Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Teaching Entrepreneurial Communications Using Educational Platforms: Russian and Foreign Practices

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-1-90-107

EDN: BLNQMU

Abstract

Entrepreneurial education today is the subject of close attention of the educational community. An important component of such training is the issue of entrepreneurial communication, which affects all aspects of the functioning of any business. External communications are aimed at ensuring the company’s business interaction with such stakeholders as customers, partners, competitors, government authorities, investors, while internal communications are aimed at improving the efficiency of business processes. Therefore teaching entrepreneurial communications is an urgent scientific and practical task. The relevance increases even more in the conditions of intensive development of ICT and especially in the context of the pandemic, when the educational process is moving to a large extent online. The purpose of this article is to provide an analytical review of Russian and foreign practices of teaching entrepreneurial communications on educational platforms. The article clarifies the concept of entrepreneurial communications and presents their consideration as a subject of study, it is shown that in the scientific literature there is no unity in the interpretation of this concept. In most sources it is replaced by the concept of “business communication”. A broad overview of business communications training courses on Russian and foreign educational platforms, such as Open Education, Skillbox, Netology, Product Live, Product Star, Laba, Yandex Practicum, Coursera, Udemy, EdX, MIT OCW, Alison, is presented. The largest number of business communications courses are presented on the Coursera, Udemy and Open Education platforms. The content of the identified courses is aimed at the formation of personal communicative competence in business interaction - the ability to negotiate, speak in public, etc., regardless of entrepreneurial specifics. The use of such methods of teaching entrepreneurial communications as hackathons, meetups, VR and AR technologies is substantiated. It is shown that the following applications can be used to develop entrepreneurial communication: VirtualSpeech, Glue, MeetinVR, Stage.

About the Authors

Marianna A. Lukashenko
Synergy University


Tatiana Yu. Dobrovolskaya
Synergy University


References

1. Рубин Ю. Б. Компетентностный подход в обучении российской молодежи предпринимательству // Сборник тезисов докладов Международной конференции "Формирование профессиональных предпринимательских компетенций молодежи в процессе обучения предпринимательству". - М.: Московский финансово-промышленный университет "Синергия", 2014. С. 5-14.

2. Чепуренко А. Ю. Как и зачем обучать студентов предпринимательству: полемические заметки // Вопросы образования. 2017. № 3. С. 250-276. DOI: 10.17323/1814-9545-2017-3-250-276.

3. Алексеева Е. В., Баранова И. П., Васильев А. И. и др. Предпринимательское образование в России и за рубежом: история, содержание, стандарты, качество: монография / под ред. Ю. Б. Рубина. - М.: Московский финансово-промышленный университет "Синергия", 2015. - 424 c.

4. Потапова О. Н., Алексеева Е. В. Применение интерактивных методов обучения предпринимательству как средства повышения эффективности обучения // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 1 (73). С. 17-23.

5. Сорокин П. С., Повалко А. Б., Черненко С. Е. Обучение предпринимательству в вузах России и мира: зачем, как и с какими результатами? - М.: НИУ ВШЭ, 2020. - 48 с.

6. Анализ 19 стартап-хабов в Европе. Результаты опроса европейских стартапов [Электронный ресурс] // PwC. 2019. URL: https://www.pwc.ru/ru/publications/european-start-up-survey.html (дата обращения: 20.11.2021).

7. Tittel A., Terzidis O. Entrepreneurial competences revised: developing a consolidated and categorized list of entrepreneurial competences // Entrepreneurship Education. 2020. No. 3. P. 1-35. DOI: 10.1007/s41959-019- 00021-4.

8. Рубин Ю. Б., Можжухин Д. П., Алексеева Е. В. Непрерывное предпринимательское образование: формирование инновационной модели (опыт 2021 года) // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 4 (84). С. 91-108. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-4-91-108.

9. Чернухина Г. Н., Ермоловская О. Ю. Развитие человеческого капитала как фактор повышения конкурентоспособности предпринимательских структур в России // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 1 (77). С. 48-57. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-1-48-57.

10. Коваленко А. И. Современное состояние системы обучения предпринимательству в России (по итогам ежегодной конференции РАОП) // Современная конкуренция. 2018. Т. 12. № 2-3 (68-69). С. 73-82.

11. Ушакова Е. В. Формирование и развитие коммуникативной компетенции предпринимателей // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 2 (82). С. 123-131. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-2-123-131.

