal of Modern Competition. 2014;(5):130-143. EDN: TAKCIP