Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Innovative business model of exhibition company: modeling methodology testing

https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-3-106-123

EDN: LBCKUH

Abstract

Subject. An innovative transformation of the business model of a company that organizes trade shows is investigated. Purpose. To develop a project concept for an innovative transformation of the business model that strengthens the competitiveness of the exhibition company. Methodology. The methodology for developing the transformation project and methods for supporting the design of analyses are based on the recommendations of researches from St. Gallen University (Switzerland), as well as on the author’s managerial experience in exhibition business. The methodical recommendations and descriptions of 55 successful business model templates are presented in an orderly manner by O. Gassmann, K. Frankenberger, and M. Csik in the book “The Business Model Navigator”. Findings. Three-stage cycle of business model development provided by O. Gassmann’s methodology is made taking into account the economic and technological features of the exhibition business. It led to the concept of an innovative business model with two root innovations: a two-format exhibition consisting of a permanent virtual part and periodic face-to-face sessions, and a value proposition supplemented by business contacts between exhibitors and target visitors. This business model provides a stronger competitive position for organizers of both traditional and virtual exhibitions than the mono-format one. It has the ability to be adapted to external conditions by adjusting economic and technological parameters. It also has the potential to further expand of consumer segment through regional exhibition business and further transform of value proposition by replacing business contacts with transactions between exhibitors and target visitors. Conclusions. Obtained results are of scientific, methodological and practical significance. According to them one can judge what is provided by O. Gassmann’s methodology and how to use the tools of the methodology when designing an innovative transformation of the business model of an exhibition company. The developed concept of innovative transformation, which contributes to the intensification of business contacts between exhibitors and target visitors and strengthens the company’s competitive position, adds to the theory of two-sided exhibition markets.

About the Author

K.V. Simonov
Lomonosov Moscow State University


References

1. Афонасова М. А. Перспективы повышения конкурентоспособности российских предприятий на основе инновационных бизнес-моделей // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. - 2011. - № 10. - С. 134-135.

2. Березной А. В. Инновационные бизнес-модели в конкурентной стратегии крупных корпораций // Вопросы экономики. - 2014. - № 9. - С. 65-81. - DOI: 10.32609/0042-8736-2014-9-65-81.

3. Гассман О., Франкенбергер К., Шик М. Бизнес-модели. - Москва: Альпина Паблишер, 2018. - 432 с.

4. Коваленко А. И. Многосторонняя платформа как сеть создания стоимости // Управленец. - 2017. - № 4 (68). - С. 39-42.

5. Козлов А. В., Павлова Е. И. Факторы эффективности новых бизнес-моделей в контексте Индустрии 4.0 (на примере автомобильной промышленности) / Труды научно-практической конференции с международным участием "Цифровая экономика и Индустрия 4.0: новые вызовы". - Санкт-Петербург: Изд-во Политехн. ун-та, 2018. - С. 142-150. - DOI: 10.18720/ IEP/2018.1/18.

6. Краевский И. С. Эволюция определения термина "бизнес-модель" // Вопросы инновационной экономики. - 2011. - № 8 (8). - С. 10-14.

7. Левченко А. С., Рудычев А. А. Бизнес-модель как основа управления эффективностью компании / Материалы III Международной научно-практической конференции "Экономика. Общество. Человек". - Белгород, Изд-во БГТУ, 2016. - С. 131-136.

8. Митин А. Н., Соколов К. О. Развитие инновационной деятельности предприятий пищевой и перерабатывающей промышленности на основе применения платформенной бизнес-модели // Аграрный вестник Урала. - 2019. - № 3 (182). - С. 85-90.

9. Несмеянова Е. И., Старикова Е. В. Направления развития бизнес-модели // Экономика и предпринимательство. -2014. - № 11-4 (52). - С. 884-887

10. Орехова С. В. Платформенная бизнес-модель на традиционных промышленных рынках: границы возможного / Материалы Международной научно-практической конференции "Новые тенденции в развитии корпоративного управления и бизнеса". - Екатеринбург, Изд- во Урал. гос. экон. ун-та, 2017. - С. 161-168.

11. Остервальдер А., Пинье И. Построение бизнес-моделей. - Москва: Альпина Паблишер, 2019. - 290 с.

