Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Continuous Entrepreneurship Education: Formation of an Innovative Model (2021 Experience)

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-4-91-108

EDN: DCXNYM

Abstract

The article presents the results of the federal innovation project implementation “Model of an innovative system of continuous entrepreneurship education of higher education of the Russian Federation” in 2021, created in accordance with the order of the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation No. 1580 dated December 25, 2020, in the Synergy University. The goal of the project is to design, create and implement an innovative system of entrepreneurship education in a higher educational institution of the Russian Federation. It also analyzes the relevance and innovative implementation of the project from the standpoint of the current state of entrepreneurship education in the Russian Federation at the bachelor’s and master’s degrees. Competencies that form the core of an entrepreneur’s professional competence are analyzed. Based on this analysis, the substantiation of the professional competency-based model of practice-oriented education is provided for the programs of lifelong entrepreneurship education. The sequence of the formation of universal, general professional and professional competencies at the levels of bachelor’s and master’s degrees in entrepreneurship programs is revealed. The described approaches formed the basis for the refinement and improvement of competency matrices. It is proved that the development of a harmonized curriculum should be based on the proposed approach to the formation of learning outcomes. The authors describe the design features of methodological content that contributes to the consistent application of practice-oriented approaches in the implementation of lifelong entrepreneurship education programs, as well as innovative techniques, technologies, entrepreneurship training, and the trajectory of individualization of training for undergraduate and graduate programs. Other issues that are considered in the article reveal the activities of the federal innovation project from the standpoint of scientific publications, the dissemination of experience in the scientific community. Based on the described results, recommendations are proposed for the further formation of an innovative system of continuous entrepreneurship education in the Russian Federation.

About the Authors

Yury B. Rubin
Synergy University; Russian Association for Entrepreneurship Education


Danila P. Mozhzhukhin
Synergy University; Russian Association for Entrepreneurship Education


Elena V. Alekseeva
Synergy University


References

1. Яшин А. А., Клюев А. К., Багирова А. П. Предпринимательское образование в вузах уральского макрорегиона: как формируются цифровые компетенции // Сборник аннотаций докладов IV Международной научной конференции "Конкурентоспособность и развитие социально-экономических систем"; под ред. В. И. Бархатова, Д. А. Плетнева, О. В. Брижак, Г. П. Журавлевой. 2020. - 256 с.

2. Плехова Ю. О., Бедный Б. И., Грудзинский А. О. Непрерывное предпринимательское образование в системе инновационной инфраструктуры национального исследовательского университета // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2011. № 6-1. С. 11-19.

3. Клюев А. К., Яшин А. А. Программы предпринимательского образования в современном университете // Высшее образование в России. 2016. № 1. С. 22-33.

4. Савзиханова С. Э., Гасанова З. А. Зависимость между уровнем предпринимательской активности и предпринимательским образованием // Креативная экономика. 2015. Т. 9. № 12. С. 1591-1600. DOI: 10.18334/ce.9.12.2135.

5. Куликова Е. В., Касенко О. В. Предпринимательское образование как ответ на вызовы современных экономических реалий // Экономика и предпринимательство. 2016. № 1-2 (66). С. 935-940.

6. Коротков А. В., Зобнина М. Р. Предпринимательское образование: определение и классификация // Экономика и предпринимательство. 2016. № 10-2 (75). С. 290-295.

7. Любаненко А. В. Предпринимательское образование как фактор развития экономики региона // Региональные проблемы преобразования экономики. 2018. № 5 (91). С. 43-48. DOI: 10.26726/1812-7096-2018-5-43-48.

8. Дамбаулова Г. К., Мнайдаров Д. Д. Предпринимательское образование и его влияние на развитие стартап- движения // Глобальная экономика и образование. 2021. Т. 1. № 2. С. 24-29.

9. Engel S., Schindehutte M., Neck M., Smilor R., Rossi B. What I Have Learned about Teaching Entrepreneurship: Perspectives of Five Masters Educators - 2016 // Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy. In: Association with the United States Association for Small Business and Entrepreneurship (USASBE). Edward Elgar Publishing Limited Inc, 2016. P. 7-23. DOI: 10.4337/9781788114950.00009.

10. Liguori E., Cowden B., Hertz G. Teaching Entrepreneurial Sales Skills: a Co-curricular Approach // Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy - 2016. In: Association with the United States Association for Small Business and Entrepreneurship (USASBE). Edward Elgar Publishing Limited Inc, 2016. P. 389-391. DOI: 10.4337/9781784719166.00034.

11. Matthews Ch., Solomon G. The curricular confusion between entrepreneurship education and small business management: a qualitative analysis // Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy - 2014. In: Association with the United States Association for Small Business and Entrepreneurship (USASBE). Edward Elgar Publishing Limited Inc, 2014. P. 91-115. DOI: 10.4337/9781783471454.00012.

12. Morris M. H. Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy - 2016 / ed. by M. Morris, E. Liguori. Edward Elgar Publishing, 2016. - 362 р.

