Image of an entrepreneur: professionalism is not taken into account?
https://doi.org/10.24411/1993-7598-2019-10304
EDN: ZTCZYP
Abstract
In the light of transformations, which happen in contemporary highly competitive society practical and theoretical significance of the problem of an entrepreneur's image making is growing. The purpose of this paper is to find out which parts of an entrepreneur's image are considered to be the most important both by themselves and by their business environment. In order to define it the work gives an experimental research of entrepreneurs', managers' and specialists' opinions about a contemporary entrepreneur's image and provides the analysis of its results. The method of research consisted of oral and written interviews, as well as interviews in social networks. The analysis resulted in considering key features of a contemporary entrepreneur's image. The article shows that the respondents consider the following to be dominant features of the image: appearance, individuality and environmental friendliness which includes compliance with the timing, agreements, reaction to the partners' requests. Meanwhile professionalism was regarded as secondary in the list of key characteristics of the image.
About the Authors
M. LukashenkoA. Ozhgikhina
References
1. Баранов Д. Е., Демко Е. В., Лукашенко М. А. PR. Теория и практика. М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2013. - 352 с.
2. Панасюк А. Ю. Имидж. Энциклопедический словарь. М.: Рипол Классик, 2007. - 768 с.
3. Рубин Ю. Б., Леднев М. В., Можжухин Д. П. Формирование профессиональных компетенций для успешного участия в конкуренции в процессе освоения студентами программ по предпринимательству в современном бакалавриате // Современная конкуренция. 2019. №1 (73). С. 40-164.
4. Сальникова Л. С. Имидж или репутация? Подмена понятий // Стратегические коммуникации и коммуникационные технологии в бизнесе, 2017.
5. Петрова Е. А. Имиджелогия: современное состояние и перспективы развития в России // Имиджелогия: современное состояние и перспективы развития. М.: РИЦ «Альфа», 2003. С. 27-30.
6. Тер-Акопова А. Тренер на драйве. М.: Университет «Синергия», 2018. С. 193.
7. Андрей Шабельник. Имидж и репутация - две большие разницы. URL: https://www.sostav.ru/articles/2002/03/25/pr250302.
8. Алафишвили А. Д., Батова Т. Н. Деловая репутация предприятия в составе нематериальных активов // Фундаментальные исследования. 2015. №12-4. С. 735-740.
9. Рубин Ю. Б. Конкуренция в предпринимательстве. М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2018.
10. Лукашенко М. А. Профессиональные компетенции руководителя как фактор конкурентоспособности компании // Современная конкуренция. 2009. №6. С. 96-105.
11. Лукашенко М. А., Ожгихина А. А. Имидж преподавателя вуза: мнения и приоритеты студентов // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. №1. С. 46-56.
12. Леонтьева Л. С., Ильин А. Б. Компетентностные характеристики предпринимательского труда как ресурса повышения конкурентных преимуществ бизнес-единицы // Современная конкуренция. 2019. №1 (73). С. 65-72.
13. Рубин Ю. Б. Конкуренция: влияние личностного начала лидеров компаний // Современная конкуренция. 2017. Т. 11. №3 (63). С. 118-143.
14. Блондель Ж. Политическое лидерство. Путь к всеобъемлющему анализу. М.: Российская академия управления, 1992. - 136 с.
15. Суханов А. С. Лидерство и претензии на лидерство в предпринимательстве // Современная конкуренция. 2007. №2 (2). С. 122-133.
16. Michael D., Mumford Erin, Michelle Todd, Cory Higgs, Tristan McIntosh. Cognitive skills and leadership performance: The nine critical skills//The Leadership Quarterly.2017. Vol. 28. Issue 1. P. 24-39.
Review
For citations:
Lukashenko M., Ozhgikhina A. Image of an entrepreneur: professionalism is not taken into account? Journal of Modern Competition. 2019;13(3):35-44. https://doi.org/10.24411/1993-7598-2019-10304. EDN: ZTCZYP