Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

The techno-startup course of the School of entrepreneurship as an introduction to innovation

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-2-132-143

EDN: WUIAMT

Abstract

The modern economy is in dire need of innovators who can design the technological image of the future. The best way to train future specialists in technonatural recognized as a project-based approach, augmented business education. But research has shown that in Russia, project activity in its existing forms does not fulfill its main functions: it does not give students the experience of creating innovations, does not develop critical thinking, does not form an interest in creating new products or services, their implementation and diffusion. The aim of the research was to search for approaches, methods and forms of training that will form students’ desire to choose a career in the field of technology innovation or high-tech entrepreneurship, give them the experience and knowledge necessary for the organization of a technology startup. In order to test the found pedagogical solutions, the techno-startup course of the school of entrepreneurship as an introduction to innovation. The study showed that the introduction of psychological training (teaching students the techniques of generating and testing ideas, empathy, conducting in-depth interviews, team building, planning, etc.), gamification of all types of classes, the development of course tasks as a tool for the development of design- and business thinking of students, monitoring the development of students ‘ competencies and components of their thinking with the help of specially prepared trackers, building the stages of the educational project in accordance with the stages of a real technology startup (the introduction of empathy stages, MVP, attracting external funding), allowed us to achieve the goal of the study.

About the Authors

Anna A. Solodikhina
National Research University “Higher School of Economics” (HSE)


Maria V. Solodikhina
Moscow Pedagogical State University (MPGU); Academic Research Institute of Gravitation and Cosmology; Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN)


References

1. Hayashida H., Katayama-Yoshida H. Dynamic thinking process model of high-tech new material product development // 2012 Proceedings of PICMET'12 "Technology Management for Emerging Technologies". 2012. P. 2560-2569. URL: https://www.researchgate.net/publication/261132257_Dynamic_thinking_process_model_of_ high-tech_new_material_product_development (дата обращения: 05.04.2021).

2. Zhu Q. Exploring how to build innovation and entrepreneurship education ecosystems in universities in Guangdong against the backdrop of the Guangdong-Hong Kong-Macau Reater bay area // E3S Web of Conferences. 2020. Vol. 165. Article 02005. DOI: 10.1051/e3sconf/202016502005.

3. National Research Council. Next generation science standards: For states, by states. The National Academies Press, 2013. DOI: 10.17226/18290.

4. Estabrooks Leigh B., Couch Stephanie R. Failure as an active agent in the development of creative and inventive mindsets // Thinking Skills and Creativity. 2018. Vol. 30. P. 103-115. DOI: 10.1016/j.tsc.2018.02.015.

5. Krajcik J., McNeill Katherine L., Reiser Brian J. Learning-goals-driven design model: Developing curriculum materials that align with national standards and incorporate project-based pedagogy // Science Education. 2008. Vol. 92. No. 1. P. 1-32. DOI: 10.1002/sce.20240. URL: https://www.tandfonline.com/doi/fu ll/10.1080/03057267.2016.1226573 (дата обращения: 05.04.2021).

6. Mustafa N., Ismail Z., Tasir Z., Said M., Haruzuan M. A meta-analysis on effective strategies for integrated STEM education // Advanced Science Letters. 2016. Vol. 22. No. 12. P. 4225-4228. DOI: 10.1166/asl.2016.8111.

7. Fung D., Howe C. Liberal studies in Hong Kong: a new perspective on critical thinking through group work // Thinking Skills and Creativity. 2012. Vol. 7. No. 2. P. 101-111. DOI: 10.1016/j.tsc.2012.04.002.

8. Солодихина М. В., Солодихина А. А., Немолочнов Е. В. Проектная деятельность и критическое мышление // Физика в школе. 2018. № S2. С. 289-291.

9. Платонова Е. Д., Игумнов О. А. Опыт реализации образовательных проектов по развитию предпринимательства в средней школе // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 1 (81). С. 116-122. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-1-116-122.

10. Рубин Ю. Б. Разработка профессионального стандарта предпринимателя как условие повышения эффективности вовлечения молодежи в предпринимательство // Современная конкуренция. 2021. Т. 15. № 1 (81). С. 45-61. DOI: 10.37791/2687-0657-2021-15-1-45-61.

11. Немолочнов Е. В., Солодихина М. В. Исследование потребностей участников проектной деятельности для создания специализированного сайта // Сборник научных трудов III Всероссийской научно-практической конференции "Актуальные вопросы научной и научно-педагогической деятельности молодых ученых". 2016. С. 174-182.

12. Корешникова Ю. Н. Развитие критического мышления в современном российском обществе: что дает университет? // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2019. № 6 (154). С. 91-110. DOI: 10.14515/monitoring.2019.6.06.

13. Кузубов С. А., Платонова Е. И. Сравнительный анализ патентной активности в России и за рубежом в контексте перехода на инновационный путь развития // НИУ ВШЭ. URL: https://publications.hse.ru/ articles/136098518 (дата обращения: 06.04.2021).

14. Солодихина А. А. Проектная деятельность: школа - вуз // Физика в школе. 2017. № S3. С. 51-55.

15. Солодихина А. А. Школьная проектная деятельность как подготовка к участию в научном студенческом сообществе // Материалы Всероссийской научно-методической конференции с международным участием памяти проф. Н. М. Кожевникова "Физическое образование: от прошлого к будущем". 2017. С. 257-260.

16. Солодихина А. А., Солодихина М. В. Исследование инсоляции жилого массива в проектной деятельности // Школа и производство. 2017. № 2. С. 28-30.

17. Солодихина М. В. Формирование мышления будущих инноваторов в учебной проектной деятельности // Школа и производство. 2019. № 3. С. 15-22.

18. Айзексон У. Стив Джобс. - М.: Астрель: CORPUS, 2012. - 688 с. URL: https://cdn1.ozone.ru/multimedia/ 1012853301.pdf (дата обращения: 09.04.2021).

19. Черняк А. Минимальная команда стартапа (MVT) и числа Фибоначчи // 10 идей и трендов дня. 2015. URL: https://daily10.ru/minimalnaya-komanda-startapa-mvt-i-chisla-fobinachchi/ (дата обращения: 10.02.2021).

20. Лаптев Г. Д., Шайтан Д. К. Обучение инновационному предпринимательству: выработка гармоничного набора компетенций в менеджменте, дизайне и инженерии // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 4 (64). С. 18-27.

21. Андреева О. Ю., Шишкин Д. Г. Развитие предпринимательских компетенций в техническом университете: опыт и успешные практики // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 4 (64). С. 5-17.


Review

For citations:


Solodikhina A., Solodikhina M. The techno-startup course of the School of entrepreneurship as an introduction to innovation. Journal of Modern Competition. 2021;15(2):132-143. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-2-132-143. EDN: WUIAMT

Views: 3


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)