Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Factors Affecting the Competitiveness of an Educational Organization

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-4-109-117

EDN: QDHLVE

Abstract

The presented material discusses the issues of competitiveness in education, the competitiveness of an educational organization, its components. Currently, one of the topical issues is the question of the competitiveness of modern Russian education. Also, the topic of the development of competition in Russian education is constantly discussed by the world community. In discourses about the competitiveness of an educational organization in the modern educational market, such a problem as identifying/determining the factors of its increase is brought to the fore. According to various studies, the competitiveness of an educational organization is influenced by a variety of external and internal factors. In this regard, the main attention is paid to the identification of factors that ensure the competitiveness of Russian educational organizations in the educational services market. Now there is an increase in the competitiveness of Russian higher education in the international market, and therefore the competitiveness of education is considered on a global scale as the ability of the national education system to compete in the global scientific and educational market. It is worth noting that competitiveness is rightfully recognized as a complex concept, the meanings of which are considered in the broad and narrow senses of the word. When studying various aspects of the competitiveness of an educational organization, it is proposed to focus on the general definition of the concept of “competitiveness”, set out in the article. The competitiveness of an educational organization (like any other organization) is determined by the competitiveness of its personnel, and the competitiveness of personnel largely depends on the motivation of personnel to work, therefore, the article focuses on the factors that affect the competitiveness of an educational organization as a whole and in particular on the motivation of one of the categories of the main personnel of an educational organization (teaching staff) as a factor of increasing the competitiveness of an educational organization. The results of the research described in the article allow us to conclude that the constant study/monitoring of factors affecting the competitiveness of an educational organization is an important component of improving its competitiveness, which determines the need for further research and development in this area.

About the Author

Yuliya B. Nadtochiy
Synergy University; Financial University under the Government of the Russian Federation


References

1. Астахов В. В., Хабаров В. И. Определение эффективной стратегии повышения конкурентоспособности наукоемкого предприятия // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 2 (74). С. 120-129. DOI: 10.24411/1993- 7598-2019-10209.

2. Васильев А. И. Конкурентоспособность вуза в свете теории конкуренции и норм российского законодательства // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 6 (66). С. 122-134.

3. Васильев А. И. Ресурсный подход к оценке конкурентоспособности образовательных организаций // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 3 (75). С. 134-140. DOI: 10.24411/1993-7598-2019-10312.

4. Выпускников каких вузов больше всего "любят" работодатели. Рейтинг университетов по востребованности выпускников на рынке труда [Электронный ресурс] // RAEX Rating Review. URL: https://raex-rr.com/education/universities/rating_of_universities_by_graduates_in_demand#table (дата обращения: 07.04.2021).

5. Зарецкая А. С., Иванова О. П., Козырев М. М. Исследование конкурентоспособности вуза и факторов ее повышения // Вестник РГГУ. Серия: Экономика. Управление. Право. 2019. № 4. С. 21-35. DOI: 10.28995/2073- 6304-2019-4-21-35.

6. Коваленко А. И. Теоретические и методологические аспекты использования концепции "конкурентоспособности" в научных исследованиях // Современная конкуренция. 2013. № 6 (42). С. 65-79.

7. Конкурентоспособность российского высшего образования: результаты, факты, динамика. Успехи и горизонты российского высшего образования [Электронный ресурс] // Indicator. URL: https://indicator.ru/humanitarian-science/konkurentosposobnost.htm (дата обращения: 16.04.2021).

8. Ливандовская А. Внешняя и внутренняя среда вуза: влияние на качество образования // Высшее образование в России. 2006. № 7. С. 152-155.

9. Рейтинг российских вузов "Национальное признание". Методология рейтинга 2020 [Электронный ресурс] // Univer.EXPERT. Академический критик. URL: https://univer.expert/akademicheskiye-reytingi- vuzov-2020/metodologiya-reytinga-2020/#4 (дата обращения: 07.04.2021).

10. Рейтинг технических вузов России 2021 [Электронный ресурс] // SuperJob students. URL: https://students. superjob.ru/reiting-vuzov/it/(дата обращения: 17.09.2021).

11. Рейтинг университетов мира QS [Электронный ресурс] // Educationindex. URL: https://www.educationindex.ru/ articles/university-rankings/qs/(дата обращения: 14.08.2020).

12. Рейтинг факультетов московских вузов в девяти профессиональных сферах по версии hh.ru 2020-2021 [Электронный ресурс] // HeadHunter (сайт hh.ru). URL: https://hh.ru/rating (дата обращения: 17.09.2021).

13. Рубин Ю. Б. Конкуренция в российском образовании: теория и противоречивые реалии // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 5 (111). С. 17-30. DOI: 10.15826/umpa.2017.05.058.

14. Рудаков В. Н. Мотивация работы преподавателем вуза и приверженность профессии [Электронный ресурс] // Мониторинг экономики образования: информационно-аналитические материалы по результатам социологических обследований. 2018. № 16 (82). URL: https://memo.hse.ru/data/2018/11/01/1142807411/iam_16_2018(82)_1.pdf (дата обращения: 18.08.2020).

15. Савенкова Ю. С., Советкина А. А. Управление конкурентоспособностью вуза в современных социально- экономических условиях // Вопросы образования. 2009. № 4. С. 182-198.


Review

For citations:


Nadtochiy Yu. Factors Affecting the Competitiveness of an Educational Organization. Journal of Modern Competition. 2021;15(4):109-117. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-4-109-117. EDN: QDHLVE

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)