Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Competitive Intelligence as a Tool for Achieving Economic Security of an Organization

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-6-90-102

EDN: FGFWJA

Abstract

The relevance of the study lies in the ever-increasing level of competition in the global economy, which implies a global revision by the management of organizations of general approaches to the analysis of interaction with the external environment. At present, despite the general decline in the main macroeconomic indicators of the world economy, most organizations note that they feel an increasing level of competitive pressure, which, along with increased turbulence in the global economy, can lead the organization to severe financial consequences up to bankruptcy. In order to minimize such a negative impact, organizations should constantly take into account the influence of a constantly changing external environment in the process of strategic planning of their activities, for which it is advisable to conduct competitive intelligence as a tool to ensure the stability of the organization's functioning. The purpose of the study is to determine the main economic prerequisites for conducting competitive intelligence in an organization and to analyze the dependence of the organization's performance indicators on the introduction of competitive intelligence practices. The main objective is to develop recommendations for the implementation of competitive intelligence in the organization. The article pays special attention to the analysis of the global economic situation in recent years, characterizes a systematic approach to management as an element that allows you to fully build the organization's activities depending on the influence of the external environment, draws up conclusions about the main problems of introducing the practice of competitive intelligence at the present stage. In the course of the study, general scientific methods were used, such as analysis, synthesis, deduction and induction. As a result of the study, the contribution of competitive intelligence, as a separate function, to the overall performance of the organization is demonstrated, recommendations are given for improving the implementation of competitive intelligence to increase efficiency.

About the Authors

Artemy A. Stenin
Synergy University


Aleksandr V. Batishchev
Synergy University


Alexey G. Zaytsev
Synergy University; Orel State Agrarian University named after N. V. Parakhin


Oleg V. Dorofeev
Synergy University


Alexander E. Trubin
Synergy University


References

1. Арсеньева Н. А. Системный подход в менеджменте в условиях нестабильной рыночной среды // Новые экономические исследования: сборник статей Международной научно-практической конференции. 2020. С. 14-16.

2. Бойко И. В. Глобализация или локализация: новая управленческая парадигма XXI века // Управленческое консультирование. 2022. № 1. С. 64-75. DOI: 10.22394/1726-1139-2022-1-64-75.

3. Важенина И. С., Ющук В. Е. Конкурентная разведка как инструмент маркетинга // Журнал экономической теории. 2018. Т. 15. № 2. С. 233-239.

4. Доклад Международного валютного фонда "Противостояние кризису стоимости жизни". Октябрь 2022 года [Электронный ресурс] // INTERNATIONAL MONETARY FUND. URL: https://www.imf.org/ru/Publications/WEO/Issues/2022/10/11/world-economic-outlook-october-2022 (дата обращения: 28.10.2022).

5. Доклад о состоянии и развитии конкуренции на рынках товаров, работ и услуг города Москвы по итогам 2021 года [Электронный ресурс] // Департамент города Москвы по конкурентной политике. 2022. URL: https://www.mos.ru/upload/documents/files/9250/DokladgorodaMoskviza2021god-DOPOLNENNII(1).pdf (дата обращения: 28.10.2022).

6. Доклад о торговле и развитии за 2020 год. От глобальной пандемии к процветанию для всех: не допустить еще одного потерянного десятилетия. Обзор [Электронный ресурс] // ЮНКТАД. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/tdr2020overview_ru.pdf (дата обращения: 28.10.2022).

7. Коргова М. А., Салогуб А. М. История менеджмента: учебное пособие для среднего профессионального образования. - 2-е изд., испр. и доп. - М.: Издательство Юрайт, 2022. - 166 с.

8. Кохно П. А., Креопалов В. В. Менеджмент конкурентной разведки в инновационном производстве // Научный вестник оборонно-промышленного комплекса России. 2015. № 2. С. 25-37.

9. Култыгин О. П., Лохтина И. В. Business intelligence as a decision support system tool // Прикладная информатика. 2021. Т. 16. № 1 (91). С. 52-58. DOI: 10.37791/2687-0649-2021-16-1-52-58.

10. Рубин Ю. Б. Стратегии конкурентного поведения субъектов предпринимательства: поиск рационального выбора // Общество и экономика. 2005. № 2. С. 65-83.

11. Смоленская С. В., Савельев В. А. Глобализация современной экономики // Вестник Ульяновского государственного технического университета. 2020. № 1 (89). С. 46-50.

12. Сулыма А. И. Конкурентная разведка: сущность и отличительные характеристики // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Экономика и управление. 2019. Т. 5 (71). № 4. С. 147-156.

13. Сунь-цзы. Искусство войны: пер. - М.: Эксмо, 2021. - 416 с.

14. Тебекин А. В. Инновационный менеджмент: учебник для бакалавров. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Издательство Юрайт, 2022. - 481 с.

15. Трунцевский Ю. В., Есаян А. К. Конкурентная разведка как фактор предупреждения преступлений // Вестник Югорского государственного университета. 2019. № 1 (52). С. 23-30. DOI: 10.17816/byusu20190123-30.

16. Фомченкова Л. В., Фомченков В. П. Применение когнитивного моделирования для обоснования выбора бизнес-модели экономической организации // Прикладная информатика. 2021. Т. 16. № 4 (94). С. 6-20. DOI: 10.37791/2687-0649-2021-16-4-6-20.

17. Шориков А. Ф., Буценко Е. В. Интеллектуальная программная система оптимизации адаптивного управления процессами бизнес-планирования // Прикладная информатика. 2020. Т. 15. № 5 (89). С. 9-28. DOI: 10.37791/2687-0649-2020-15-5-9-28.

18. State of competitive intelligence 2022. URL: https://www.crayon.co/content/state-of-competitive-intelligence?submissionGuid=83f20124-932d-4cff-ba09-5d251aace24f (дата обращения: 08.11.2022)


Review

For citations:


Stenin A., Batishchev A., Zaytsev A., Dorofeev O., Trubin A. Competitive Intelligence as a Tool for Achieving Economic Security of an Organization. Journal of Modern Competition. 2022;16(6):90-102. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-6-90-102. EDN: FGFWJA

Views: 3


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)