Theoretical and Methodological Content of the Concept “Competitive Advantage”
https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-2-5-19
EDN: EZTQOB
Abstract
The purpose of this article is to compare certain theoretical concepts that are developing today in the field of competitive management: the strategic architecture (by V. Kvint) and constructive theory of competition (by Yu. Rubin) with the concept of competitive advantage (by M. Porter). As part of the scientific discussion, the authors answer questions about the place of competitive advantage in the strategic management system, the essence of competitive advantage, and the sustainability of competitive advantage. To do this, we review and analyze the systems of views of the above scientists in the cited sources. Different approaches to understanding and using the term “competitive advantage” are considered in the work as different research programs, the contradiction of which to each other does not require the rejection of an older concept. At its core, competitive advantage is understood as the content of a strategic decision, a strategic task, a system for its implementation, and its manifestation in the results of competitive activity. Two different directions of competitive advantage management are distinguished in the work: creation/ formation (positive side) and protection / providing sustainability (negative side) of competitive advantage. Value chain (M. Porter) and transient advantage (R. McGrath) tools can be called as the positive side of competitive advantage. The negative side of competitive advantage can be considered in certain types of economic moats. The ideas of economic moat and transient advantage respond differently to the question of sustainability of competitive advantage. The paper substantiates the conclusion that both in the theory of strategic architecture (Kvint) and in the constructive theory of competition (Rubin), the term “competitive advantage” is used in completely different meanings, which are complex interpretations of the original meaning.
References
1. Шацкая И. В. Конкурентные преимущества как элемент стратегии образовательной организации (на основе методологии В. Л. Квинта) // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 4. С. 127-139. DOI: 10.37791/2687- 0649-2021-15-4-127-139.
2. Квинт В. Л., Бодрунов С. Д. Стратегирование трансформации общества: знание, технологии, ноономика: монография. - СПб.: ИНИР им. С.Ю. Витте, 2021. - 351 с.
3. Портер М. Международная конкуренция: Конкурентные преимущества стран. - М.: Альпина Паблишер, 2016. - 947 с.
4. Портер М. Конкурентное преимущество. Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. - 705 с.
5. Рубин Ю. Б. О конструктивной теории конкуренции в предпринимательстве // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 5 (65). С. 114-129.
6. Васильев А. И. Триада конкурентоспособности: ресурсы, процессы и результаты конкурентной деятельности // Современная конкуренция. 2018. Т. 12. № 4-5 (70-71). С. 75-81.
7. Васильев А. И. Качество образования и конкурентоспособность вуза: аспекты взаимосвязи // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 4. С. 37-43. DOI: 10.31992/0869-3617-2019-28-4-37-43.
8. Коваленко А. И. Ценностный подход к онлайн-обучению предпринимательству по программам колледжа и бакалавриата в России // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 1 (81). С. 108-115. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-1-108-115.
9. Pathak V., Pathak K. Reconfiguring the higher education value chain // Management in Education. 2010. Vol. 24. No. 4. P. 166-171. DOI: 10.1177/0892020610376791.
10. Макграт Р.Г. Конец конкурентного преимущества. - М.: БИНОМ, 2015. - 251 с.
11. Карпов А. Л. Теория конкурентного преимущества: абсолютное и сравнительное преимущество, эмпирическая проверка // Вестник ОмГУ. Серия: Экономика. 2005. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoriya-konkurentnogo-preimuschestva-absolyutnoe-i-sravnitelnoe-preimuschestvo-empiricheskaya-proverka (дата обращения: 30.10.2021).
12. Удальцова М. В. Сервис как ресурс конкурентного преимущества предприятия // Вестник НГУЭУ. 2012. № 2 (4). C. 23-28.
13. Пятов М. Л. Отчетность как элемент конкурентных преимуществ компаний: тенденции и закономерности // Вестник НГУЭУ. 2016. № 4. С. 10-31.
14. Buffett W., Loomis C. Mr. Buffett on the Stock Market // Fortune. November 22, 1999. URL: https://archive.fortune.com/magazines/fortune/fortune_archive/1999/11/22/269071/index.htm (дата обращения: 23.03.2022).
15. Buffett W. Letter to the Shareholders of Berkshire Hathaway Inc. // Berkshire Hathaway. 2007. URL: http://www.berkshirehathaway.com/letters/2007ltr.pdf (дата обращения: 23.03.2022).
16. Business Moats That Helped Shape The World's Most Massive Companies // CBINSIGHTS. URL: https://www.cbinsights.com/research/report/business-moats-competitive-advantage/(дата обращения: 23.03.2022).
17. D'Aveni R., Gunther R. Hypercompetition: Managing the dynamics of strategic maneuvering. - New York, Toronto: The Free Press, 1994. - 421 p. DOI: 10.1007/978-3-8349-9320-5_8.
18. Ривз М., Джанмеджая С., Кнут Х. Стратегии тоже нужна стратегия. - М.: Эксмо, 2016. - 350 с.
19. Астахов В. В., Хабаров В. И. Определение эффективной стратегии повышения конкурентоспособности наукоемкого предприятия // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 2 (74). С. 120-129. DOI: 10.24411/1993- 7598-2019-10209.
20. Алавердов А. Р., Алавердова Т. П. Социально ориентированная кадровая стратегия как дополнительное конкурентное преимущество современной организации // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 1 (77). С. 38-47. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-1-38-47.
21. Лукашенко М. А. Тайм-менеджмент в корпоративной культуре и конкурентоспособность компании // Современная конкуренция. 2012. Т. 6. № 2 (32). С. 34-41.
Review
For citations:
Kovalenko A. Theoretical and Methodological Content of the Concept “Competitive Advantage”. Journal of Modern Competition. 2022;16(2):5-19. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-2-5-19. EDN: EZTQOB