Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Problems of Improving Entrepreneurial Education in Russia

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-3-119-132

EDN: FHSXPY

Abstract

Currently, it is very important for higher education institutions to assess the actual needs of potential applicants, to anticipate their requests. In this regard, the development of new areas of educational services becomes important. One of these areas is entrepreneurial education. In addition to higher education institutions, other players in this market are also engaged in entrepreneurial education. Educational institutions of various types have appeared on the entrepreneurial market, providing a wide range of educational services, which creates competition between them. A separate segment of this market is represented by corporate entrepreneurial education. The article examines the sphere of entrepreneurial education, its forms and educational programs applied by higher educational institutions, identifies the problems and trends of development of this type of education in Russia. A comparative analysis of entrepreneurial education at various universities taking into account the world experience is carried out, the combination of academic disciplines, the ratio of theoretical knowledge and practical training are considered in detail. The influence of different approaches to learning on the effectiveness of information perception and material assimilation is evaluated. He factors of competitiveness in the market of entrepreneurial education related to the educational process and the teaching staff are highlighted, which are considered in detail and allow educational institutions to manage their competitive position in the market of entrepreneurial education services. A new approach to assessing the effectiveness of mastering educational programs in the field of entrepreneurial education is proposed, which is based on assessing the effectiveness of mastering knowledge, skills, and skills in each discipline of the educational program, as well as on the ratio of graduates of the program who were eventually able to successfully realize themselves in entrepreneurial activity.

About the Authors

Mikhail V. Lednev
Synergy University


Artem A. Kazaryan
Synergy University


References

1. Алавердов А. Р. Вуз как работодатель: проблемы формирования позитивного имиджа // Высшее образование в России. 2012. № 5. С. 102-107.

2. Алавердов А. Р., Громова Н. В. Научно-педагогические работники и административно-управленческий персонал: конфликт интересов или конструктивное взаимодействие? // Высшее образование в России. 2017. № 3. С. 5-16.

3. Верховская О. Р., Дорохина М. В., Сергеева А. В. Глобальный мониторинг предпринимательства. Национальный отчет. Россия, 2013. - СПб.: ВШМ СПбГУ, 2014. - 64 с.

4. Земцов А. А., Макашева Н. П., Макашева Ю. С. Инновационно-ориентированная экономика: проблемы развития и поддержки научно-образовательного комплекса // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 3 (7). С. 71-81.

5. Коваленко А. И. Образовательный франчайзинг (еще раз о статусе филиала) // Высшее образование в России. 2004. № 12. С. 3-8.

6. Коваленко А. И. О ключевых задачах проектирования системы обучения предпринимательству: идеи и сюжеты III конференции РАОП // Современная конкуренция. 2015. Т. 9. № 6 (54). С. 63-80.

7. Коваленко А. И. Современное состояние системы обучения предпринимательству в России (по итогам ежегодной конференции РАОП) // Современная конкуренция. 2018. Т. 12. № 2 (68) - 3 (69). С. 73-82.

8. Кузьминов Я., Сорокин П., Фрумин И. Общие и специальные навыки как компоненты человеческого капитала: новые вызовы для теории и практики образования // Форсайт. 2019. Т. 13. № S2. С. 19-41. DOI: 10.17323/2500-2597.2019.2.19.41.

9. Логвинова И. Л. Обучение социальному предпринимательству: зарубежный опыт // Современная конкуренция. 2015. Т. 9. № 5 (53). С. 84-106.

10. Лукашенко М. А., Добровольская Т. Ю. Цифровая корпоративная культура предпринимательского университета // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 4 (80). С. 84-94. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14- 4-84-94.

11. Лукашенко М. А. Между школой и бизнесом: что может взять на вооружение высшее образование? // Высшее образование в России. 2016. № 5. С. 33-41.

12. Лукашенко М. А., Громова Н. В., Ожгихина А. А. Цифровой имидж преподавателя предпринимательского университета // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 7. С. 91-104. DOI: 10.31992/0869-3617-2021- 30-7-91-104.

