Competitive Assessment of the Marketing Potential of a Sport
https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-5-66-83
EDN: OTEDOZ
Abstract
Marketing potential, as a scientific and practical category, is used to determine market opportunities for the development of an organization or product. Its universal nature allows us to explore the problems of improving the efficiency of marketing management in various fields of activity, including sports. The social significance of sports can significantly influence the readiness of specialists to adapt universal marketing strategies and tools to their activities. Relying on economic support from the government, the management of sports organizations and, above all, federations underestimate the market opportunities and marketing potential of their sports. The article discusses the specifics of assessing the marketing potential of a sport based on the analysis of the characteristics of their presence in the markets that make up the modern sports industry. The purpose of the study is to determine market criteria for assessing the marketing potential of a sport, suitable for practical use by sports federations. The author proposes an original methodology for analyzing the marketing potential of sports, taking into account the presence of sports federations in eight key markets: sports events, services, goods, facilities, personnel, as well as in the sports industry infrastructure market, sponsorship and quasi-sports products. In accordance with this, the criteria for evaluating the marketing potential recommended to the management of sports federations are determined.
References
1. Акифьева В., Батова Т. Исследование взаимосвязи маркетингового, экономического и рыночного потенциалов предприятия // Научный журнал НИУ ИТМО. Серия: Экономика и экологический менеджмент. 2015. № 3. С. 42-62.
2. Алиев Э. Разработка и реализация инновационных проектов - необходимое условие эффективного развития разновидностей видов спорта: на примере мини-футбола (футзала) // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2014. № 5 (111). С. 7-11. DOI: 10.5930/issn.1994-4683.2014.05.111.p7-11.
3. Алиев Э., Андреев С., Мутко В., Чистяков В. Организация процессного управления спортивной федерацией // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2008. № 3 (37). С. 3-9.
4. Арсеньева Н., Путятина Л. Потенциал маркетинга предприятия и возможности его развития в современных условиях // Вестник университета (ГУУ). 2021. № 7. С. 5-11. DOI: 10.26425/1816-4277-2021-7-5-11.
5. Батова Т., Крылова В. Маркетинговый потенциал предприятия. - М.: Академия Естествознания, 2016. - 234 c.
6. Колесник Е. Н. Маркетинговый потенциал: классификация подходов к его изучению и оценке // Вопросы экономики и права. 2011. № 42. С. 140-145.
7. Леднев В. А. Бизнес в индустрии спорта: миф или реальность? // Вестник Российского Международного Олимпийского Университета. 2019. № 1 (30). С. 66-77.
8. Леднев В. А. Новые форматы крупных соревнований: изменения ради популяризации спорта или дополнительной прибыли? // Вестник Российского Международного Олимпийского Университета. 2017. № 2 (23). С. 42-49.
9. Леднев В. А. Развитие индустрии спорта в России: тенденции и перспективы // Вестник Российского Международного Олимпийского Университета. 2011. № 1 (1). С. 56-61.
10. Малыгин А. В. Спортивные лиги как субъекты маркетинга: специфика и характеристики // Вестник Российского Международного Олимпийского Университета. 2017. № 2 (23). С. 50-61.
11. Малыгин А. В. Спортивный маркетинг. - М.: Планета, 2018. - 336 с.
12. Миронова Л. А. Роль маркетинговых коммуникаций в развитии видов спорта // Креативная экономика. 2015. Т. 9. № 8. С. 1043-1060. DOI: 10.18334/ce.9.8.583.
13. Попов Е. В. Рыночный потенциал предприятия. - М.: ЗАО "Издательство "Экономика", 2002. - 559 с.
14. Реанович Е. А. Смысловое значение понятия "потенциал" // Международный научно-исследовательский журнал. 2012. № 7-2 (7). С. 14-15.
15. Родионова А. П. Оценка и реализация маркетингового потенциала развития машиностроительных предприятий региона // Регионология. 2009. № 3 (68). С. 115-122.
16. Толстых Д. В. Маркетинговый потенциал как фактор социально-экономического развития территории: автореф. дис. … канд. экон. наук: 08.00.05. - М.: Рос. гос. торгово-экон. ун-т, 2013. - 241 с.
17. Федеральный закон от 04.12.2007 № 329-ФЗ (ред. от 02.08.2019) "О физической культуре и спорте в Российской Федерации" // СПС "КонсультантПлюс".
18. Юлдашева О. У. К вопросу теории и методологии формирования маркетингового потенциала компании // Известия СПбУЭФ. 2006. № 2 (46). С. 95-110.
19. Яковлева М. А. Деятельность и особенности маркетинга некоммерческой спортивной организации // Вестник науки и образования. 2019. № 9-1 (63). С. 108-112.
20. Beech J. G., Beech J., Chadwick S. The Marketing of Sport. - Pearson education, 2007. - 555 р.
21. Clausen J., Bayle E., Giauque D., Ruoranen K., Lang G., Schlesinger T., Klenk C., Nagel S.International sport federation commercialisation: a qualitative comparative analysis // European Sport Management Quarterly. 2018. Vol. 18. No. 3. P. 373-392. DOI: 10.1080/16184742.2017.1406970.
22. Feiler S., Wicker P., Breuer C. Public subsidies for sport clubs in Germany: funding regulations vs. empirical evidence // European Sport Management Quarterly. 2019. Vol. 19. No. 5. P. 562-582.
23. Hallmann K., Wicker P., Breuer C., Schönherr L. Understanding the importance of sport infrastructure for participation in different sports - findings from multi-level modeling // European Sport Management Quarterly. 2012. Vol. 12. No. 5. P. 525-544. DOI: 10.1080/16184742.2012.687756.
24. Little A. D. et al. Marketing Potential for Oilseed Protein Materials in Industrial Uses // Technical Bulletin. 1951. No. 1043. - 120 р.
25. Smith A. C. T., Stewart B.Introduction to Sport Marketing. - 2nd edition. - London, 2014. - 336 p. DOI: 10.4324/9781315776767.
Review
For citations:
Malygin A. Competitive Assessment of the Marketing Potential of a Sport. Journal of Modern Competition. 2022;16(5):66-83. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-5-66-83. EDN: OTEDOZ