Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Russian SMEs go international

EDN: SCQUXP

Abstract

In this paper, based on data of 455 Russian firms, the author analyzes the differences in the perception of external and internal factors of internationalization among firms that have international operations and firms that operate only in Russian market. The results help to identify the factors that should be considered while elaborating internationalization strategy and government support programs.

About the Author

T. Tsukanova
Saint-Petersburg University (GSOM SPbU)


References

1. Березина Е. Задержка в развитии // Российская Бизнес-газета № 882 (4). URL: http://www. rg.ru/2013/02/05/predpriyatia.html

2. Предпринимательский климат в России - 2013.ВЦИОМ. Пресс-выпуск № 2312 от 03.06.13. URL:http://wciom.ru/index.php? id=459&uid=114167

3. Всемирный банк. «Ведение бизнеса 2014: Понимание регулирования деятельности малых и средних предприятий». Вашингтон: Группа Всемирного банка. 2013. DOI: 10.1596/978-0-8213-9615-5

4. Всемирный банк. Проект «Ведение бизнеса».2013. Рейтинг экономик. URL: http://russian. doingbusiness.org/custom-query

5. ЕБРР. Диверсификация в России: Потенциал региональных различий. 2012. URL: http://www. ebrd.com/russian/pages/research/publications/ special/diversifying-russia.shtml

6. ЕБРР. Трансграничная интеграция. Доклад о переходном процессе за 2012 год. URL: http://www. ebrd.com/russian/downloads/research/transition/ tr12ru.pdf

7. Ермошин А. Экспортный потенциал малого и среднего бизнеса в России и меры государственной поддержки. Ассоциация малого и среднего бизнеса. 2006. URL: http://www.aisme.ru/ doc/080705_Article_1.pdf

8. Малый бизнес ждет в тени от 06.06.2013. URL: http://www.gazeta.ru/business/2013/06/06/5370215. shtml

9. Монополий нет, конкуренции тоже. Exper Online от 25.11.2013. URL: http://expert.ru/2013/07/25/ monopolij-net-konkurentsii-tozhe

10. Пиньковецкая Ю. С. Малое предпринимательство на рынках совершенной и монополистической конкуренции // Современная конкуренция. 2012. № 2 (32). С. 3-12

11. Портал внешнеэкономической информации: Финансовая поддержка экспорта. URL: http:// www.ved.gov.ru/rus_export/exporters_support/ federal/financial_measures

12. Упрощение регулирования предпринимательской деятельности. Новости Минэкономразвития от 16.12.13. URL: http://www.economy.gov.ru/wps/ wcm/connect/economylib4/mer/press/news/urpd

13. Широкова Г., Цуканова Т. Влияние национальной институциональной среды на степень интернационализации фирм малого и среднего бизнеса из стран с переходной экономикой // Вестник СПбГУ: Серия менеджмент. 2012. № 1. С. 147-156

14. Широкова Г. В., Цуканова Т. В. Выход на международный рынок российских фирм малого и среднего бизнеса: интегративный подход к анализу // Современная конкуренция. 2013. № 3 (39). С. 50-63

15. Barney J. B. Firm resources and sustained competitive advantage // Journal of Management. 1991.№ 17 (1). Р. 99-120

16. Baughn C., Neupert K. Culture and National Conditions Facilitating Entrepreneurial Start-ups // Journal of International Entrepreneurship. 2003. № 1. Р. 313-330

17. Bhatti M. A., Kumar D. M. Internationalization factors and entrepreneurial perception: Indication from Yemen SME'S // Far East Journal of Psychology and Business. 2012. № 6 (1). Р. 1-21

18. Daniel R. Management Information Crisis // Harvard Business Review. Sept.-Oct. 1961

19. Etemad H. International Entrepreneurship as a Dynamic Adaptive System: Towards a Grounded Theory // Journal of International Entrepreneurship.2004. № 2. P. 5-59

20. Hitt M. A., Hoskisson R. E., Kim H. International diversification. effects on innovation and firm performance in product-diversified firms // Academy of Management Journal. 1997. № 40 (4). Р. 767-798

21. Keupp M. M., Gassmann O. The past and the future of international entrepreneurship: a review and suggestions for developing the field // Journal of Management. 2009. № 35 (3). Р. 600-633

22. Korsakienėa R., Tvaronavičienėa M. The internationalization of SMEs: an integrative approach. Journal of Business Economics and Management.2012. № 13 (2). Р. 294-307

23. McLarty R. Case study: evidence of a strategic marketing paradigm in a growing SME // Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science.1998. № 4 (4). Р. 105-117

24. MSCI Emerging Markets Indices, URL: http://www. msci.com/products/indices/country_and_regional/ em

25. OPORA Russia. Entrepreneurship environment in Russia: OPORA’s Index 2010-2011. Moscow. URL: http://en.opora.ru/analytics/28468/

26. Podmetina D., Smirnova M., Vaatanen J., Torkkeli M. Innovativeness and international operations: case of Russian R& D companies // International Journal of Innovation Management. 2009. № 13 (2). Р. 295-317

27. Ripollés-Meliá M., Menguzzato-Boulard M., Sán-chez-Peinado L. Entrepreneurial orientation and international commitment // Journal of International Entrepreneurship. 2007. № 5 (3-4). Р. 65-83

28. Shirokova G., Tsukanova T. Impact of the Domestic Institutional Environment on the Degree of Internationalization of SMEs from Transition Economies // International Journal of Entrepreneurship and Innovation. 2013. № 14 (3). P. 165-176

29. Stevenson H., Jarillo J. A New Entrepreneurial Paradigm. In Socioeconomics: Toward a New Synthesis, (eds.) Etzioni A. and Lawrence P., NY: M. E. Sharpe Inc., 1991

30. Welch L. S., Luostarinen R. Internationalization: Evolution of a Concept. In The Internationalization of the Firm, (eds.) Buckley and Ghauri, International Thompson Press, 83-98, 1988

31. Westhead P., Wright M., Ucbasaran D. Internationalization of private firms: environmental turbulence and organizational strategies and resources // Entrepreneurship and Regional Development. 2004.№ 16 (6). Р. 501-522

32. Witt M. A., Lewin A. Y. Outward foreign direct investment as escape response to home country institutional constraints // Journal of International Business Studies. 2007. № 38 (4). Р. 579-594

33. World Economic Forum. The Global Competitiveness Report 2013-2014. URL: http://www3. weforum.org/docs/GCR2013-14/GCR_Rank - ings_2013-14.pdf

34. Yamakawa Y., Peng M. W., Deeds D. L. What drives new ventures to internationalize from emerging to developed economies? // Entrepreneurship Theory and Practice. 2008. № 32 (1). Р. 59-82

35. Zhuplev A., Shtykhno D. 2009. Motivations and obstacles for small business entrepreneurship in Russia: 15 years in transition // Journal of East-West Business. 2009. № 15 (1). Р. 25-49


Review

For citations:


Tsukanova T. Russian SMEs go international. Journal of Modern Competition. 2014;(2):60-76. EDN: SCQUXP

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)