12. Руст А. М., Суязов В. Н. Бизнес-модель инновационного развития предприятия // Вестник Саратовского государственного технического университета. - 2010. - Т. 4. - № 1 (49). - С. 252-257.

13. Сикатский В. А., Курепина Е. А. Инновационная бизнес- модель как фактор достижения конкурентных преимуществ фирмы // Управленческое консультирование. - 2010. - № 3 (39). - C. 133-145.

14. Симонов К. В. Управление конкурентоспособностью выставочных услуг // Маркетинг в России и за рубежом. - 2009. - № 5 (73). - С. 67-72.

15. Симонов К. В. Интеграционная концепция маркетинга выставочных услуг // Маркетинг услуг. - 2011. - № 1 (25). - С. 44-54.

16. Смольянинов Н. Е., Матягина Т. В. Функциональная классификация бизнес-моделей / Сборник научных трудов кафедры экономики предпринимательства Уфимск. гос. авиац. техн. ун-т. - Уфа: РИК УГАТУ, 2016. - С. 117-123.

17. Сухоруков А. В. Бизнес-модель инновационного предприятия // European social science journal. - 2014. - № 3-2 (42). - С. 431-439.

18. Тупикина П. С. Бизнес-модель как инструмент повышения конкурентоспособности предприятия: зарубежный опыт и российская практика / Сборник научных трудов "Экономика, инновации и предпринимательство". - Уфа, Изд-во: УГАТУ, 2016. - С. 280-284.

19. Тюмина Д. С. Концепция инновационной бизнес-модели // Экономика и предпринимательство. - 2014. - № 10 (51). - С. 913-915.

20. Хансевяров Р. И. Теоретические подходы к формированию бизнес-модели // Экономические науки. - 2015. - № 7 (128). - С. 40-44.

21. Amit R., Zott C. Creating value through business model innovation / MIT Slown management review. - 2015. - P. 36-44. - URL: http://marketing.mitsmr.com/PDF/ STR0715-Top-10-Strategy.pdf#page=38.

22. Chesbrough H. Business model innovation: opportunities and barriers // Long range planning. 2010. - Vol. 43. - No. 2/3. - P. 354-363.

23. Friedman F. J. IAEE White Paper: Future Trends Impacting the Exhibitions and Events Industry, 2015 Edition, Dallas, USA. - 21 p. - URL: https://www.iaee.com/docs/ document.pdf.

24. Kaplan S. The Business Model Innovation Factory: How to Stay Relevant When the World is Changing. John Wiley & Sons, 2012. - 240 p.

25. Ovans A. What is a business model? // Harvard business review. - 2015. - Jan. - P. 1-10.

26. Rochet J. C., Tirole J. M. P. Platform Competition in Two-Sided Markets // Journal of European Economic Association. - 2003. - No. 1(4). -P. 990-1029.

27. Rochet J. C., Tirole J. M. P. Two-sided markets: A progress report // RAND Journal of Economics. - 2006. - №37(3). - P. 645-667. - DOI: j.1756-2171.2006.tb00036.x.

28. Teece D. J. Business Models, Business Strategy and Innovation // Long Range Planning. -2010. - No 43. - P. 172-194. - DOI: 10.1016/j.lrp.2009.07.003.

29. Global Economic Impact of Exhibitions. UFI Research. June 2020. - 41 p. - URL: https://www.ufi.org/wp-content/uploads/2020/06/Global_Economic_Impact_of_ Exhibitions_Jun2020.pdf (дата обращения: 10.07.2020).

30. Wang X. The Design and Implementation of Virtual Exhibition Based on Virtual reality technology / 12th IEEE International Conference on Computer-Aided Industrial Design and Conceptual Design, Chongqing, China, Dec. 01-03. - 2011. - Vol. 1, 2. - P. 642-645. Design, Chongqing, China, Dec. 01-03. - 2011. - Vol. 1, 2. - P. 642-645.


Review

For citations:


Simonov K. Innovative business model of exhibition company: modeling methodology testing. Journal of Modern Competition. 2020;14(3):106-123. https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-3-106-123. EDN: LBCKUH

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)