Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

CHARACTERISTICS OF A COMPETITION ON THE CONSULTING SERVICES MARKET OF UKRAINE

EDN: RVTHPF

Abstract

This article is devoted to analysis of structure, dynamics, and state of competitive environment at the different coordination levels of Ukrainian consulting services market participants. The authors identify three coordination levels of market entities: «firm-client», «firm-firm» and «firm-state». By analyzing «firm-client» level we gained an impression about features of the market supply and demand. There were analyzed positive and negative sides of the most usable on practice oncentration ratios at the «firm-firm» level. Also were uncovered some principal limitations of concentration indexes. These weaknesses may cause to some skewing of eventual research results. Study of the «firm-state» level made it possible to evaluate the nature and extent of government regulation of the market.

About the Authors

E. Gritsenko
Kiev National University of Trade and Economics, KNTEU


Iu. Rak
Kiev National University of Trade and Economics


References

1. Агабеков С. И., Кокурин Д. И., Левина Е. А. Состояние конкурентной среды: теория и практика экспертной оценки // Современная конкуренция. 2011. № 4 (28).

2. Алавердов А. Р. Консалтинговая деятельность в системе конкурентных преимуществ негосударственных вузов // Современная конкуренция. 2012. № 2 (32).

3. Алешин Д. А., Положихина М. А. Современные подходы ФАС России к анализу состояния конкурентной среды на товарных рынках // Соверменная конкуренция. 2007. № 5 (5).

4. Гражданский кодекс Украины. Х.: Одиссей, 2012. - 256 с.

5. Данные исследования «Анализ рынка консалтинговых услуг Украины». проведенного исследовательской компанией «Международная маркетинговая группа Украина». url: http://www. marketing-ua.com.

6. Конституция Украины. К.: ЦУЛ, 2012. - 96 с.

7. Методика определения монопольного (доминирующего) положения субъектов хозяйствования на рынке, утвержденная распоряжением Антимонопольного комитета Украины от 05.03.2003 г. № 49-р и зарегистрированная в Министерстве юстиции Украины 01.04.2002 г. за № 317/6605.

8. Обзоры рынка консалтинговых услуг. url: http:// www.marketing.vc.

9. Официальные данные Государственной службы статистики Украины.

10. Рубина Э. Ю. Возможность оценки реальной и потенциальной конкурентоспособности российских консалтинговых компаний // Современная конкуренция. 2008. № 6 (12).

11. Хозяйственный кодекс Украины. Х.: Одиссей, 2012. - 360 с.

12. Bajo-Rubio O., Salas R. Inequality foundations of concentration measures: an application to the Hannah-Kay indices // Spanish economic review. 2002. vol. 4, № 4. P. 311-316. url: http://www.jstor.org.

13. Bikker J. A., Haaf К. Measures of competition and concentration in the banking Industry: a revue of the literature // economic and Financial Modeling. Summer, 2002. P. 46. url: http://www.jstor. org.

14. Gini C. Measurement of inequality of incomes // economic Journal. 1921. 31. P. 124-126. url: http://www.jstor.org/pss/2223319.

15. Lerner A. P. The concept of Monopoly and the Measurement of Monopoly Power // The review of economic Studies. 1934. Т. 1 (3). P. 157-175. url: http://www.e-book.com.

16. Lorenz M. O. Methods of measuring the concentration of wealth // Publications of the american Statistical association. 1905. Vol. 9. №.70 P. 209-219. url: http://www.jstor.org.


Review

For citations:


Gritsenko E., Rak I. CHARACTERISTICS OF A COMPETITION ON THE CONSULTING SERVICES MARKET OF UKRAINE. Journal of Modern Competition. 2013;(1):69-88. EDN: RVTHPF

Views: 6


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)