Features of Digital Video Content Consumption on the YouTube Platform
https://doi.org/10.37791/2687-0649-2021-15-3-119-130
EDN: RFFTFQ
Abstract
The article examines the features of digital consumer behavior on the example of the YouTube platform, in order to maintain leading position in the market of platforms with video content. Therefore, there is a need to follow the latest trends that are interesting for consumers to adapt to changes in their preferences and maintain a commitment to the product. The purpose of the study: to analyze the preferences of the digital consumer of the video services market, to identify strategies aimed at improving the efficiency of the social network, to make recommendations for maintaining the advantages of the platform. Objectives: identify the reasons of the choice of a social network and the unique needs of the modern digital consumer, the main categories of users of mobile technologies and their characteristics, develop recommendations for the promotion of the YouTube platform. General scientific methods: analysis, abstraction, system-structural approach. Based on the analysis of studies of international and Russian organizations on the activities of the social network YouTube, a survey of potential digital consumers of this social network, contractual features of the behavior of the modern digital consumer YouTube were identified. General recommendations for optimizing the YouTube platform are formulated, which will help significantly influence the digital consumer and strengthen the competitive position of the YouTube platform and other social networks. It is determined that today the content created in accordance with the latest trends is the most attractive for the digital consumer.
About the Authors
Tamara P. GorelovaTamara B. Serebrovskaya
References
1. Богомолова Д. А. Социальная сеть Tik Tok как элемент интегрированных маркетинговых коммуникаций [Электронный ресурс] // Скиф. Вопросы студенческой науки. 2020. Т. 4. № 44. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-set-tik-tok-kak-element-integrirovannyh-marketingovyh-kommunikatsiy (дата обращения: 09.02.2021).
2. Борьба за место в мобильном телефоне: Аналитический обзор трендов 2020 // Ipsos; РосИндекс 2020. - 26 с.
3. Васильева А., Серебровская Т. Б. Проблемы и перспективы малого предпринимательства в современной России (с 2014 года) // Сборник материалов международной научно-практической конференции "Социально-экономическое развитие предпринимательства и его роль в экономике России". - М.: Московская академия предпринимательства при Правительстве Москвы, 2016. С. 167-169.
4. Видеоконтент-2020: тренды, сложности и реальные истории [Электронный ресурс] // Adindex. URL: https://adindex.ru/publication/opinion/internet/2020/06/25/283229.phtml (дата обращения: 09.02.2021).
5. Горбунов Г. П., Горелова Т. П. Принципы планирования предпринимательской деятельности // Сборник материалов "Коммерция и сервис: проблемы и перспективы развития" по итогам Всероссийского конкурса на лучшую научно-исследовательскую работу студентов. 2021. С. 15-22.
6. Деятельность YouTube [Электронный ресурс] // YouTube. URL: https://www.youtube.com/about/(дата обращения: 17.01.2021).
7. Джалилов Р. А. Видеохостинг "YouTube" как пространство размещения рекламы // Челябинский гуманитарий. 2020. T. 1. № 50. С. 51-55. DOI: 10.24411/1999-5407-2020-10106.
8. Королева С. И., Горелова Т. П., Полевой Д. И. Влияние цифровых технологий на экономическое поведение потребителей и фирм // Управление риском. 2019. Т. 4. № 92. С. 53-60.
9. Кулик А. М., Копанева Т. Ю., Шанин К. И. Инновационные тренды в интернет-коммерции // Инновационная наука. 2017. Т. 1. № 3. С. 174-176.
10. Марченко А. Н. Особенности восприятия культурно-развлекательного контента платформы YouTube представителями разных возрастов и гендеров // Медиа. Информация. Коммуникация (MIC). 2020. № 33. С. 25-29.
11. Mobile-view поисковой выдачи в OneTwoTrip по запросу "купить авиабилеты" [Электронный ресурс] // OneTwoTrip. URL: https://www.onetwotrip.com/ru/(дата обращения: 11.02.2021).
12. На YouTube взлетели просмотры новостного контента о коронавирусе [Электронный ресурс] // Вести.Ру. URL: https://www.vesti.ru/article/2398772 (дата обращения: 25.01.2021).
13. Портрет аудитории YouTube [Электронный ресурс] // 9Net.ru. URL: https://9net.ru/348-youtube-vciom.html (дата обращения: 25.02.2021).
14. Раскрыты особенности использования россиянами социальных сетей [Электронный ресурс] // Ferra.ru. URL: https://www.ferra.ru/news/techlife/raskryty-osobennosti-ispolzovaniya-rossiyanami-socialnykh- setei-05-07-2019.htm (дата обращения: 10.03.2021).
15. Семенов А. Психотипы игроков: за что игроки готовы платить? [Электронный ресурс] // App2Top.ru. URL: https://app2top.ru/game_development/psihotipy-igrokov-za-chto-igroki-gotovy-platit-95619.html (дата обращения: 10.01.2021).
16. Серебровская Т. Б., Ваисова А. О., Лисицина А. А., Аверина А. В. Цифровизация как драйвер эффективности обучения иностранному языку // Вестник Академии. 2020. № 4. С. 129-138. DOI: 10.51409/2073-9621-2020-4-129-138.
17. Статистика YouTube 2019. Инфографика [Электронный ресурс] // EXlibris.ru. URL: https://exlibris.ru/news/ statistika-youtube-2019-infografika/(дата обращения: 05.02.2021).
18. приемов для повышения эффективности push-уведомлений [Электронный ресурс] // vc.ru. URL: https://vc.ru/flood/27892-tips-for-push-notifications (дата обращения: 12.03.2021).
19. Урок 4. Типы игроков [Электронный ресурс] // 4BRAIN. URL: https://4brain.ru/gamification/tipy-igrokov.php (дата обращения: 09.02.2021).
20. Цыбовский В. Л., Горелова Т. П. Проблемы формирования и функционирования ретейл-бизнеса в условиях цифровой экономики // Вестник Академии. 2018. № 1. С. 10-17.
21. Booking.com [Электронный ресурс]. URL: https://flights-ru.gotogate.com/rf/start (дата обращения: 09.02.2021).
22. The State of Mobile 2020: report [Электронный ресурс] // App Annie. URL: https://www.appannie.com/ru/go/ state-of-mobile-2020/(дата обращения: 05.02.2021).
23. Watching the pandemic [Электронный ресурс] // YouTube Culture&Trends. URL: https://www.youtube.com/ trends/articles/covid-impact/(дата обращения: 19.02.2021).
24. YouTube [Электронный ресурс] // Википедия. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/YouTube (дата обращения: 29.01.2021).
25. YouTube - "телевидение" XXI века [Электронный ресурс] // ВЦИОМ. URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/youtube-televidenie-xxi-veka (дата обращения: 15.02.2021).
Review
For citations:
Gorelova T., Serebrovskaya T. Features of Digital Video Content Consumption on the YouTube Platform. Journal of Modern Competition. 2021;15(3):119-130. https://doi.org/10.37791/2687-0649-2021-15-3-119-130. EDN: RFFTFQ