Formation of investment attractiveness of a gaming virtual team based on goodwill management in cybersport
https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-2-45-60
EDN: NOLLHZ
Abstract
The development of the Internet, the transition to the fourth technological order contributes to the quantitative and qualitative change in virtual organizations. A special place in the virtual environment is occupied by the gaming segment, the volume of which in 2018 reached over 116 trillion dollars, nearly doubling in the past five years. COVID-19 has undoubtedly played into the hands of the online gaming industry, increasing sales across all segments. This study analyzes the massively multiplayer online role-playing game that created the phenomenon of the virtual world. It is the virtual game worlds that have formed the niche of the virtual gaming commercial teams (VGCT`s), which specialize in the provision of services for the development of content produced by development organizations for user players. However, in order to successfully operate in the face of tough virtual gaming competition, a commercial team needs both an understanding of the business process and attracting sources of funding. The article discusses the strategy of forming the investment attractiveness of VGCT, as one of the key aspects of competitiveness. The paper presents the author`s definition of the investment attractiveness of VGCT, carried out SWOT analysis of the working VGCT “Zeta”, assessed the investment attractiveness on the basis of unidentified assets. The purpose of the study is to develop approaches to determining the investment attractiveness of VGCT in the specific conditions of the economy of the virtual world of multiplayer games. Brief statement of the problem is to substantiate the need of managing goodwill of a virtual organization as the main tool for increasing its competitiveness. The article used general scientific methods and methods of SWOT-analysis. The definition of the economy of the virtual gaming world of multiplayer role-playing online games is given. The essence of the concept of “investment attractiveness” is revealed in relation to a specific object of research - a virtual gaming commercial team, its assessment is carried out in the context of external and internal factors. It was determined that goodwill constitutes the basis of VGCT’s investment attractiveness, and the task of increasing the competitiveness of VGCT is inextricably linked with the management of goodwill as a set of unidentifiable assets.
References
1. Бадалова А. Г., Еленева Ю. А., Еленева Ю. Я. Гудвилл как составляющая интеллектуального капитала: экономическая сущность, подходы к оценке, риски // Экономика образования. 2014. № 1. С. 120-122.
2. Гульков Ф. А., Еленева Ю. А. Повышение эффективности управления неидентифицируемыми нематериальными активами как фактор увеличения стоимости предприятия // Вестник МГТУ "СТАНКИН". 2008. № 4. С. 180-185.
3. Косорукова И. В., Суханова И. Г. Методика оценки и пути решения проблемы неопределенности при оценке стоимости стартапов // Проблемы теории и практики управления. 2019. № 12. С. 100-117.
4. Лекаркина Н. К. Гудвилл: природа, структура, содержание // Оценка инвестиций. 2016. № 3. URL: https:// www.esm-invest.com/ru/goodwill-nature-structure-content (дата обращения: 08.04.2021).
5. Мирзоян Н. В., Плясова С. В. Совершенствование инструментария оценки инвестиционных проектов с целью повышения конкурентоспособности бизнеса // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 3 (75). С. 91-103. DOI: 10.24411/1993-7598-2019-10308.
6. Кацман В. Е., Косорукова И. В., Харитонов С. В., Шуклина М. А. Основы оценочной детальности: учебное пособие / под ред. И. В. Косоруковой. - 4-е изд., перераб. и доп. - М.: Университет "Синергия", 2019. - 432 с.
7. Пилипенко Е. А. Виртуальные организации как особые объекты управления // Сборник материалов VIII Международной научно-практической конференции "Экономическая наука сегодня: теория и практика". 2017. С. 78-80.
8. Родин А. Ю., Плясова С. В., Ивлиева Н. Н. Устаревание неидентифицируемых нематериальных активов // Имущественные отношения в Российской Федерации. 2019. № 1 (208). С. 39-44. DOI: 10.24411/2072-4098- 2019-10103.
9. Смирнова Ю. Ю. Системы виртуализации экономической деятельности организаций // Сборник статей XV Международной научно-практической конференции "Экономика, управление и право: инновационное решение проблем". 2019. С. 114-117.
10. Тронина И. А., Зыбина Д. Г. Виртуальная организация как бизнес-модель современной экономики // Сборник научных трудов по материалам I Международной научно-практической конференции "Управление инновациями в сфере науки, техники и технологий". 2016. С. 5-11.
11. Халиев М. С.-У. Виртуальные предприятия. Организация управления виртуальными предприятиями // Известия Чеченского государственного университета. 2019. № 2 (14). С. 28-33.
12. Хромов И. Е. Основные виды и характеристики виртуальных организаций в экономике // Вопросы экономики и права. 2018. № 122. С. 95-99.
13. Царева А. В. Особенности конструирования опыта участников компьютерных игр в социологической перспективе // Дискуссия. 2016. № 8 (71). С. 97-102.
14. Bell Mark W. Toward a Definition of "Virtual Worlds" // Journal of Virtual Worlds Research. 2008. Vol. 1. No. 1. URL: https://journals.tdl.org/jvwr/index.php/jvwr/article/view/283/237 (дата обращения: 08.04.2021).
15. Freeman Guo Zhang, Wohn Yvette Donghee. Understanding eSports Team Formation and Coordination // Computer Supported Cooperative Work. New York: ACM Press, 2017. Vol. 28. No. 1-2. P. 95-126. DOI: 10.1007/ s10606-017-9299-4.
16. Gerharz L., Marquardt P. Virtual Organization. - In book: Contemporary Practice and Theory of Organizations. Part 1: Understanding the Organization. Columbia University Press, 2016. P. 43-66.
17. Del Rea Manuel Gil l. Global ecommerce market size // MGR Consulting Group. URL: https://mgrconsultinggroup. com/global-ecommerce-statistics-for-2019-and-beyond/ (дата обращения: 15.01.2021).
18. Shang Y. Research on the Relationship between Virtual Economy and Real Economy Development in China // Journal of Physics: Conference Series. IOP Publishing, 2019. Vol. 1237. No. 2. Article 022098. DOI: 10.1088/1742- 6596/1237/2/022098.
Review
For citations:
Andreeva M., Sentyabov Yu. Formation of investment attractiveness of a gaming virtual team based on goodwill management in cybersport. Journal of Modern Competition. 2021;15(2):45-60. https://doi.org/10.37791/2687-0657-2021-15-2-45-60. EDN: NOLLHZ