How to teach social entrepreneurship within bachelor degree university program
https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-2-101-122
EDN: NBQMFS
Abstract
Working in unfavorable economic conditions, in a competitive environment, requires constant improvement and development from a social entrepreneur. It is vital for entrepreneurs to acquire new knowledge and master professional skills. It should be recognized that the issues of teaching social entrepreneurship are a relatively new area of scientific and practical research. At the same time, the world practice has already accumulated a wealth of experience in implementing educational programs in the field of teaching social entrepreneurship. This article is devoted to the systematization of ideas about the key approaches to teaching social entrepreneurship in the bachelor's degree, to the development of the main content blocks of special training courses. The authors prove that the experience of developing such programs in Russia corresponds to global trends. The article deals with the main approaches to the formation of an educational entrepreneurial program in the bachelor's degree with the specifics in the field of training in social entrepreneurship. Its components are formalized, including the thematic plan, competencies, methods, forms of training and control. To familiarize readers with the experience of teaching bachelors in social entrepreneurship, the article describes in detail the professional educational program "Fundamentals of Social Entrepreneurship", implemented at the Moscow Financial and Industrial University "Synergy". The conducted research on the problem of teaching social entrepreneurship can become the basis for further study of the specifics of obtaining knowledge about the management of social enterprises in Russia and other countries.
About the Authors
Yury B. RubinOlga N. Potapova
Elena V. Alekseeva
Michail V. Lednev
Danila P. Mozhzhukhin
Anna Yu. Pogorelova
Tatiana A. Puzynya
References
1. Благов Ю. Е., Арай Ю. Н. Образовательные программы в области социального предпринимательства: мировой опыт и российские особенности // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия: Менеджмент. 2014. № 3. С. 177-197.
2. Васильев А. И. Качество образования и конкурентоспособность вуза: аспекты взаимосвязи // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 4. С. 37-43. DOI: 10.31992/0869-3617-2019-28-4-37-43.
3. Кикал Дж., Лайонс Т. Социальное предпринимательство. Миссия - сделать мир лучше: пер. с англ. - М.: Альпина Паблишер, 2014. - 304 с.
4. Логвинова И. Л. Обучение социальному предпринимательству: зарубежный опыт // Современная конкуренция. 2015. Т. 9. № 5 (53). С. 84-106.
5. Лукашенко М. А. Селф-менеджмент студента как основа результативности е-learning // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 2. С. 61-70. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-2-61-70.
6. Потапова О. Н., Алексеева Е. В. Применение интерактивных методов обучения предпринимательству как средство повышения эффективности обучения // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 1 (73). С. 17-23.
7. Предпринимательское образование в России и за рубежом: история, содержание, стандарты, качество / под ред. Ю. Б. Рубина. - М.: Московский финансово-промышленный университет "Синергия", 2015а. - 416 с.
8. Рубин Ю. Б. Высшее образование в России: диагностика проблемы // Высшее образование в России. 2015б. № 1. С. 5-17.
9. Рубин Ю. Б. Образовательная программа по предпринимательству в бакалавриате и условия ее реализации // Высшее образование в России. 2016б. № 2. C. 15-27.
10. Рубин Ю. Б. Теория предпринимательства: пространство функционального подхода // Современная конкуренция. 2018. Т. 12. № 1 (67). С. 83-103.
11. Рубин Ю. Б. Формирование компетенций в сфере предпринимательства на образовательном пространстве бакалавриата // Высшее образование в России. 2016а. № 1. C. 7-21.
12. Рубин Ю. Б., Алексеева Е. В., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Обучение предпринимательству: пути укоренения в вузовском сегменте российского образования // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 1 (61). C. 30-56.
13. Хабаров В. И., Азуев Т. М. Синергия в управлении социальноэкономическими системами // Проблемы теории и практики управления. 2019. № 3-4. C. 118-124.
14. Юнус М., Жоли А. Создавая мир без бедности: Социальный бизнес и будущее капитализма. - М.: Альпина Паблишер, 2010. - 307 с.
15. Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy - 2014 / ed. by Michael H. Morris; in Association with the USA for Small Business and Entrepreneurship. P. 152-155.
