Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Digital corporate culture of an entrepreneurial university

https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-4-84-94

EDN: LPQLRI

Abstract

The current stage of social development is characterized by an active digital transformation of all sectors of the economy and, in particular, education, which is manifested in the activities of primarily entrepreneurial universities. Successful digital transformation requires a digital corporate culture that becomes a competitive advantage for an entrepreneurial university. The study of parameters and indicators of digital corporate culture becomes an urgent scientific task. The purpose of the article is to identify such parameters and indicators. The objectives of the article are to consider the specifics of an entrepreneurial university, to substantiate that its digital transformation is a competitive advantage, and to analyze digital corporate culture and the values of its indicators in entrepreneurial universities. The article suggests parameters and indicators of digital corporate culture that can be identified in open sources. It shows that the parameters include: the presence of a digital learning management system, an educational platform, educational and communication applications, the use of digital educational services, a developed strategy for the digital transformation of the university, digital competence of students, staff, teachers. Based on the analysis of websites, applications and educational platforms, the article identifies the values of indicators of digital corporate culture of leading entrepreneurial universities.

About the Authors

Marianna A. Lukashenko
Synergy University


Tatiana Yu. Dobrovolskaya
Synergy University


References

1. Бертон Р. Кларк. Создание предпринимательских университетов: организационные направления трансформации. - Москва: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2011. - 240 с.

2. Фуллер С. В чем уникальность университетов? Обновление идеала в эпоху предпринимательства / пер. с англ. С. Филоновича // Вопросы образования. 2005. № 2. С. 50-76.

3. Cowen R. The Management and Evaluation of the Entrepreneurial University: The Case of England // Higher Education Policy. 1991. Vol. 4. No. 3. P. 9-13.

4. Meira Soares V. A., Amaral M. S. C. The Entrepreneurial University: a Fine Answer to a Difficult Problem // Higher Education in Europe. 1999. Vol. 24. No. 1. P. 11-21.

5. Subotzky G. Alternatives to the Entrepreneurial University: New Modes of Knowledge Production in Community Service Programs // Higher Education. 1999. Vol. 8. No. 4. P. 401-440.

6. Константинов Г. Н., Филонович С. Р. Что такое предпринимательский университет [Электронный ресурс]. - URL: https://cyberleninka.ru/article/n/chto- takoe-predprinimatelskiy-universitet (дата обращения: 22.11.2020).

7. Сазонов Б. А. Организация образовательного процесса: возможности индивидуализации обучения // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 6. С. 35-50. DOI: 10.31992/0869-3617-2019-29-6-35-50.

8. Анисимов Н. Ю., Васильев В. Н., Волков А. Е. и др. Уроки "стресс-теста": вузы в условиях пандемии и после нее [Электронный ресурс]. - URL: https://drive.google.com/file/d/1GMcBIoP8ITzE_ WDVh4nFksX6lceotZY3/view (дата обращения: 22.11.2020).

9. Hemerling Jim. It's Not a Digital Transformation Without a Digital Culture. - URL: https://www.bcg.com/ru-ru/ publications/2018/not-digital-transformation-without- digital-culture (дата обращения: 22.11.2020).

10. Зотова И. В. Влияние цифровой трансформации экономики на предпринимательские компетенции [Электронный ресурс]. - URL: http://www. moderncompetition.ru/r/articles/article/index.php?article_ id_4=2230 (дата обращения: 22.11.2020).

11. KMDA. Цифровая трансформация в России - 2020 [Электронный ресурс]. - URL: https://komanda-a.pro/ projects/dtr_2020 (дата обращения: 07.12.2020).

12. The Digital Competence Framework for Citizens. - URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/ JRC106281/web-digcomp2.1pdf_(online).pdf (дата обращения: 07.12.2020).

13. Демин П. В. Корпоративная культура предпринимательского университета: потенциал измерения // Университетское управление: практика и анализ. 2017. № 21 (2). С. 65-75. DOI: 10.15826/ UMPA.2017.02.021.

14. Рубин Ю. Б. Конкуренция в российском образовании: теория и противоречивые реалии // Университетское управление: практика и анализ. 2017. № 21 (5). С. 17- 30. DOI: 10.15826/UMPA.2017.05.058.

15. Афанасьева Е. А. 12 типов корпоративной культуры [Электронный ресурс]. - URL: https://constanta.co/ blog/12-tipov-korporativnoy-kultury (дата обращения: 07.12.2020).

16. Чалова М. В., Брагина З. В., Игнатьева Е. В., Харчина Н. Б. Можно ли достичь осязаемых преимуществ в современном бизнесе, пренебрегая цифровой корпоративной культурой? [Электронный ресурс]. - URL: https://vaael.ru/ru/article/view?id=864 (дата обращения: 22.11.2020). DOI: 0.17513/ VAAEL.864.

17. Michel van der Bel. Digital culture: Your competitive advantage. - URL: https://news.microsoft.com/ uploads/2018/02/EEE-Insights-Report.pdf (дата обращения: 22.11.2020).

18. Рыжков В. Что такое цифровая культура? [Электронный ресурс]. - URL: https://komanda-a.pro/ blog/digital_culture (дата обращения: 22.11.2020).

19. Абрамов Р. Н., Груздев И. А., Терентьев Е. А. и др. Университетские преподаватели и цифровизация образования: накануне дистанционного форс- мажора // Университетское управление: практика и анализ. 2020. Т. 24. № 2. С. 59-74. DOI: 10.15826/ UMPA.2020.02.014.

20. Итоговый рейтинг "предпринимательских" университетов // АЦ "Эксперт" [Электронный ресурс]. - URL: http://www.acexpert.ru/ table/2020/itogoviy-reyting-predprinimatelskih- universitetov/?table=32090 (дата обращения: 22.11.2020).


Review

For citations:


Lukashenko M., Dobrovolskaya T. Digital corporate culture of an entrepreneurial university. Journal of Modern Competition. 2020;14(4):84-94. https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-4-84-94. EDN: LPQLRI

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)