Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Personnel loyalty as a factor in ensuring the competitiveness of Russian companies

https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-2-60-72

EDN: XLWNAM

Abstract

This article discusses such a popular concept in Russian HR management as staff loyalty, explores the theoretical and applied issues of this definition. The aim of this work is to study the characteristics of employee loyalty management in the personnel management system of modern Russian organizations. The tasks are to determine the relationship between the level of staff loyalty and the level of efficiency, and, consequently, business competitiveness.The significance and relevance of the research topic is due to the fact that in the modern Russian economy, in the face of increased competition and the negative impact of the global financial crisis, the emergence of the COVID-19 virus, sanction pressure on the Russian economy, negative trends are observed associated with a decline in company income. In turn, the successful functioning and competitiveness of an organization largely depends on the interest of employees in effective activities and the level of their loyalty to the company.In the framework of this work, the most urgent problems of the formation and development of personnel loyalty for Russian companies in the current situation are identified. Factors that affect the level of loyalty of the organization's personnel are substantiated.In conclusion, the directions for increasing staff loyalty are formulated and an economic justification of the costs for the formation and maintenance of company personnel loyalty is given.

About the Author

N. Gromova
Moscow University of Industry and Finance «Synergy»


References

1. Алавердов А. Р. Лояльность персонала - игра в одни ворота? // Инновационные HR-технологии для современной России: кадры решают все!": Материалы научно-практической конференции, посвященной 10-летию кафедры Управления человеческими ресурсами МФПУ "Синергия". М.: Московский финансово-промышленный университет "Синергия", 2015. С. 5-21.

2. Аллен Н. Дж., Мейер Дж. П. Аффективность, преемственность и нормативные обязательства перед организацией: проверка обоснованности построения // Журнал профессионального поведения. 1996. Вып. 49. С. 252-276.

3. Бухалков М. И. Управление персоналом: Учебник. М.: ИНФРА-М, 2017. - 183 с.

4. Громова Н. В. Геймификация как инструмент обеспечении конкурентоспособности современных компаний // Современная конкуренция. 2018. № 68 (2).

5. Громова Н. В. Вовлеченность персонала - основной резерв повышения эффективности деятельности современных компаний // Вестник Российского экономического университета имени Г. В. Плеханова. 2018. № 6 (102).

6. Доценко Е. Л. Измерение приверженности персонала компании с помощью опросной методики // Материалы IV Всероссийской научно-практической конференции "Психология бизнеса: управление персоналом в государственных организациях и коммерческих структурах". Ч. 2. СПб.: ГП "ИМАТОН" [Электронный ресурс] URL: http://dominiak.by.ru/lrc/li2.html.

7. Кибанов А. Я. Управление персоналом: Теория и практика. Оценка экономической и социальной эффективности управления персоналом организации: Учебно-практическое пособие. М.: Проспект, 2016. - 48 с.

8. Конфуций. Афоризмы мудрости. М.: ИД "Белый город", 2008. - 448 с.

9. Куприянчук Е. В. Управление персоналом: ассессмент, комплектование, адаптация, развитие: Учебное пособие / Е. В. Куприянчук, Ю. В. Щербакова. М.: ИЦ РИОР, НИЦ ИНФРА-М, 2015. - 255 с.

10. Михайлина Г. И. Управление персоналом. / Г. И. Михайлина, Л. В. Матраева. М.: Дашков и К, 2018. - 280 с.

11. Одегов Ю. Г. Управление персоналом: Учебник / Ю. Г. Одегов, Г. Г. Руденко. Люберцы: Юрайт, 2014. - 513 с.

12. Портер Л. В., Стирс Р. М., Моудей Р. Т., Булиан П. В. Организационные приверженность, удовлетворенность работой и текучесть // Журнал прикладной психологии. 1974. Вып. 59. С. 603-609.

13. Почебут Л. Г. Оценка лояльности сотрудника к организации. Практикум по психологии менеджмента и профессиональной деятельности: / Под ред. Г. С. Никифорова, М. А. Дмитриевой, В. М. Снеткова. СПб.: Речь, 2001. Занятие 33. С. 283-287.

14. Петросян Д. С., Фаткина Н. Л. Организационное поведение. Новые направления теории. М.: ИНФРА-М, 2017. - 215 с.

15. Рокфеллер Д. Власть финансовых империй. Политика Редакция 1. М.: Алгоритм, 2017. - 384 с.

16. Сосков В. И. Управление персоналом организации. М.: КноРус, 2016. - 512 с.

17. Brooks R. Why Loyal Employees and Customers Improve the Bottom Line // The Journal for Quality & Participation. 2000. March/April. Pp. 40-44.

18. Morrow P. C. The Theory and Measurement of Work Commitment. Greenwich: JAI Press, 1993. Pp. 163-164.

19. Reichheld F. F. The Loyalty Effect. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press, 1996.


Review

For citations:


Gromova N. Personnel loyalty as a factor in ensuring the competitiveness of Russian companies. Journal of Modern Competition. 2020;14(2):60-72. https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-2-60-72. EDN: XLWNAM

Views: 1


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)