13. Независимая оценка качества образования в России и за рубежом: монография / кол. авт.: С. Н. Анисимов, Т. В. Баирампас, А. В. Белокопытов [и др.]. - М., 2015. - 353 с.

14. Обучение предпринимательству в вузах России и мира: зачем, как и с какими результатами? / кол. авт.: П. С. Сорокин, А. Б. Повалко, С. Е. Черненко. - М.: НИУ ВШЭ: Институт образования, 2020. - 48 с.

15. Рубин Ю. Б. Высшее предпринимательское образование в России: диагностика и проблемы // Высшее образование в России. 2015. № 11. С. 5-17.

16. Рубин Ю. Б., Алексеева Е. В., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Обучение предпринимательству: пути укоренения в вузовском сегменте российского образования // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 1 (61). C. 30-56.

17. Рубин Ю. Б. Разработка профессионального стандарта предпринимателя как условие повышения эффективности вовлечения молодежи в предпринимательство // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 1 (81). С. 45-61. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-1-45-61.

18. Рубин Ю. Б., Можжухин Д. П., Леднев М. В., Алексеева Е. В., Погорелова А. Ю., Потапова О. Н., Пузыня Т. А. Специфические черты стартаперских компетенций как планируемых результатов обучения предпринимательству в бакалавриате // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 3 (79). С. 130-143. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-3-130-143.

19. Рубин Ю. Б. Теория предпринимательства: пространство функционального подхода // Современная конкуренция. 2018. Т. 12. № 1 (67). С. 83-103.

20. Ручин В. А., Ручин А. В. Высшее образование как ключевой фактор инновационной предпринимательской среды // Вестник Поволжского института управления. 2015. № 6 (51). С. 128-136.

21. Савзиханова С. Э., Гасанова З. А. Зависимость между уровнем предпринимательской активности и предпринимательским образованием // Креативная экономика. 2015. Т. 9. № 12. С. 1591-1600. DOI: 10.18334/ce.9.12.2135.

22. Урванцева С. Е. Компетенции и технологии предпринимательского образования // Экономика в школе. 2011. № 2. С. 42-49.

23. Широкова Г. В., Богатырева К. А., Беляева T. В., Ласковая А. К., Карпинская Э. О. Глобальное исследование предпринимательского духа студентов. Национальный отчет. Россия 2018. - СПб.: ВШМ СПбГУ, 2019. - 53 с.

24. Baron R. A., Markman G. D. Beyond social capital: the role of entrepreneurs' social competence in their financial success // Journal of Business Venturing. 2003. Vol. 18. No. 1. P. 41-60. DOI: 10.1016/S0883-9026(00)00069-0.

25. Johannisson B. Limits to and prospects of entrepreneurship education in the Academic context // Entrepreneurship and Regional Development. 2016. Vol. 28. No. 5-6. P. 403-423. DOI: 10.1080/08985626.2016.1177982.

26. Man T. W. Y., Lau T., Snape E. Entrepreneurial competencies and the performance of small and medium enterprises: An investigation through a framework of competitiveness // Journal of Small Business and Entrepreneurship. 2008. Vol. 21. No. 3. P. 257-276. DOI: 10.1080/08276331.2008.10593424.

27. Morris M. H., Webb J. W., Fu J., Singhal S. A competencybased perspective on entrepreneurship education: conceptual and empirical insights // Journal of Small Business Management. 2013. Vol. 15. No. 3. P. 352-369. DOI: 10.1111/jsbm.12023.

28. Morris M., Kaplan J. Entrepreneurial (versus managerial) competencies as drivers of entrepreneurship education. - In: Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy - 2014. 2014. P. 134-151. DOI: 10.4337/9781783471454.00014.

29. Rauch A., Frese M. Let's put the person back into entrepreneurship research: a metaanalysis on the relationship between business owners' personality traits, business creation, and success // European Journal of Work and Organizational Psychology. 2007. Vol. 16. No. 4. P. 353-385.


Review

For citations:


Lednev M., Kazaryan A. Problems of Improving Entrepreneurial Education in Russia. Journal of Modern Competition. 2022;16(3):119-132. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-3-119-132. EDN: FHSXPY

Views: 3


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)