Problems of Analysis and Evaluation of the Sound Recording Market for a Startup
https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-2-68-87
EDN: OPADBH
Abstract
The article outlines the problems of marketing research of a potential market for a startup entering the market. The complexity of analyzing potential demand lies in the lack of information and low reliability of evaluation methods, especially if the product is innovative. The purpose of the study is a comprehensive comparative analysis of methods for assessing the potential startup market, depending on the level of business innovation. The article shows the synthesis of the application of the methodological approach of the theory of industry markets and marketing tools for the study of consumer demand, assessment of the intensity of competition. To achieve this goal, the following tasks were solved: the definition of a startup was given, the boundaries of the local recording market in the city of Novosibirsk were determined; the market structure and competitive environment were assessed using various research methods; the level of economic concentration was calculated. The authors have attempted to systematize various methods of market research with an indication of their advantages and disadvantages to determine the potential niche of a startup. Based on the conducted empirical research, it was found that for existing and non-segmented markets, when a startup has innovative features, it is possible to use any research method. For new commodity markets (services), their circle is narrowing. It is recommended to use the analysis of key queries at the first stage, and TAM SAM SOM at the second stage. The methodology of the theory of industry markets allows not only to analyze the market by key structural parameters, but also to predict the behavior model of a startup company at each stage of its development. Michael Porter's methodology helps to understand the main driving forces, the main risks that can have a positive impact on business development. The right choice of marketing tools determines the success of a beginner in achieving economic targets. The scientific novelty lies in the synthesis of the application of the methodology of the theory of industry markets and marketing tools for the study of consumer demand, assessing the intensity of competition and justifying the feasibility of using each approach depending on the innovativeness of the startup.
About the Authors
Artem A. BuimovSofia N. Lyubyashenko
References
1. Бланк С., Дорф Б. Стартап: Настольная книга основателя / пер. с англ. - М.: Альпина Паблишер, 2013. - 537 c.
2. Graham P. Do things that don't scale // Paul Graham. July 2013. URL: http://paulgraham.com/ds.html (дата обращения: 17.02.2022).
3. Graham P. Billionaires build // Paul Graham. December 2020. URL: http://paulgraham.com/ace.html (дата обращения: 17.02.2022).
4. Мур Дж. А. Преодоление пропасти. Маркетинг и продажа хайтек-товаров массовому потребителю. - М.: Издательский дом "Вильямс", 2006. - 61 c.
5. Сизова Ю. С. Консолидация принципов экономики знаний и цифровой экономики для повышения предпринимательской культуры // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 3 (79) С. 41-49. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-3-41-49.
6. Кузнецов Н. Г., Вовченко Н. Г., Епифанова Т. В. Развитие инновационно-ориентированных малых предприятий в условиях институциональных преобразований экономики региона // Современная конкуренция. 2018. № 2-3 (68-69). С. 61-72.
7. Рубин Ю. Б. Конкуренция: упорядоченное взаимодействие в профессиональном бизнесе: монография. - М.: Market DS, 2008. - 461 с.
8. Коложвари Ю. Б., Буймов А. А. Институциональный подход к созданию стартапа: международный аспект // Инновационное развитие экономики. 2021. № 5 (65). С. 35-45. DOI: 10.51832/2223-7984_2021_5_35.
9. Ваничева Е. А. Методы и инструменты маркетинговой поддержки стартапа по стадиям его жизненного цикла: автореф. … канд. экон. наук: 08.00.05. - СПб., 2019. - 20 c.
10. Шаститко А. Е. Конкуренция на рынках производных товаров: предметное поле и выводы для политики // Журнал Новой экономической ассоциации. 2012. № 4 (16). С. 104-126.
11. Князева И. В., Лукашенко О. А. Изменение формы и характера конкуренции на инновационных рынках и мер антимонопольного регулирования // Инновации. 2009. № 11 (133). С. 62-66.
12. Князева И. В. Административные барьеры на пути развития предпринимательства: институциональный и правоприменительный аспект // Вестник Челябинского государственного университета. Экономика. 2009. Вып. 22. № 26 (164). С. 5-9.
13. Авдашева С. Б., Шаститко А. Е. Конкуренция и конкурентная политика в условиях кризиса: структура рынков и роль государственной политики // X международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 3 кн. / отв. ред. Е. Г. Ясин. - М.: Изд. дом ГУ-ВШЭ, 2010. Кн. 1. C. 233-241.
14. Бродский В. А., Кожуховский И. С. Расчет границ товарного рынка в антимонопольном расследовании // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 3 (79). С. 5-27. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-3-5-27.
15. Агабеков С. И., Кокурин Д. И., Левина Е. А. Состояние конкурентной среды: теория и практика экспертной оценки // Современная конкуренция. 2011. № 4 (28). С. 37-52.
16. Розанова Н. М. Экономика отраслевых рынков: учеб. пособие. - М.: ИД Юрайт, 2013. - 906 с.
17. Рубин Ю. Б., Можжухин Д. П., Леднев М. В., Алексеева Е. В., Погорелова А. Ю., Потапова О. Н., Пузыня Т. А. Специфические черты стартаперских компетенций как планируемых результатов обучения предпринимательству в бакалавриате // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 3 (79). С. 130-143. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-3-130-143.
18. Самодуров А. М. Оценка конкурентной среды телекоммуникационной отрасли по методике М. Портера // Современная конкуренция. 2012. № 2 (32). С. 69-74.
19. Портер М. Е. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов / пер. с англ. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. - 454 с
Review
For citations:
Buimov A., Lyubyashenko S. Problems of Analysis and Evaluation of the Sound Recording Market for a Startup. Journal of Modern Competition. 2022;16(2):68-87. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-2-68-87. EDN: OPADBH