Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Сompetitive Advantages of IT Companies in the Digital Economy

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-1-55-65

EDN: PWIPJI

Abstract

The article touches upon topical issues of the development of the Russian segment of the web services market in online environment in the global economic space. The study of the modern market of IT companies seems extremely relevant today. More and more firms need to start working in digital in order to expand business opportunities, optimize ways of interacting with customers, as well as increase competitiveness and economic efficiency indicators. The use of information technologies in business processes is becoming extremely necessary in the conditions of coronavirus restrictions, which increases the demand for IT companies' services. In this regard, it is important to understand their basic strategies and assess their tendency to monopolize. “Previously, economists assumed that competitive markets for digital services are less prone to monopolization than markets for standard products. Now, monopolization, information asymmetry, and external (network) effects can be observed in digital markets” [1]. The purpose of the study is to identify the type of structure of the Russian segment of the web services market online in the global economic space and to assess the intensity of competition. To achieve this goal, the following tasks were solved: the relevant market was identified, its main characteristics and composition of participants were analyzed, the trends of its transformation in the conditions of COVID-19, the choice of criteria for analyzing the structure of the Russian market segment on the Upwork online exchange platform was justified. The results are based on an empirical study of statistical information on Novosibirsk companies operating on the Upwork platform. Such market parameters as a large number of firms, the insignificant height of barriers to entry into the industry, the predominance of non-price competition make it possible to identify it as a market of monopolistic competition. The article identifies the problems of antimonopoly regulation of the market of web services operating on digital platforms, namely: the complexity of their analysis and identification of the «relevant» market, the “blurring” of geographical and product boundaries, growing demand. The factors determining the competitive advantages of firms in the web services market and clients' package, which, in turn, indirectly influence the choice of strategy, are systematized. The authors attempt to describe the motives of buyers' behavior in the web services market when remotely selecting sellers in an online environment.

About the Authors

Pavel A. Sapozhnikov
OlStars LLC; Novosibirsk State University of Economics and Management


Sofia N. Lyubyashenko
Novosibirsk State University of Economics and Management


References

1. Коваленко А. И. Технологические гиганты на цифровых рынках - результат провала регулятора // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 4 (80). С. 5-24. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-4-5-24.

2. Kemp S. Digital 2020: 3.8 Billion People Use Social Media // WE ARE SOCIAL. URL: https://wearesocial.com/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billion-people-use-social-media (дата обращения: 07.10.2021).

3. Кох Л. В., Кох Ю. В. Анализ существующих подходов к измерению цифровой экономики // Научно- технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. 2019. Т. 12. № 4. С. 78-89. DOI: 10.18721/JE.12407.

4. Сунтура Л. Статистическое моделирование рынка интернет-услуг: дис.. канд. экон. наук: 08.00.12. - Ростов н/Д., 2015. - 114 с.

5. Старкова А. П. Формирование конкурентных преимуществ продуцентов услуг web-дизайна и web- разработки: автореферат дис… канд. экон. наук: 08.00.05. - М., 2019. - 28 с.

6. Старкова А. П. Специфика использования механизмов реализации конкурентных преимуществ предприятия сферы сервиса в условиях экономической нестабильности в стране // Экономика и предпринимательство. 2017. № 8-1 (85). С. 1198-1200.

7. Плаксин С., Абдрахманова Г., Ковалева Г. Интернет-экономика в России: подходы к определению и оценке // ФОРСАЙТ. 2017. Т. 11. № 1. С. 55-65. DOI: 10.17323/2500-2597.2017.1.55.65.

8. Магомедов Р. М. Анализ российского рынка IT-услуг // Территория науки. 2017. № 1. С. 145-151.

9. Магомедов Р. М. Перспективы развития онлайн торговли // Территория науки. 2016. № 2. С. 109-114.

10. Норец Н. К., Станкевич А. А. Цифровая экономика: состояние и перспективы развития // Инновационные кластеры в цифровой экономике: теория и практика: труды научно-практической конференции с международным участием 17-22 мая 2017 г. / под ред. д-ра экон. наук, проф. А. В. Бабкина. - СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2017. С. 173-179.

11. Конобевцев Ф. Д., Лаас Н. И., Гурова Е. В., Романова И. А. Удаленная работа: технологии и опыт организации // Вестник университета. 2019. № 7. С. 9-17. DOI: 10.26425/1816-4277-2019-7-9-17.

12. Ванкевич Е. В. Новые тренды в сфере управления человеческими ресурсами в условиях цифровизации экономики / Е. В. Ванкевич // Економiчний вiсник унiверситету: збiрник наукових праць. - 2019. - № 43. - С. 7-12. DOI: 10.31470/2306-546Х-2019-43-7-12.

13. Сапожников П. А., Любященко С. А. Анализ структуры российского сегмента рынка веб-услуг в онлайн- среде на платформе онлайн-биржи UPWORK // Вестник НГУЭУ. 2021. № 4. С. 93-103. DOI: 10.34020/2073- 6495-2021-4-093-103.

14. Dean B. Upwork Revenue and Client Stats (2022) // Backlinko. May 13, 2021. URL: https://backlinko.com/upwork- users (дата обращения: 08.10.2021).

15. Азьмук Н. Сущность, особенности и функции цифрового рынка труда // Вiсник Київського нацiонального унiверситету iм. Тараса Шевченка. Серiя: Економiка. 2015. № 5 (170). С. 38-43. DOI: 10.17721/1728- 2667.2015/170-5/7.

16. Кудбиев Ш. Цифровая экономика как новый этап глобализации рынка труда // International scientific review of the problems and prospects of modern science and education: Collection of Scientific Articles LXVII International Correspondence Scientific and Practical Conference. 2020. С. 22-29.

17. Чемберлин Э. Х. Теория монополистической конкуренции: Реориентация теории стоимости / пер. с англ. - 1-е изд. - М.: Экономика, 1996. - 349 с.

18. Пиньковецкая Ю. С. Малое предпринимательство на рынках совершенной и монополистической конкуренции // Современная конкуренция. 2012. № 2 (32). С. 3-12.

19. Маслова Т. Ю. Понятие цифровых технологий в маркетинге // Аллея науки. 2020. Т. 2. № 6 (45). С. 130-134.

20. Вербус В. А., Ошарин А.М. Цена качества: монополистическая конкуренция с неоднородными потребителями // Экономическая политика. 2019. Т. 14. №3. С. 152-175. DOI: 10.18288/1994-5124-2019-3-152-175.

21. Cope S. How much can freelancers make in 2021? // Upwork. March 12, 2021. URL: https://www.upwork.com/resources/how-much-do-freelancers-make (дата обращения: 08.10.2021).


Review

For citations:


Sapozhnikov P., Lyubyashenko S. Сompetitive Advantages of IT Companies in the Digital Economy. Journal of Modern Competition. 2022;16(1):55-65. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2022-16-1-55-65. EDN: PWIPJI

Views: 3


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)