Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

The formation and development of entrepreneurs’ communication competence

https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-2-123-131

EDN: ZUNMLQ

Abstract

The article is devoted to the study of the main stages of the formation of communication competence and the technology of professionally oriented teaching the Culture of Speech course to the students doing an Entrepreneurship degree. The need for a high level of communication competence as one of the conditions for the personal competitiveness of an entrepreneur is substantiated. The article presents several components of communication competence - linguistic (normative), functional-stylistic, rhetorical - in accordance with which training is conducted. The importance of the development of communication competence with all the elements of its structure being taken into account is considered, including knowledge of the basic norms of the Russian literary language, the ability to compose oral and written texts in accordance with the functional styles of the Russian literary language; the skill of building reasoned statements; knowledge of speech etiquette means and the ability to choose the most effective of them for business communication. The necessity of professionally oriented teaching of the culture of speech, classroom modeling of real life situations, involving the development of the ability to use various language registers, is emphasized. Since language performs not only the function of transmitting information, but also that of influence, special attention is paid to the rhetorical aspect of communication competence, the basics of logic and theory of argumentation, the preparation of public speech, the formation of the skill to not only correctly, but also logically and convincingly build oral and written speech. The paper proposes methods for conducting classes aimed at developing the communication skills of students, including interactive technologies: situational workshops, trainings, didactic games. Such forms make it possible to increase the effectiveness of students’ engagement in the process of cognitive activity, to develop the skills of group communication, the ability to develop the necessary communication strategy, depending on the conditions and purpose of communication.

About the Author

Elena V. Ushakova
Synergy University


References

1. Рубин Ю. Б., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Формирование профессиональных компетенций для успешного участия в конкуренции в процессе освоения студентами программ по предпринимательству в современном бакалавриате // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 1 (73). С. 40-64.

2. Коваленко А. И. Современное состояние системы обучения предпринимательству в России (по итогам ежегодной конференции РАОП) // Современная конкуренция. 2018. Т. 12. № 2 (68) - 3 (69). С. 73-82.

3. Васильев А. И. Конкурентные компетенции высших и средних руководителей образовательных организаций системы высшего образования // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 2 (74). С. 130-139. DOI: 10.24411/1993-7598-2019-10210.

4. Милехина Т. В. Отношение предпринимателей к языку, своей и чужой речи // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2004. № 9. С. 155-161.

5. Моисеева Г. В., Сидорова М. Ю. Принципы формирования профессиональной языковой компетенции в курсе "Русский язык и культура речи" для юристов и экономистов // Вестник Удмуртского университета. История и филология. 2010. № 2. С. 121-128.

6. Нарожная О. Г. Интерактивные технологии при обучении студентов дисциплине "Русский язык и культура речи" // Методические вопросы преподавания инфокоммуникаций в высшей школе. 2017. Т. 6. № 3. С. 23-25.

7. Панченко С. В. Развитие логичности речи экономистов-бакалавров в рамках дисциплины "Русский язык и культура речи" // Материалы XIX Международной научно-практической конференции "Устойчивое развитие России: вызовы, риски, стратегии": к 25-летию Гуманитарного университета. 2016. С. 495-500.

8. Рубин Ю. Б., Алексеева Е. В., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Обучение предпринимательству: пути укоренения в вузовском сегменте российского образования // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 1 (61). C. 30-56.

9. Живица О. В., Позина М. Б. Дидактические возможности игровых процедур в процессе обучения предпринимателей // Современная конкуренция. 2019. № 1 (73). С. 29-39.

10. Стернин И. А. Введение в речевое воздействие. - Воронеж: Истоки, 2001. - 252 с.

11. Стурикова М. В. Коммуникативная компетенция: к вопросу о дефиниции и структуре // Инновационные проекты и программы в образовании. 2015. № 6. С. 27-32.

12. Hymes D. On Communicative Competence. - In book: Sociolinguistics / J. B. Pride, J. Holmes. Harmondsworth: Penguin, 1972. - 293 p.


Review

For citations:


Ushakova E. The formation and development of entrepreneurs’ communication competence. Journal of Modern Competition. 2021;15(2):123-131. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-2-123-131. EDN: ZUNMLQ

Views: 4


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)