Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Category management: new view on its implementation in Russian realities

https://doi.org/10.24411/1993-7598-2019-10406

EDN: MWLPEH

Abstract

Category management is a breakthrough in retail practice. There are two main category management methods underlying all the existing category management methods. They are described and there is considered the method of the Russian scientists developed according to the main methods. Also by ECR from category management is developed new approach of the retail and manufacturer relationships - Category Captainship. The describing, analysis, characterizing of the category management methods and also experience of the category management implementation in the Russian regional retail helps to develop new category management method with changing some of the stages sequence, specification and addition of four new stages. All the stages of the new method are described and compared with the main methods.

About the Author

K. Ilyenkova
Institute of Economics of the Ural Branch of RAS; Ltd Zooland


References

1. Бойко В. Н. Увеличение прибыльности ассортимента: работа с терапевтическими категориями // Новая аптека. 2013. № 1. C. 41-47.

2. Буянова Е., Давыдов Н., Кельбах Л. и др. Категорийный менеджмент. Теория и практика в России. М.: Комитет по управлению спросом, Копирайт ECR-Rus, 2007-2008.

3. Иванов А.Г., Юлдашева О.У. Маркетинг взаимоотношений и управление потенциалом покупателя на рынках В2В: Монография. - СПб.: Изд-во СПбГУЭФб 2004. - 139с.

4. Ильенкова К.М. Суть и основные элементы категорийного менеджмента // Современная конкуренция. 2019. Т. 13. № 2 (74). с. 62-80.

5. Ильенкова К. М. Внедрение категорийного менеджмента в традиционной рознице // Вестник Московского университета. Серия 6. Экономика. 2018. № 3. с. 124145.

6. Ильенкова К.М. Методика оценки эффективности взаимодействия компании с поставщиками на основе маркетинга взаимоотношений // Вестник Пермского университета. Сер. "Экономика". 2019. № 4.

7. Овчинникова А.В., Матвеев В.В., Норина А.А. Математическая модель расчета оптимального количества ассортиментных единиц товарной категории // Вестник ЮУрГУ. Серия "Экономика и менеджмент". 2017. Т. 11. № 3. с. 135-143.

8. Овчинникова А. В., Норина А. А. Структурирование товарной категории // Вестник Удмуртского университета. Серия "Экономика и право". 2016. Т. 26. № 5. с. 44-49.

9. Райзенберг Б.А., Лазовский Л. Ш., Стародубцева Е. Б. Современный экономический словарь. М.: Инфра-М, 2011.

10. Сергиенко О. Категорийный менеджмент: практические уроки. URL: http://www.apteka.ua/article/99349

11. Arkader. R and Ferreira C. F. Category Management initiatives from the retailer perspective: a study in the Brazilian grocery retail industry // Journal of Purchasing & Supply Management. 2004. No. 10. Pp. 41-51.

12. ECR Europe Europe ECR Category Management Best Practices Report. Brussels, Belgium, ECR Europe, 1997. 143 p.

13. Harris B. Best Practices Operating Comitee, Category management Report - Enhancing consumer value in the grocery industry. The Partnering Group, Inc. and Category Management ECR The United States of America, 1995.

14. Jaervinen J. Category management and captainship in retail. Case: Baby food in Finnland. Helsinki, Helsingin Kauppakorkeakoulu Helsinki school of Economics. Information Systems Science, 2010. 110 p.

15. Lange F. & Wahlung R. Category Management - Naer konsumenten aer manager. Stockholm: Ekonomiska forskningsinstitutet vid Handelshoegskolan i Stockholm, 2001.

16. Nielsen AC. Category management: Positioning your Organization to Win. Chicago. IL: American Marketing Association and NTC Business Book, 1992. 175 p.


Review

For citations:


Ilyenkova K. Category management: new view on its implementation in Russian realities. Journal of Modern Competition. 2019;13(4):76-92. https://doi.org/10.24411/1993-7598-2019-10406. EDN: MWLPEH

Views: 3


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)