Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Economic safety management of the region's motor transport system

https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-1-97-105

EDN: IFFFOW

Abstract

The article discusses a number of methodological provisions of the analysis of the process of managing economic security of the region's motor transport system in the field of realization of transport and economic interests. It is noted that the contradictions of economic interests not only create the prerequisites for the emergence of threats to the vital economic interests of business entities at the regional level, but also the features of the formation of a management system in this area. Accordingly, a system of subjects and objects of management should be created, a set of methods of managerial influence should be determined. The purpose of this study is to solve a scientific problem, which is to develop a new approach to managing the economic security of the region's motor transport system. The purpose of managing the economic security of the region's motor transport system is to timely identify and prevent external and internal dangers and threats, ensure uninterrupted operation and fulfill all the tasks set for the national economic importance.The level of economic security of the region's motor transport system depends on the effectiveness of the economic security management system. The subject of this study is the methods and tools for managing the economic security of the region's motor transport system, the improvement of which will ensure the necessary level of economic security. A special place is given to methods of economic regulation of relations. The legal form for the implementation of management decisions in road transport should consider the principles of ensuring economic security, which should be developed both for the regional level and for each element of the motor transport system. Theoretical provisions on the organization of management are specified in relation to the motor transport system of the Sogd region of the Republic of Tajikistan. The obtained models make it possible to improve the quality of the assessment of the current state of the motor transport system and the functioning of the economic security management system, within the framework of which the implementation of measures to ensure economic security based on the observance of a number of important principles is envisaged. The effective functioning of road transport affects the successful economic development of the region. The lack of necessary attention to the problem of economic security can adversely affect both the financial stability of an individual enterprise and the entire motor transport system of the region. The formation of a system and mechanism for managing economic security in the region's motor transport system is a multi-stage task. The region's motor transport system forms a single chain of cargo delivery, but at the same time they differ greatly in the structure of assets, regulation of activities by the state, and risks. Economic security is ensured through operational monitoring of the actual performance of the motor transport system. Approaches to the management of economic security by the region's motor transport system should take into account its specificity: first of all, it is a branch of the service sector, and secondly, the systems that provide these services are different. Differences affect the choice of strategy and the mechanism for assessing the level of economic security.

About the Author

Tohirjon Islomzhonovich Tohirov
Polytechnic Institute, Tajik Technical University named after Academician M. S. Osimi


References

1. Теория транспортных процессов и систем: учебник для академического бакалавриата. М.: Издательство "Юрайт", 2017. - 217 с.

2. Солодкий А. И., Горев А. Э., Бондарева Э. Д. Транспортная инфраструктура: учебник и практикум для академического бакалавриата. М.: Издательство "Юрайт", 2017. - 290 с.

3. Задворный Ю. В. Критерии эффективности транспортной инфраструктуры региона // Российское предпринимательство. 2011. № 1(1). С. 168-172.

4. Зубарев И. А. Разработка механизма повышения экономической безопасности национальной транспортной системы России. диссертация на соискание ученой степени кандидата экономических наук. М.: Государственный университет управления, 2011. - 173 с.

5. Межох З. П., Соколов Ю. И., Кожевников Р. А. Стратегический риск-менеджмент в системе экономической безопасности транспортной компании // Транспортное дело России. 2016. № 6. С. 34-37.

6. Никитин А. Б. Управление экономической безопасностью национальных транспортных систем в условиях развития высокоскоростного движения. Управление экономическими системами: электронный научный журнал. 2017. № 7 (101). С. 24.

7. Павлова А. Н. Основные проблемные аспекты кадровых рисков транспортных компаний в системе экономической безопасности. В сборнике: Корпоративное управление экономической и финансовой деятельностью на железнодорожном транспорте Сборник трудов по результатам III Международной научно-практической конференции. В 2 т. Под общ. ред. Л. В. Шку- риной. 2019. С. 12-14.

8. Nam Y., Lee Y., McMahon S., Sherraden M. New Measures of Economic Security and Development: Savings Goals for Short-and Long-Term Economic Needs // The Journal of consumer affairs. 2016. Vol. 50. Iss. 3. P. 611-637. DOI: 10.1111/joca.12078.

9. Андриянов С. В., Решетнева А. А. Транспортный ком-nal transformation of the region: theoretical fundamentals and applied aspects. Kyiv: UMH Publishing, 2014. - 468 p.

10. Болгаров Н. И. Моделирование условий неопределенности функционирования транспортных систем в целях обеспечения экономической безопасности // Гуманитарный вестник. 2014. № 2(29). С. 154-159.

11. Гольская, Ю. Н. Понятие транспортной инфраструктуры и оценка ее влияния на региональную экономику / Ю. Н. Гольская // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. - 2011. - Т. 2. - С. 157-161. - EDN RVYLWJ.

12. Долгачева И. Н. Методы управления рисками транспортной компании в сфере контейнерных перевозок как фактор обеспечения экономической безопасности финансовой системы России. В сборнике: Деньги, кредит, бюджет России: история и современность Материалы международной научно-практической конференции, посвященной 125-летию со дня рождения Г. Я. Сокольникова. 2014. С. 232-235.

13. Евдокимов О.Г. Открытая экспертная система управленческо-экономических решений на железнодорожном транспорте как элемент транспортной безопасности. В сборнике: Современные проблемы управления экономикой транспортного комплекса России: конкурентоспособность, инновации и экономический суверенитет. Международная научно-практическая конференция, посвящается 85-летию института экономики и финансов МИИТа. Московский государственный университет путей сообщения, Институт экономики и финансов. 2015. С. 97-99.

14. Ермошин Н. А. Экономические аспекты управления безопасностью на автомобильном транспорте. В сборнике: Экономика. Теория и практика материалы Международной научно-практической конференции. 2014. С. 5-8.

15. Зубарев И. А. Инструментарий оценки и мониторинга уровня экономической безопасности национальной транспортной системы // Вестник университета. 2011. № 19. С. 178-180.

16. Комаров В. В. Концепция системы управления рисками в автотранспортных системах. Труды Института системного анализа Российской академии наук. 2009. Т. 51. С. 24-42.

17. Константинов И. С., Бакаева Н. В., Федоров Д. И., Озаренко О. В. Структура системы мониторинга территориальной автотранспортной системы // Вестник компьютерных и информационных технологий. 2012. № 4(94). С. 33-37.

18. Костин В. И. Методологические основания исследования экономической безопасности транспортных систем. Транспортное дело России. 2011. № 9. С. 67-70.


Review

For citations:


Tohirov T. Economic safety management of the region's motor transport system. Journal of Modern Competition. 2020;14(1):97-105. https://doi.org/10.37791/1993-7598-2020-14-1-97-105. EDN: IFFFOW

Views: 6


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)