Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Digitalization of Business as a Tool for the National Project “Data Economy and Digital Transformation of the State”

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2025-19-5-108-123

Abstract

This article examines the specifics of business digitalization processes through the lens of the national project "Data Economy and Digital Transformation of the State". The relevance of this study stems from the need to overcome systemic barriers to the digital transformation of business in Russia and strengthen its role within government initiatives. The article substantiates that, despite the stated goals, there is a gap between national projects and the actual needs of businesses, and also notes the limitations of the indicators used to assess digitalization. Furthermore, the authors highlight key challenges of the current situation: insufficient funding, a shortage of qualified personnel, resistance to change, and a lack of trust in digital technologies. The methodological basis of the study includes a combination of scientific methods (axiomatic reasoning, theorization, abstraction, classification, modeling, and systematization), which allowed for a comprehensive analysis of the conceptual framework of "business digitalization" from the perspective of scientific, normative, systemic, conceptual, and functional approaches. The authors conclude that the national project "Data Economy and Digital Transformation of the State" in its current form is insufficiently focused on directly supporting business processes. The novelty of this study lies in the development of a specific system of proposals for integrating business into the national project. The findings include a step-by-step action plan that includes assessing the current state of digitalization, gathering business needs, launching pilot programs, implementing investment tax deductions, and developing a system of regional performance indicators. The study's findings emphasize the need to shift the focus from creating general conditions to targeted support for business digital transformation through the proposed measures, which will contribute to achieving the national project's goals.

About the Authors

Innara R. Lyapina
Synergy University;Orel State University named after I. S. Turgenev
Russian Federation


Olesya A. Stroeva
Independent Non-Profit Organization of Further Vocational Education “Science and Education Center of Aerospace Defense "Almaz – Antey"
Russian Federation


Alexander E. Trubin
Synergy University
Russian Federation


Elena V. Filimonova
Synergy University;Moscow Metropolitan Governance Yury Luzhkov University
Russian Federation


References

1. Белкина Е. Н., Веприкова М. Я., Вукович Г. Г., Островская А. В. Цифровизация HR-процессов как условие и стратегическая задача отечественного бизнеса // Экономика устойчивого развития. 2024. № 4 (60). С. 270–272.

2. Демидов А. В. Национальный проект «Экономика данных и цифровая трансформация государства» как инструмент укрепления цифрового суверенитета России // Наукосфера. 2024. № 4-2. С. 357–360. DOI: 10.5281/zenodo.11059253.

3. Занина В. В., Дубровская Е. С. Цифровизация и экономический рост: факторы повышения эффективности и новые модели бизнеса // Тенденции развития науки и образования. 2025. № 117-3. С. 53–56. DOI: 10.18411/trnio-01-2025-120.

4. Исаев А. Р., Юшаева Р. С. Э. Цифровизация бизнеса как эффективный метод развития цифровой экономики // Гуманитарные и социально-экономические науки. 2020. № 2 (111). С. 149–151.

5. Макарова С. Н., Трубин А. Е., Нечаев А. М., Токмакова Е. Н. Специфика проектирования цифрового контура технологического стартапа // Современная конкуренция. 2024. Т. 18. № 1. С. 56–68. DOI: 10.37791/2687-0657-2024-18-1-56-68.

6. Мирончук В. А., Золкин А. Л., Вербицкий Р. А., Дорждеева В. А. Цифровизация процессов взаимодействия малого и среднего бизнеса с государственными институтами // Инновационная экономика: информация, аналитика, прогнозы. 2024. № 2. С. 104–111. DOI: 10.47576/2949-1894.2024.2.2.011.

7. Мрочковский Н. С., Бунеева Е. Ю., Неофиту Э. Г. Цифровизация бизнеса как основа его устойчивого развития // Инновации и инвестиции. 2023. № 10. С. 61–63.

8. Оразова З., Аманаков А. Х., Мурадова А. О., Бердиева О. Г. Цифровизация бизнеса: инновационные подходы и стратегии для успеха // Матрица научного познания. 2023. № 6-2. С. 129–131.

9. Петров А. М., Марков В. А. Национальный проект «Экономика данных и цифровая трансформация государства»: от концепции к реализации // Экономические науки. 2024. № 239. С. 175–186. DOI: 10.14451/1.239.175.

10. Самадова Е. А. Цифровизация как фактор повышения конкурентоспособности бизнеса // Вестник Московского международного университета. 2025. № 1 (5). С. 100–103.

11. Скрипкин И. В., Шишков П. О. Digitalization as a key component of the general strategy of business development // Хроноэкономика. 2022. № 2 (36). С. 135–138.

12. Смирнова С. А. Цифровизация как средство развития бизнеса в современных экономических условиях // Плехановский барометр. 2022. № 1 (29). С. 105–108.

13. Тюрина Д. А., Крюкова А. А. Цифровизация бизнеса в России // Индустриальная экономика. 2023. № 1. С. 53–58. DOI: 10.47576/2712-7559_2023_1_53.

14. Хончев М. А. Цифровизация малого бизнеса в России: проблемы и перспективы // Экономические системы. 2023. Т. 16. № 2. С. 37–52. DOI: 10.29030/2309-2076-2023-16-2-37-52.

15. Barna L. E. L., Ionescu B.-Ș. ERP systems as a part of business digitalization systems as a part of business digitalization. Proceedings of the International Conference on Business Excellence, 2023, vol.17, no.1, pp.1897-1908. DOI: 10.2478/picbe-2023-0167.

16. Johnston W. J., Cortez R. M. Business-to-business digitalization, artificial intelligence, and social action. Journal of Business Research, 2024, vol.172, article 113952. DOI: 10.1016/j.jbusres.2023.113952.

17. Kržan K., Kajba M. Digitalisation and digital technologies: Potential advantages and weaknesses for business operations. Proceedings XIII of International Scientific-Practical Conference on Logistic Systems in Global Economy, 2023, no.13, pp.36-39.

18. Lee H. New MICE business model for digitalization post-COVID19 – Case of CoXverse business model. Korea Trade Exhibition Review, 2022, vol.17, no.3, pp.1-24. DOI: 10.16938/ijtfs.2022.17.3.001.

19. Nurliah R., Azzahra R. S., Wafiq Azizah E., Suzana A., Hardjowikarto D. The application of digitalization skills of business actors mediates the impact of business on MSME performance. Journal Research of Social, Science, Economics, and Management, 2023, vol.3, no.10, pp.1687-1698. DOI: 10.59141/jrssem.v3i10.652.

20. Pambudi R. F., Kustini E. Business digitalization training: Optimization of digital business opportunities and advantages. Jurnal PKM Manajemen Bisnis, 2023, vol.3, no.1, pp.14-22. DOI: 10.37481/pkmb.v3i1.584.


Review

For citations:


Lyapina I.R., Stroeva O.A., Trubin A.E., Filimonova E.V. Digitalization of Business as a Tool for the National Project “Data Economy and Digital Transformation of the State”. Journal of Modern Competition. 2025;19(5):108-123. (In Russ.) https://doi.org/10.37791/2687-0657-2025-19-5-108-123

Views: 28


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)