COMPETITIVE CAPACITY OF RUSSIAN ENTERPRISES IN THE PROCESS OF THEIR INTERNATIONALIZATION: CURRENT STATE, ISSUES, AND PERSPECTIVES
EDN: KYYVFZ
Abstract
The process of economic globalization makes Russian enterprises not only exist in a tough competitive environment in the domestic as well as in the international markets, but also opens wide perspectives in front of the most effective of them. The practical activity of Russian companies in the sphere of their internationalization has extended in the recent ten years. Nevertheless the financial crisis revealed the ineffective character of strategies in those national companies (for the most part raw materials companies) which operate in foreign markets, thus it once again proved the existence of negative characteristics in the present day Russian economy. The article is aimed at finding ways to increase the competitive capacity of Russian enterprises in the process of their entering the foreign market.
References
1. Шепелев С. В. Мирохозяйственное измерение российского бизнеса // Российский внешнеэкономический вестник. 2008. № 1. С. 4.
2. Country fact sheet: Russian Federation. UNCTAD World Investment Report 2008. http://www.unctad.org/sections/ dite_dir/docs/wir08_fs_ru_en. pdf
3. Кузнецов А. В. Зарубежные инвестиции российских компаний в условиях кризиса: что дальше? 27 марта 2009. Фонд исторической перспективы. http://www.perspektivy.info/rus/ekob/zarubezhnye_ investicii_rossiiyskih_kompaniiy_v_usloviyah_krizisa_chto_ dalshe_2009-2-27-24-45.htm
4. МЭР поможет российским компаниям вести бизнес за рубежом // Информационный интернет-ресурс «Финам-лайт». 26 января 2009 г. Режим доступа: http://light.finam.ru/news/article1E25A/default.asp.
5. Эксперты: зарубежная экспансия российского бизнеса активизируется, когда банки начнут финансировать покупки // Информационный интернет-ресурс «Росфинком». Режим доступа: http://rosfincom.ru/ analytics/46658.html.
6. Шуйский В. П. Целесообразность дифференцированной активизации процесса транснационализации российских компаний // Российский внешнеэкономический вестник. 2007. № 6. С. 8.
7. Черенков В. И. Международный маркетинг: Учебное пособие. СПб.: Общество «Знание», 1998. С. 64.
8. Шепелев С. В. О зарубежных инвестициях российского бизнеса в материальный сектор // БИКИ. 2007. № 39 (7 апреля). С. 2.
9. Шепелев С. В. Об отношении за рубежом к деятельности российских ТНК на мировых рынках // БИКИ. 2007. № 19 (15 февраля). С. 3.
10. Кратко И., Пантелеева Е. Управление процессом интернационализации фирмы // Проблемы теории и практики управления. 2003. № 2. С. 79.
11. Компания «Вимм-Билль-Данн» вошла в рейтинг 40 мировых компаний с лучшей корпоративной репутацией // Официальный сайт «Вимм-Билль-Данн». 18 мая 2009 г. http://www.wbd.ru/press/releases/item.aspx? id=2624
12. Общая информация о компании // Официальный сайт компании «ЛУКОЙЛ». http://www.lukoil.ru/ static_6_5id_29_.html
13. Об отношении за рубежом к деятельности российских ТНК на мировых рынках // БИКИ. 2007. № 19 (15 февраля). С. 3.
14. Кузнецов А. Два вектора экспансии российских ТНК - Евросоюз и СНГ // Мировая экономика и международные отношения. 2006. № 2. С. 98.
15. Шепелев С. В. Мирохозяйственное измерение российского бизнеса // Российский внешнеэкономический вестник. 2008. № 1. С. 9.
16. Об отношении за рубежом к деятельности российских ТНК на мировых рынках // БИКИ. 2007. № 20 (17 февраля). С. 3.
17. McKinsey подсчитывает зарубежные активы российских компаний и пророчит России светлое сырьевое будущее // Информационный интернет-ресурс «Росинвест». 15 июля 2009 г. Режим доступа: http://www.rosinvest.com/news/569006.
18. Шепелев С. В. Мирохозяйственное измерение российского бизнеса // Российский внешнеэкономический вестник. 2008. № 1. С. 10.
19. Transitional report. European Bank for Reconstruction and Development, 2008 (November). P. 69.
20. Белов А., Кирьякова В. Экспортные стратегии, наиболее подходящие российским компаниям. Корпоративный менеджмент. http://www.cfin.ru/management/manufact/export_myths.shtml
21. Шуйский В. П. Целесообразность дифференцированной активизации процесса транснационализации российских компаний // Российский внешнеэкономический вестник. 2007. № 6. С. 6.
22. International Trade Theory: capital, knowledge, economic structure, money, and prices over time // Wei-Bin Zhang. Springer, 2008. P. 236.
Review
For citations:
Lukashenko E. COMPETITIVE CAPACITY OF RUSSIAN ENTERPRISES IN THE PROCESS OF THEIR INTERNATIONALIZATION: CURRENT STATE, ISSUES, AND PERSPECTIVES. Journal of Modern Competition. 2009;(4):85-98. EDN: KYYVFZ