12. Рубин Ю. Б., Можжухин Д. П., Леднев М. В., Алексеева Е. В., Погорелова А. Ю., Потапова О. Н., Пузыня Т. А. Специфические черты стартаперских компетенций как планируемых результатов обучения предпринимательству в бакалавриате // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 3 (79). С. 130-143. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-3-130-143.

13. Flynn C., Olson J., Reinhardt M. Self-regulated learning in online graduate business communication courses: a qualitative inquiry // Business and Professional Communication Quarterly. 2020. Vol. 83. No. 1. P. 80-95. DOI: 10.1177/2329490619885904.

14. Карпова И. В. Особенности деловой коммуникации в структуре PR-деятельности // Образование и наука без границ: фундаментальные и прикладные исследования. 2016. № 3. С. 159-161.

15. Измалкова С. А., Головина Т. А., Авдеева И. Л., Бахтина С. С., Парахина Л. В. Деловые коммуникации: управление и технологии. - Орел: ФГБОУ ВПО Госуниверситет-УНПК, 2013. - 255 с.

16. Спивак В. А. Современные бизнес-коммуникации. - СПб.: Питер, 2002. - 308 c.

17. Матузенко Е. В., Шиленко С. И., Федорова Я. О. Деловые коммуникации как фактор повышения результативности бизнеса // Фундаментальные исследования. 2016. № 9-3. С. 622-627.

18. Darling J. К., Beebe S. A. Effective entrepreneurial communication in organization development: Achieving excellence based on leadership strategies and values // Organization Development Journal. 2007. Vol. 25. No. 1. P. 76-93.

19. Berlin J. Entrepreneurship and Communication. URL: https://www.academia.edu/39081764/entrepreneurship_and_communication (дата обращения: 20.11.2021).

20. Рубин Ю. Б. Основы предпринимательства. - 3-е изд., перераб. и доп. - М.: Университет "Синергия", 2020. - 518 c.

21. Удалова Е. С. Методы эффективного управления коммерческими коммуникациями предпринимательских структур: автореф. дис. … канд. экон. наук. - СПб.: Санкт-Петербургский университет экономики и финансов, 2007. - 16 с.

22. Долгушева Н. В. Концептуальные подходы к формированию и функционированию бизнес-коммуникаций предпринимательских структур: автореф. дис. … канд. экон. наук. - Екатеринбург: Институт экономики Уральского отделения Российской академии наук, 2009. - 8 с.

23. Лукашенко М. А., Радченко В. С., Шавырина А. А., Добровольская Т. Ю. Бизнес-коммуникации руководителя. Мастер-класс: учебное пособие / под ред. М. А. Лукашенко. - М.: Университет "Синергия", 2021. - 216 с. DOI: 10.37791/978-5-4257-0511-2-2021-1-216.

24. Onstenk J. Entrepreneurship and vocational education // European Educational Research Journal. 2003. Vol. 2. No. 1. P. 74-89. DOI: 10.2304/eerj.2003.2.1.12.

25. Рубин Ю. Б. Формирование компетенций в сфере предпринимательства на образовательном пространстве бакалавриата // Высшее образование в России. 2016a. № 1. С. 7-21.

26. О проекте "Национальная платформа открытого образования" [Электронный ресурс] // Открытое образование. URL: https://npoed.ru/about (дата обращения: 20.11.2021).

27. Lentz P., Bloch J., Cardon P. W., Cresap L., Nelson A. K., Remley D. Face-to-face teaching has a new face: online, remote, hybrid, and HY-flex // Proceedings of the 85th Annual International Conference "Association for Business Communication", October 27-31, 2020 - Virtual. P. 97-99.

28. AR, VR и MR технологии. Что это и как применять? [Электронный ресурс] // Helmeton. URL: https://helmeton.ru/blog/razlichiya-i-sfery-primeneniya-ar-vr-mr/(дата обращения: 20.11.2021).

29. Кириллов Д. Куда и зачем гостиничный бизнес внедряет технологии виртуальной и дополненной реальности [Электронный ресурс] // Welcome Times. 20 сентября 2019. URL: https://welcometimes.ru/opinions/kuda-i-zachem-gostinichnyy-biznes-vnedryaet-tehnologii-virtualnoy-i-dopolnennoy-realnosti (дата обращения: 20.11.2021).


Review

For citations:


Lukashenko M., Dobrovolskaya T. Teaching Entrepreneurial Communications Using Educational Platforms: Russian and Foreign Practices. Journal of Modern Competition. 2022;16(1):90-107. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-1-90-107. EDN: BLNQMU

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)