13. White R., Hertz G., Moore K. Competency Based Education in Entrepreneurship: a Call to Action for the Discipline // Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy - 2016. In: Association with the United States Association for Small Business and Entrepreneurship (USASBE). Edward Elgar Publishing Limited Inc, 2016. P. 127-147. DOI: 10.4337/9781784719166.00013.

14. Рубин Ю. Б. Разработка профессионального стандарта предпринимателя как условие повышения эффективности вовлечения молодежи в предпринимательство // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 1 (81). С. 45-61. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-1-45-61.

15. Рубин Ю. Б., Леднев М. В., Алексеева Е. В., Можжухин Д. П., Погорелова А. Ю., Потапова О. Н., Пузыня Т. А. Обучение конкурентным компетенциям в магистратуре // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 1 (81). С. 97-107. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-1-97-107.

16. Коваленко А. И. Ценностный подход к онлайн-обучению предпринимательству по программам колледжа и бакалавриата в России // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 1 (81). С. 108-115. DOI: 10.37791/2687- 0657-2021-15-1-108-115.

17. Рубин Ю. Б., Алексеева Е. В., Леднев М. В., Можжухин Д. П., Погорелова А. Ю., Потапова О. Н., Пузыня Т. А. Внутренняя контекстная зависимость учебных курсов по предпринимательству в бакалавриате // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 2 (82). С. 88-100. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-2-88-100.

18. Рубин Ю. Б., Потапова О. Н., Алексеева Е. В., Леднев М. В., Можжухин Д. П., Погорелова А. Ю., Пузыня Т. А. Вопросы обучения социальному предпринимательству в бакалавриате // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 2 (82). С. 101-122. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-2-101-122.

19. Ахмедова Р. Р., Леднев М. В. Применение тактических моделей конкуренции в сфере ресторанных услуг на различных стадиях жизненного цикла организации // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 3 (83). С. 5-16. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-3-5-16.

20. Дерябина Г. Г., Трубникова Н. В. Диджитализация коммерческого направления деятельности российских компаний как фактор повышения их конкурентоспособности // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 3 (83). С. 131-143. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-3-131-143.

21. Васильев А. И. Конкурентная среда российского высшего образования и направления соперничества ее участников // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 1 (81). С. 5-15. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-1-5-15.

22. Алавердов А. Р., Алавердова Т. П. Эффективное противодействие коррупции как конкурентное преимущество субъекта профессионального предпринимательства // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 1 (81). С. 16-36. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-1-16-36.

23. Чернухина Г. Н., Храмова А. В. Перспективы внедрения интеллектуальных ресурсов в цифровую среду торгового предпринимательства // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 2 (82). С. 77-87. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-2-77-87.

24. Ушакова Е. В. Формирование и развитие коммуникативной компетенции предпринимателей // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 2 (82). С. 123-131. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-2-123-131.

25. Предпринимательское образование в России и за рубежом: история, содержание, стандарты, качество / под ред. Ю. Б. Рубина. - М.: Московский финансово-промышленный университет "Синергия", 2015а. - 416 с.

26. Рубин Ю. Б. Образовательная программа по предпринимательству в бакалавриате и условия ее реализации // Высшее образование в России. 2016б. № 2. C. 15-27.

27. Рубин Ю. Б., Алексеева Е. В., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Обучение предпринимательству: пути укоренения в вузовском сегменте российского образования // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 1 (61). C. 30-56.

28. Рубин Ю. Б. Теория предпринимательства: пространство функционального подхода. Современная конкуренция. 2018. Т. 12. № 1 (67). С. 83-103.

29. Рубин Ю. Б., Можжухин Д. П. Реализация компетентностно-ориентированного подхода в процессе формирования образовательных программ по предпринимательству // Педагогика. 2017. № 6. С. 71-80.

30. Рубин Ю. Б., Можжухин Д. П., Леднев М. В., Алексеева Е. В., Погорелова А. Ю., Потапова О. Н., Пузыня Т. А. Специфические черты стартаперских компетенций как планируемых результатов обучения предпринимательству в бакалавриате // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 3 (79). С. 130-143. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-3-130-143.

31. Рубин Ю. Б., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Матрица компетенций как инструмент обучения предпринимательству в бакалавриате // Высшее образование в России. 2017. № 6. С. 16-28.

32. Rubin Yu., Lednev M., Mozhzhukhin D. Entrepreneurship Education in Action: A Matrix of Competencies for a Bachelor's Degree Program. Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy - 2018. In: Association with the United States Association for Small Business and Entrepreneurship (USASBE). - Northampton, MA: Edward Elgar Publishing Limited, 2018a. P. 187-202. DOI: 10.4337/9781788114950.00018.


Review

For citations:


Rubin Yu., Mozhzhukhin D., Alekseeva E. Continuous Entrepreneurship Education: Formation of an Innovative Model (2021 Experience). Journal of Modern Competition. 2021;15(4):91-108. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-4-91-108. EDN: DCXNYM

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)