Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Competitive Advantages as an Element of the Strategy of an Educational Organization (Based on the V. L. Kvint’s Methodology)

https://doi.org/10.37791/2687-0649-2021-15-4-127-139

EDN: CMIEZB

Abstract

Competitive advantages are an important economic category that is receiving close attention from researchers. Any organization needs to have distinctive characteristics in order to distinguish it from other market participants. This rule is also relevant for educational organizations that operate in the educational services market, which is characterized by a stable increase in the level of competition. Thus, the relevance of this study is due to the necessity to find optimal methods for solving the problem of competition between educational organizations in the higher education system. The purpose of the study is to reveal the essence of the competitive advantages of an educational organization, as well as to study the factors contributing to their formation and development. In accordance with the goal, the following tasks are set: to reveal the content of the competitive advantages of an educational organization; to formulate the factors characterizing the competitiveness of an educational organization; put forward recommendations related to the formation and development of competitive advantages of an educational organization. The theoretical and methodological basis of the research is the scientific achievements of domestic and foreign scientists on the issues of managing the competitiveness of an economic entity, including an educational organization. The author’s scientific conclusions are based on the theory of strategy and the methodology of strategizing by the outstanding scientist V. L. Kvint. To substantiate the achieved results, a set of scientific methods and approaches were used: analysis and synthesis, generalization, analogy, scientific theory. As a result of the research, based on the theory of strategy and the methodology of strategizing byV. L. Kvint, the essence of the competitive advantages of an educational organization as an element of its strategy is revealed. It is concluded that competitive advantages are an essential element of the strategic architecture, which, firstly, ensures the effectiveness of the strategy, and secondly, is a kind of filter in the goal-setting system of an educational organization. A number of recommendations related to the management of the competitive advantages of an educational organization are put forward.

About the Author

Irina I. Shatskaya
Institute of Management Technologies; MIREA - Russian Technological University


References

1. Квинт В. Л., Бодрунов С. Д. Стратегирование трансформации общества: знание, технологии, ноономика: монография. - СПб.: ИНИР им. С. Ю. Витте, 2021. - 351 с.

2. Рубин Ю. Б. Конкуренция в российском образовании: теория и противоречивые реалии // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 5 (111). С. 17-30. DOI: 10.15826/umpa.2017.05.058.

3. Porter M. E. The competitive advantage: creating and sustaining superior performance. - New York: Free Press, 1985. - 558 с.

4. Васильев А. И. Конкурентоспособность вуза в свете теории конкуренции и норм российского законодательства // Современная конкуренция. 2017. № 6. Т. 11. С. 122-134.

5. Васильев А. И. Управление конкурентоспособностью образовательной организации высшего образования: вопросы теории: монография. - М.: Университет "Синергия", 2019. - 186 с.

6. Васильев А. И. Качество образования и конкурентоспособность вуза: аспекты взаимосвязи // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 4. С. 37-43. DOI: 10.31992/0869-3617-2019-28-4-37-43.

7. Коваленко А. И. Конкуренция между вузами: институциональная дискриминация // Современная конкуренция. 2010. № 1 (19). С. 79-87.

8. Как сделать образование двигателем социально экономического развития?: коллективная монография / под ред. Я. И. Кузьминова, И. Д. Фрумина, П. С. Сорокина [и др.]. - М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2019. - 288 с. DOI: 10.17323/978-5-7598-1995-0.

9. Молочников Н. Р., Реутова И. В., Лобовская Т. А. Конкурентоспособность образовательных учреждений: ключевые факторы успеха // Успехи современного естествознания. 2004. № 8. С. 134-135.

10. Рубин Ю. Б., Леднев М. В. Обучение тактике конкурентных действий в современной магистратуре // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 2 (62). С. 96-143.

11. Савенкова Ю. С., Советкина А. А. Управление конкурентоспособностью вуза в современных социально- экономических условиях // Вопросы образования. 2009. № 4. С. 182-199.

12. Фатхутдинов Р. А. Управление конкурентоспособностью вуза // Высшее образование в России. 2006. № 9. С. 35-37.

13. Стратегия есть философия успеха [Электронный ресурс] // Научная Россия. 2020. URL: https://scientificrussia.ru/articles/nauka-strategiya (дата обращения: 23.09.2021).

14. Квинт В. Л. Концепция стратегирования: монография. - Кемерово: Кемеровский государственный университет, 2020. - 170 c.

15. Квинт В. Л. Концепция стратегирования. - СПб.: ИПЦ СЗИУ РАНХиГС, 2019. Т. 1. - 132 с.

16. Шацкая И. В. Факторы конкурентоспособности образовательной организации // Экономика и предпринимательство. 2020. № 11 (124). С. 968-972. DOI: 10.34925/EIP.2020.124.11.189.

17. Porter M. E. What is Strategy? // Harvard Business Review. 1996. Vol. 74. No. 6. Р. 61-78.

18. Хамел Г., Прохалад К. Конкурируя за будущее. Создание рынков завтрашнего дня. - М.: Олимп-бизнес, 2014. - 288 с.

19. Soko J. J., Gachunga H., Katuse P., Otieno R. O., Kenyatta J. Competitive advantage for universities in Kenya: A qualitative study // The Research Journal. 2015. Vol.1. No.4. URL: https://www.researchgate.net/publication/292993976_ Competitive_Advantage_for_Universities_in_Kenya_A_Qualitative_Study (дата обращения: 04.08.2021).

20. Голиков И. А. Особенности содержания понятий "конкуренция" и "конкурентоспособность" // Российское предпринимательство. 2016. Т. 17. № 10. С. 1251-1264. DOI: 10.18334/rp.17.10.35291.


Review

For citations:


Shatskaya I. Competitive Advantages as an Element of the Strategy of an Educational Organization (Based on the V. L. Kvint’s Methodology). Journal of Modern Competition. 2021;15(4):127-139. https://doi.org/10.37791/2687-0649-2021-15-4-127-139. EDN: CMIEZB

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)