Prospects for the introduction of intellectual resources in the digital environment of commercial entrepreneurship
https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-2-77-87
EDN: ADFGBD
Abstract
The relevance and practical significance of the research is determined by the increasing role of intellectual resources in the conditions of digitalization of entrepreneurship. Along with other types, intellectual resources determine the competitiveness of trade enterprises and act as a key factor in their development. One of the main features that characterize the modern economy is a high level of competition, which ultimately leads to the need to maximize the use of all available resources, actively introduce innovative technologies, and quickly adapt to changing market conditions. The scope of the study is expanded by the fact that during the coronavirus pandemic, commercial entrepreneurship in Russia was greatly transformed. suffered and transformed. The pandemic has pushed commerce to online platforms, and contributed to the development of a favorable environment for e-commerce. Currently, a wide range of digital innovations are used in commercial entrepreneurship. The COVID-19 crisis has accelerated the spread of e-commerce to new firms, customers, and products. This allowed the trade enterprises to continue working, despite the limitations of contacts. At the same time, the possession of intellectual capital has a significant impact on the competitiveness of firms. The importance of intangible assets as a source of competitive advantages is growing rapidly. Blockchain and related technologies are currently relevant, many industries are exploring their capabilities, and new ways to use it are constantly emerging. Since the distributed ledger technology creates a secure, verified, and immutable information chain, it finds application in brand protection and enforcement, and is used to track.
References
1. Астахов В. В., Хабаров В. И. Определение эффективной стратегии повышения конкурентоспособности наукоемкого предприятия // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 2 (74). С. 120-129. DOI: 10.24411/1993- 7598-2019-10209.
2. Васильев А. И. Конкуренция и конкурентоспособность: проблема взаимосвязи // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. № 5 (65). С. 130-139.
3. Блокчейн увеличит объем мировой торговли // StockWorld. URL: https://www.stockworld.com.ua/ru/fintech/ world/blokchiein-uvielichit-obiem-mirovoi-torghovli (дата обращения: 25.03.2021).
4. Блокчейн в онлайн-торговле: возможности EDC Blockchain // Medium. URL: https://highwayman1991.medium. com/%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%BA%D1%87%D0%B5%D0%B9%D0%BD-%D0%B2-%D0%BE%D0%BD% D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%BD-%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5-%D0%B2%D0%BE%D0%B7%D0%BC%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8-edc-blockchain-876c4f9c99c1 (дата обращения: 25.03.2021).
5. Володин В. В., Дмитриев А. Г., Хабаров В. И. Специфика риск-менеджмента при совершении международных сделок слияний и поглощений в сегменте В2В, FM сервисов и услуг // Научное обозрение: теория и практика. 2019. № 2. С. 94-108.
6. Чернухина Г. Н., Чернухин А. М. Инструменты реализации инвестиционной стратегии интегрированной торговой системы // Проблемы теории и практики управления. 2019. № 10. С. 83-94.
7. Блокчейн - как технология будущего будет использована в логистике // ABL. URL: https://www.ablcompany. ru/news/blokcheyn-kak-tehnologiya-budushchego-budet-ispolzovana-v-logistike (дата обращения: 25.03.2021).
8. Коваленко А. И. Сетевой эффект как признак доминирующего положения цифровых платформ // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 1 (77). С. 18-37. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-1-18-37.
9. Савельев А. И. Некоторые риски токенизации и блокчейнизации гражданско-правовых отношений // Закон. 2018. № 2. С. 36-51.
10. Гражданский кодекс Российской Федерации (часть первая) от 30.11.1994 № 51-ФЗ (ред. от 09.03.2021). URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_5142/ (дата обращения: 22.03.2021).
11. Федеральный закон Российской Федерации от 18 марта 2019 г. № 34-ФЗ "О внесении изменений в части первую, вторую и статью 1124 части третьей Гражданского кодекса Российской Федерации" // Собрание законодательства Российской Федерации. 2019. № 12.
12. Рубин Ю. Б. Стратегии и тактики конкурентного поведения // Современная конкуренция. 2017. № 3. С. 81-96.
13. Косарева О. А. Современные тенденции развития розничной торговли. Перспективные форматы розничных магазинов // Бизнес. Образование. Право. 2019. № 1 (46). С. 193-197. DOI: 10.25683/VOLBI.2019.46.136.
14. Курганова Н. Ю., Чернухин А. М. Современные программы продвижения в розничных торговых сетях // Проблемы теории и практики управления, 2019. № 12. С. 60-68.
15. Никулина Ю. А., Чернухина Г. Н. Стратегия многоканальных продаж как конкурентное преимущество в оптовой торговле // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 4 (80). С. 40-53. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-4-40-53.
16. Чернухина Г. Н., Храмова А. В. Перспективы развития иммерсивных технологий как современных инструментов электронной коммерции // Проблемы теории и практики управления. 2020. № 11. С. 226-241. DOI: 10.46486/0234-4505-2020-11-226-241.
17. Онлайн-платежи глазами покупателей // Data Insight. URL: https://datainsight.ru/sites/default/files/DI_ RBKMoney_OnlinePayments2020.pdf (дата обращения: 25.03.2021).
18. Храмова А. В. Бихевиористический подход к кастомизации торгового бизнеса в современных условиях // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 3 (79). С. 66-78. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-66-78.
19. Чернухина Г. Н., Ермоловская О. Ю., Косарева О. А. Торговые кластеры в условиях научно-технологического развития Российской Федерации: монография. - М.: Университет "Синергия", 2020. - 150 с. DOI: 10.37791/978-5-4257-0484-9-2020-1-150.
20. Чернухина Г. Н., Ермоловская О. Ю. Развитие человеческого капитала как фактор повышения конкурентоспособности предпринимательских структур в России // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 1 (77). С. 48-57. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-1-48-57.
21. Чернухина Г. Н. Интеллектуализация трудовых ресурсов как фактор профессионализма в сфере обращения товаров и услуг // Вестник Академии. 2017. № 2. С. 79-85.
22. Чернухина Г. Н. Трансформация и тенденции потребления в современной шеринговой модели бизнеса // Современная конкуренция. 2020. Т. 14. № 3 (79). С. 79-88. DOI: 10.37791/1993-7598-2020-14-3-79-88
Review
For citations:
Chernukhina G., Khramova A. Prospects for the introduction of intellectual resources in the digital environment of commercial entrepreneurship. Journal of Modern Competition. 2021;15(2):77-87. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-2-77-87. EDN: ADFGBD