Features of Entrepreneurship Training in Non-core Areas of Secondary Vocational Education Programs
https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-2-128-143
EDN: RHNTIE
Abstract
The article discusses the issues of entrepreneurship training among students in various educational programs of secondary vocational education, such as Commerce (by industry), Hospitality, Design (by industry), Economics and Accounting, Preschool education, Internet marketing, Information systems and programming. The study of entrepreneurial disciplines, which are not specialized, is based on the formation of general professional competencies and can be based on the practical interests to students of various professions. In modern conditionscollege graduates can open their own business as individual entrepreneurs and self-employed citizens, creating their own business without forming a legal entity, as well as initiate intra-company entrepreneurshipThe article substantiates the additional opportunities that college graduates can get in the case of studying entrepreneurial disciplines along with obtaining the competencies necessary for the chosen profession. The authors propose to consider the process of teaching entrepreneurship in non-core areas of secondary vocational education programs by building a system of competencies based on the systemic addition of a set of professional competencies with competencies in the field of entrepreneurship. The authors present an example of the content of the academic discipline “Fundamentals of Entrepreneurship”, designed to form the entrepreneurial competencies of students in various fields at the college at the Moscow Financial and Industrial University “Synergy”. Also the authors propose the main topics, forms of education and types of training sessions necessary to achieve the required level of professional competence, taking into account the development of entrepreneurial competencies.
About the Authors
Olga N. PotapovaAnna Yu. Pogorelova
Tatiana A. Puzynya
References
1. Дерябина Г. Г., Можжухин Д. П., Памухин Ю. Г., Потапова О. Н. Особенности обучения предпринимательству на непрофильных направлениях в бакалавриате // Современная конкуренция. 2022. Т. 16. № 1. С. 108-125. DOI: 10.37791/2687-0649-2022-16-1-108-125.
2. Лукашенко М. А. Селф-менеджмент студента как основа результативности е-learning // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 2. С. 61-70. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-2-61-70.
3. Лукашенко М. А., Громова Н. В., Ожгихина А. А. Цифровой имидж преподавателя предпринимательского университета // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 7. С. 91-104. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-7-91-104.
4. Лукашенко М. А., Добровольская Т. Ю. Цифровая корпоративная культура предпринимательского университета // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 4 (80). С. 84-94. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-4-84-94.
5. Лукашенко М. А., Телегина Т. В. Тайм-менеджмент: стратегия подготовки студентов к сессии без авралов // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 2. С. 63-73. OI: 10.31992/0869-3617-2020-29-2-63-73.
6. Одегов Ю. Г., Кулапов М. Н., Карасев П. А., Тихонов А. Р. Воспитание талантов: молодежный аспект // Вестник НГУЭУ. 2021. № 4. С. 18-35. DOI: 10.34020/2073-6495-2021-4-018-035.
7. Погорелова А. Ю., Потапова О. Н., Пузыня Т. А. Обучение предпринимательству по программам среднего профессионального образования // Современная конкуренция. 2022. Т. 16. № 1 (85). С. 126-133. DOI: 10.37791/2687-0657-2022-16-1-126-133.
8. Потапова О. Н., Алексеева Е. В. Применение интерактивных методов обучения предпринимательству как средство повышения эффективности обучения // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 1 (73). С. 17-23.
9. Рубин Ю. Б. Возможности и перспективы обучения индивидуальному предпринимательству в организациях СПО // Среднее профессиональное образование. 2016. № 2. С. 3-21.
10. Рубин Ю. Б. О проекте профессионального стандарта "Предприниматель (Специалист по решению предпринимательских задач)" // Современная конкуренция. 2022. Т. 16. № 1. С. 5-28. DOI: 10.37791/2687-0649-2022-16-1-5-28.
11. Рубин Ю. Б. Разработка профессионального стандарта предпринимателя как условие повышения эффективности вовлечения молодежи в предпринимательство // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 1 (84). С. 45-61. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-1-45-61.
12. Рубин Ю. Б. Теория предпринимательства: пространство функционального подхода // Современная конкуренция. 2018. Т. 12. № 1 (67). С. 83-103.
13. Рубин Ю. Б., Пузыня Т. А., Можжухин Д. П., Алексеева Е. В., Леднев М. В., Погорелова А. Ю., Потапова О. Н. Предпринимательство как специфический вид трудовой деятельности // Проблемы теории и практики управления. 2021. Т. 15. № 4 (84). С. 173-191. DOI: 10.46486/0234-4505-2021-4-173-191.
14. Фадейкина Н. В., Брюханова Н. В., Сапрыкина О. А. Тенденции развития национальной системы квалификаций и использование ее функционала при реализации образовательных услуг // Сибирская финансовая школа. 2019. № 4 (135). С. 99-112.
15. Baron R. A., Markman G. D. Beyond social capital: The role of entrepreneurs' social competence in their financial success // Journal of Business Venturing. 2003. Vol. 18. No. 1. P. 41-60. DOI: 10.1016/S0883-9026(00)00069-0.
16. Henry C., Hill F., Leitch C. Entrepreneurship education and training: Can entrepreneurship be taught? Part I // Education + Training. 2005. Vol. 47. No. 2. P. 98-111. DOI: 10.1108/00400910510586524.
17. Man T., Lau T., Snape E. Entrepreneurial competencies and the performance of small and medium enterprises: An investigation through a framework of competitiveness // Journal of Small Business and Entrepreneurship. 2008. Vol. 21. No. 3. P. 257-276. DOI: 10.1080/08276331.2008.1059342.
18. Matthews Ch., Solomon G. The curricular confusion between entrepreneurship education and small business management: a qualitative analysis. Annals of entrepreneurship education and pedagogy - 2014. - In: Association with the United States association for small business and entrepreneurship (USASBE). - Edward Elgar Publishing Limited, Inc., 2014. P. 91-115. DOI: 10.4337/9781783471454.00012.
19. Morris M., Kaplan J. Entrepreneurial (versus managerial) competencies as drivers of entrepreneurship education - 2014. Annals of entrepreneurship education and pedagogy. - In: Association with the United States association for small business and entrepreneurship (USASBE). - Edward Elgar Publishing Limited, Inc., 2014. P. 134-151. DOI: 10.4337/9781783471454.00014.
20. Neck H. M., Corbett A. C. The scholarship of teaching and learning entrepreneurship // Journal of Entrepreneurship Education and Pedagogy. 2018. Vol. 1. No. 1. P. 8-41. DOI: 10.1177/2515127417737286.
21. Oosterbeek H., van Praag M., Ijsselstein A. The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation // European Economic Review. 2010. Vol. 54. No. 3. P. 442-454. DOI: 10.1016/j. euroecorev.2009.08.002.
22. Robles L., Zárraga-Rodríguez M. Key competencies for entrepreneurship // Procedia Economics and Finance. 2015. No. 23. P. 828-832. DOI: 10.1016/S2212-5671(15)00389-5.
Review
For citations:
Potapova O., Pogorelova A., Puzynya T. Features of Entrepreneurship Training in Non-core Areas of Secondary Vocational Education Programs. Journal of Modern Competition. 2022;16(2):128-143. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-2-128-143. EDN: RHNTIE