Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Competition in the Consumer Services Market in the Context of Digitalization

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-3-18-29

EDN: XHQDWS

Abstract

The intensity of changes in the consumer services market is characterized by an increase in the number of mutually beneficial cooperation between economic agents based on the growth of transactions using mobile devices and information products. At the same time, an increase in the satisfaction of the interests of consumers and service providers is achieved by increasing the choice and intensity of electronic sales. The article presents the author's vision of the role of the mobile application market in the field of consumer services, assesses its advantages and disadvantages. When the concept of logistics in the field of consumer services is changing, the choice of a mobile application is important for entrepreneurs, as well as building communications with consumers depending on a specific platform, applications, devices and other aspects of the digital environment. Based on a comparative and content analysis, for the first time, new forms of service logistics are highlighted, as well as the possibility of promoting services from a producer to a consumer using various types of mobile applications, which can help ensure competitive advantages in the context of business digitalization in the field of consumer services. Using the observation method, the subject of which was the PESO communication model, changes were identified in its four communication channels through the use of Internet platforms, information and digital technologies. Special transformations are recorded when using the “owner's channel” (owned media), which is explained by the modern possibilities of digital markets. Thus, in the interaction of economic agents and consumers, sites, mobile versions of sites are used, and recently mobile applications have become the “owner's channel”. Due to this, the possibilities of searching, ordering products, the speed of their delivery, etc. are expanding. In conclusion, we note that the competitive advantages that are formed through the use of various opportunities provided by digital markets are reflected in table 1, their list is quite extensive.

About the Authors

Elena A. Razomasova
Novosibirsk State University of Economics and Management


Tatiana A. Averyanova
Novosibirsk State University of Economics and Management


References

1. Абдрахманова Г. И., Вишневский К. О., Гохберг Л. М. и др. Что такое цифровая экономика? Тренды, компетенции, измерение: сб. докл. к XX Апр. междунар. науч. конф. по проблемам развития экономики и общества, Москва, 9-12 апреля 2019 г. / науч. ред. Л. М. Гохберг; Нац. исслед. ун-т "Высшая школа экономики". - М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2019. - 85 c.

2. Возрождение Earned Media для повышения эффективности коммуникаций [Электронный ресурс] // vc.ru. URL: https://vc.ru/marketing/77829-vozrozhdenie-earned-media-dlya-povysheniya-effektivnosti-kommunikaciy (дата обращения: 02.01.2022).

3. Игнатов А. А. Цифровая экономика в БРИКС: перспективы многостороннего сотрудничества // Вестник международных организаций. 2020. Т. 15. № 1. С. 31-62. DOI: 10.17323/1996-7845-2020-01-02.

4. Коваленко А. И. Сетевой эффект как признак доминирующего положения цифровых платформ // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 1 (77). С. 18-37. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-1-18-37.

5. Коваленко А. И. Технологические гиганты на цифровых рынках - результат провала регулятора // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 4 (80). С. 5-24. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-4-5-24.

6. Лукашенко М. А., Добровольская Т.Ю. Цифровая корпоративная культура предпринимательского университета // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 4 (80). С. 84-94. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-4-84-94.

7. Мобильные приложения [Электронный ресурс] // TAdviser. URL: https://www.tadviser.ru/index.php/%D0%A1%D 1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F:%D0%9C%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D0%B5_%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F (дата обращения: 30.10.2021).

8. Обзор "Конкурентное (антимонопольное) регулирование на цифровых рынках" [Электронный ресурс] // Евразийская экономическая комиссия. URL: http://www.eurasiancommission.Org/ru/act/caa/cpol/konkurentpol/Documents/%D0%9E%D0%B1%D0%B7%D0%BE%D1%80.pdf (дата обращения: 07.03.2022).

9. Паркер Дж., ван Альстин М., Чаудари С. Революция платформ. Как сетевые рынки меняют экономику - и как заставить их работать на вас / пер. с англ. Е. Пономаревой. - М.: Манн, Иванов и Фербер, 2017. - 440 с.

10. Роскачество назвало лучшие приложения для доставки еды [Электронный ресурс] // topspb.tv. URL: https://topspb.tv/news/2020/04/30/roskachestvo-nazvalo-luchshie-prilozheniya-dlya-dostavki-edy/(дата обращения: 28.10.2021).

11. Чернухина Г. Н. Трансформация и тенденции потребления в современной шеринговой модели бизнеса // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 3 (79). С. 79-88. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-3-79-88.

12. Юлдашев Р. Т., Логвинова И. Л. Влияние цифровизации на развитие национальных страховых рынков на постсоветском пространстве // Страховое дело. 2021. № 2 (335). С. 43-53.

13. Яблонский С. А. Многосторонние платформы и рынки: основные подходы, концепции и практики // Российский журнал менеджмента. 2013. Т. 11. № 4. С. 57-78.

14. Zeng M. Three Paradoxes of Building Platforms // Communications of the ACM. 2015. Vol. 58. No. 2. P. 27-29. DOI: 10.1145/2700343.


Review

For citations:


Razomasova E., Averyanova T. Competition in the Consumer Services Market in the Context of Digitalization. Journal of Modern Competition. 2022;16(3):18-29. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-3-18-29. EDN: XHQDWS

Views: 1


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)