Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Application of the Competitive Strategies for Restaurant Businesses in the Context of Economy Digitalization

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-4-95-106

EDN: OTYVLN

Abstract

The article is devoted to the problems of increasing the effectiveness of competitive strategies of restaurant business enterprises in the context of society digital transformation. Special attention is paid to the Russian experience of digitalization of restaurants. Domestic catering enterprises in conditions of market turbulence are forced to develop innovative competitive strategies for survival and development, an integral component of which is the business digitalization. This determines the relevance of this study. The purpose of the work is to get an idea of the current trends in the use of digital technologies in the framework of competitive strategies of restaurants. The main objectives of the study: to identify the most popular digital technological solutions used in the field of public catering; to determine the nature of the impact of these solutions on the competitive behavior of restaurants. Comparative analysis, method of analysis and synthesis of information about the restaurant market, methods of analysis of scientific publications, marketing research reports, statistical and expert data were chosen as the methodology of this study. Results: the peculiarities of the transformation of restaurant services in the conditions of digitalization are revealed; the specifics of the use of the most popular competitive strategies of restaurants in Russia at present (the strategy of separation of specialized business, the strategy of a strong integrator) are investigated; the most important types of digital systems used by restaurant businesses to automate management and accounting, to organize interaction with customers and to promote services on the market are identified; an algorithm for analyzing customer experience in the restaurant business is considered; recommendations for improving the efficiency of using digital technologies to strengthen the competitive positions of restaurants in a crisis are proposed.

About the Authors

Rimma R. Akhmedova
Financial University under the Government of the Russian Federation; Peoples’ Friendship University of Russia


Ilya E. Pokamestov
Financial University under the Government of the Russian Federation


References

1. Бацына Я. В. Использование и перспективы цифровых технологий в ресторанном бизнесе // Вестник Алтайской академии экономики и права. 2019. № 4-1. С. 10-18. DOI: 10.17513/vaael.399.

2. Грибанов Ю. И. Цифровая трансформация социально-экономических систем на основе развития института сервисной интеграции: дис.. докт. экон. наук: 08.00.05. - СПб., 2019. - 355 с.

3. Ковешникова Д. А. Цифровизация предприятий общественного питания города Севастополя в условиях пандемии коронавируса COVID-19. URL: https://s.eduherald.ru/pdf/2020/4/20257.pdf (дата обращения: 21.06.2022).

4. Краус А. О., Соколов И. К. Применение цифровых технологий в ресторанном бизнесе как фактор поведения потребителей // Цифровое образование в РФ: состояние, проблемы и перспективы: материалы междунар. форума; Гос. ун-т аэрокосм. приборостроения. - СПб., 2019. С. 102-104.

5. Люборская М. А., Ларионова А. А. Роль интернет-сервисов в развитии предприятий общественного питания на современном этапе // Экономика и управление предприятиями, отраслями, комплексами на современном этапе глобализации: сборник научных трудов VI Международной научно-практической конференции. - Тверь, 2021. C. 105-109.

6. Моросанова А. А., Мелешкина А. И., Маркова О. А. Цифровая трансформация на транспорте: возможности развития и риски ограничения конкуренции // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 3 (75). С. 73-90. DOI: 10.24411/1993-7598-2019-10307.

7. Никитина Н. Ю. Проблемы предпринимательского образования в эпоху развития цифровых технологий // Современная конкуренция. 2018. Т. 12. № 1 (67). С. 16-26.

8. Оборот ресторанного рынка в 2021 году вырос на 23,5% [Электронный ресурс] // Ведомости. 09.02.2022. URL: https://www.vedomosti.ru/economics/news/2022/02/09/908595-oborot-restorannogo-rinka-2021 (дата обращения: 30.05.2022).

9. Обслуживание потребителей: учебное пособие / И. И. Скоробогатых, М. А. Солнцев, Ж. Б. Мусатова [и др.]; под общ. ред. И. И. Скоробогатых. - М.: ФГБОУ ВО "РЭУ им. Г.В. Плеханова", 2021. - 236 с.

10. Цифровизация ресторанного бизнеса [Электронный ресурс] // Ресторанный рейтинг. 29.07.2020. URL: https://www.restorate.ru/news/newsrr.php?ELEMENT_ID=17552 (дата обращения: 30.05.2022).

11. Рубин Ю. Б. Конкуренция в предпринимательстве. - М.: Университет "Синергия", 2018. - 912 c.

12. Сафарян А. А. Инновации в сфере обслуживания [Электронный ресурс]: учебное пособие; Пермский государственный национальный исследовательский университет. - Пермь, 2021. - 110 с. URL: http://www.psu.ru/files/docs/science/books/uchebnie-posobiya/safaryan-innovacii-v-sfere-obsluzhivaniya.pdf (дата обращения: 30.05.2022).

13. Стасюкевич С. В. Направления цифровизации ресторанного бизнеса [Электронный ресурс]. URL: http://edoc.bseu.by:8080/bitstream/edoc/88460/1/Stasyukevich_442_448.pdf (дата обращения: 30.05.2022).

14. Хмырова С. В. Ресторанный маркетинг: учебное пособие для студентов вузов, обучающихся по специальностям "Социально-культурный сервис и туризм", "Экономика и управление на предприятии (в сфере сервиса)", "Менеджмент в сфере услуг", "Управление персоналом". - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2020. - 255 с.

15. Щепетова И. В. Учебник ресторатора. - М.: Медиа группа "Ресторанные ведомости", 2020. - 232 с.

16. Эседова Г. С. Состояние и перспективы развития цифровых технологий в сфере ресторанного бизнеса в республике Дагестан // Международный научно-исследовательский журнал. 2021. № 4-4 (106). С. 188-190. DOI: 10.23670/IRJ.2021.106.4.141.

17. Flemming N. The Customer Loyalty Loop: The Science Behind Creating Great Experiences and Lasting Impressions. - Weiser, 2016. - 240 р.


Review

For citations:


Akhmedova R., Pokamestov I. Application of the Competitive Strategies for Restaurant Businesses in the Context of Economy Digitalization. Journal of Modern Competition. 2022;16(4):95-106. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-4-95-106. EDN: OTYVLN

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)