Destination as a instrument for creation of competitive advantages of tourist region
EDN: PANSDF
Abstract
The paper considers the concept of competitiveness of the tourist product, and features of formation of tourist destination as part of the tourism system. The article analyzes using the term «tourist destination» in Russian and foreign scientific literature, and concludes, how through the using of client-oriented approach to improve the competitiveness of tourist region as a tourist destination.
References
1. Althof W. Incoming-Tourismus. Muenhen, Wien, Oldenbourg, 1996. Цит. по: Машкович Е. А. Оценка понятия «Туристская дестинация» в контексте современной туристики//Известия Иркутской государственной экономической академии. Иркутск: ИГЭА, 2007. С. 89.
2. Bieger T. Reengineering destination marketing organizations: The case of Switzerland. Tourism Review. 1998. № 53 (3). Р. 4-17.
3. Butler R. W. The concept of a tourism area cycle of evolution: implications for the management of resources//Canadian Geographer. 1980. № 24. Р. 5-12.
4. Cooper C., Fletcher J., Gilbert D., Wanhill S. Tourism: Principles and practice. London, Pitman, 1993. Р. 77.
5. Kaspar C. Die Tourismuslehre im Grundriss/5., ueberarb. und erg. Aufl. Bern: Stuttgart; Wien: Haupt, 1996. С. 65-70. Цит. по: Рябуха А. Ю. Управление развитием местных сообществ на основе использования туристского пространства: дис…. канд. экон. наук. Краснодар, 2006. С. 23.
6. Lamont M. J. Wheels of change: a model of whole tourism systems for independent bicycle tourism [Электронный ресурс]//School of Tourism and Hospitality Management, 2008 URL: http://www.epubs.scu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi? article=1149&context=tourism_pubs (дата обращения: 27.11.2011).
7. Leiper N. The framework of tourism: Towards a definition of tourism, tourist, and the tourist industry//Annals of Tourism Research. 1979. № 6 (4). Р. 390-407.
8. Pike S. Destination Marketing An Integrated Marketing Communication Approach. UK, Elseviers Science & Technology Rights Department in Oxford, 2008.
9. Plog S. C. Why destination areas rise and fall in popularity//The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly. 1973. № 14. Р. 55-58.
10. Rubies E. B. Improving public-private sectors cooperation in tourism: A new paradigm for destinations//Tourism Review, 56 (3/4), 2001. Р. 38-41.
11. Богданов Е. И., Пахомов В. В. Туристская дестинация и спрос на туризм как основа построения регионального прогноза ее развития [Электронный ресурс]//Проблемы современной экономики. № 3. 2006. URL: http://www.m-economy.ru/art. php3?artid=21654 (дата обращения: 27.11.2010).
12. Глоссарий и толковый словарь терминов, применяемых в гостиничном менеджменте и туризме. Международный институт гостиничного менеджмента и туризма. М.: Корпорация АКАДЕМ-СЕРВИС, 2000. -173 с. С. 42.
13. Горохов А. Ф. Комплексный подход к формированию маркетинговой стратегии развития туристической дестинации: дис…. канд. экон. наук, СПб., 2007. С. 3-4.
14. Зорин А., Зорин И. Дестинация. Пер. на фр. А. Г. Агейчик; пер. на англ. Н. Вигрияновой; А. Лобадиной; Российская международная академия туризма. М.: РМАТ, 2009.
15. Лысенко Н. Н. Совершенствование оценки потенциала туристского комплекса (на примере Сахалинской области): автореферат дис.… канд. экон. наук. Хабаровск, 2009. С. 8-9.
16. Морозов М. А. Дестинация -важнейший элемент туризма//Морозов М. А., Коль О. Туризм: практика, проблемы, перспективы. 1998. № 1. С. 9.
17. Морозов М. А. Инфраструктурное обеспечение предпринимательской деятельности в туризме: монография. М.: РосНОУ, 2005. -172 с. С. 6.
18. Морозов М. А. Туристские дестинации и закономерности их развития: монография, МИГМТ. М., 2005.
19. Морозов М. А. Экономика и предпринимательство в социально-культурном сервисе и туризме: учебник для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2004.
20. Николаев С. С. Стратегия формирования единого туристского пространства в регионе (на примере Санкт-Петербурга и Ленинградской области): автореф. дис…. канд. экон. наук. СПб., 2000.
21. Рекомендации по статистике туризма ВТО. Статистические документы. Серия М 83. Нью-Йорк, 1994.
22. Рубин Ю. Б. Теория и практика предпринимательской конкуренции. 7-е изд., перераб. и доп. М.: Маркет ДС Корпорейшн, 2008.
23. Рябуха А. Ю. Управление развитием местных сообществ на основе использования туристского пространства: дис…. канд. экон. наук. Краснодар, 2006. С. 41.
24. Федеральный закон от 24 ноября 1996 г. № 132-ФЗ «Об основах туристской деятельности в Российской Федерации».
Review
For citations:
Morozov M., Lvova T. Destination as a instrument for creation of competitive advantages of tourist region. Journal of Modern Competition. 2012;(4):105-116. EDN: PANSDF