16. Brock Debbi D. Social entrepreneurship teaching resources handbook // SSRN Electronic Journal. March, 2008. DOI: 10.2139/ssrn.1344412. URL: https://www.researchgate.net/publication/228315061_Social_Entrepreneurship_ Teaching_Resources_Handbook (дата обращения: 29.03.2021).
17. Byrne John A. Social entrepreneurship: the best school and programs // POETS&QUANTS, INC. August 13, 2010. URL: https://poetsandquants.com/2010/08/13/social-entrepreneurship-the-best-schools-programs/ (дата обращения: 29.03.2021).
18. Dees J. The meaning of social entrepreneurship. Stanford: Stanford University Graduate School of Business, 1998. URL: https://centers.fuqua.duke.edu/case/wp-content/uploads/sites/7/2015/03/Article_Dees_MeaningofSocialEntre preneurship_2001.pdf (дата обращения: 29.03.2021).
19. Driver V. An interview with Michael Porter: social entrepreneurship and the transformation of capitalism // Academy of Management Learning and Education. 2012. Vol. 11. No. 3. P. 421-431. DOI: 10.5465/amle.2011.0002A.
20. George A., Bennett A. Case Study and Theory Development in the Social Science. Cambridge: MIT Press, 2005. - 350 p.
21. Honey P., Mumford A. The manual of learning styles. Berkshire: Honey, Ardingly House, 1992. - 88 p.
22. Ionova Y. G., Gesheva M. V., Handohova Z. A., Mambetova K. M., Gavel O. Y. Analysis of the functional transformation of industrial complex infrastructure // Journal of Engineering and Applied Sciences. 2017. Vol. 12. No. 4 (Special Issue). P. 6790-6798. DOI: 10.36478/jeasci.2017.6790.6798.
23. Kickul J., Janssen-Selvadurai Ch., Griffiths Mark D. A blended value framework for educating the next cadre of social entrepreneurs // Academy of Management Learning and Education. 2012. Vol. 11. No. 3. P. 479-493. DOI: 10.5465/amle.2011.0018.
24. Kolb D. A. Experiential learning: experience as a source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1984. URL: http://www.learningfromexperience.com/images/uploads/process-of-experiential- learning.pdf (дата обращения: 29.03.2021).
25. Kwong C., Thompson P., Cheung Ch. The effectiveness of social business plan competitions in developing social and civic awareness and participation // Academy of Management Learning and Education. 2012. Vol. 11. No. 3. P. 324-348. DOI: 10.5465/amle.2011.0007A.
26. Lawrence Thomas B., Phillips William Ph., Tracey P. From the guest editors: educating social entrepreneurs and social innovators // Academy of Management Learning and Education. 2012. Vol. 11. No. 3. P. 319-323. DOI: 10.5465/amle.2012.0224.
27. Rubin Yu., Lednev M., Mozhzhukhin D. Competition competencies as learning outcomes in bachelor's degree entrepreneurship programs // Journal of Entrepreneurship Education. 2019. Vol. 22. No. 6. Р. 9.
28. Smith I., Woodworth W. Developing social entrepreneurs and social innovators: a social identity and self-efficacy approach // Academy of Management Learning and Education. 2012. Vol. 11. No. 3. P. 390-407. DOI: 10.5465/ amle.2011.0016.
29. Urintsov A. I., Dik V. V., Kameneva N. A., Makarenkova Y. V. Information society as an environment for creating new knowledge // Науковий вiсник нацiонального гiрничого унiверситету. 2014. № 4. С. 113-120.
30. Worsham Erin L. Reflections and insights on teaching social entrepreneurs: an interview with Greg Dees // Academy of Management Learning and Education. 2012. Vol. 11. No. 3. P. 42-45. DOI: 10.5465/amle.2011.0024.
31. Zhuravlev P. V., Epishkin I. A., Chernukhina G. N., Zavyalov M. V., Varlamova V. V., Voronkova O. Yu. Development of human capital in the system of economic categories of work // European Research Studies Journal. 2018. Vol. 21. No. 3 (Special Issue). P. 107-117. DOI: 10.35808/ersj/1365.
Review
For citations:
Rubin Yu., Potapova O., Alekseeva E., Lednev M., Mozhzhukhin D., Pogorelova A., Puzynya T. How to teach social entrepreneurship within bachelor degree university program. Journal of Modern Competition. 2021;15(2):101-122. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-2-101-122. EDN: NBQMFS