Preview

Journal of Modern Competition

Advanced search

Determination of effective strategy of improving competitiveness of the knowledge-intensive enterprise

https://doi.org/10.24411/1993-7598-2019-10209

EDN: XOCIKK

Abstract

Results of a set of researches in the field of strategic management are given in scientific literature. In each of these researches the ideas of a concept of competitiveness, methods of its increase and maintenance at the high level are given. This area of researches is very relevant as still there is no uniform and commonly accepted theory of competitiveness, and at the expense of as far as the enterprise will be competitive, its success and success of the products which are turned out at it depends. In this work own vision of a concept of competitiveness as integrated concept is given, the analysis of some classifications of the strategy offered by various researchers is carried out. Also the analysis of problems most of which the knowledge-intensive enterprises should test in Russia is carried out. In this article the specifics of development of the enterprises of the domestic nuclear industry within the Rosatom state corporation (SC) which need to compete successfully among themselves in one group of companies so that as a result of group of companies became competitive in the world are considered. An objective of this research began to understand on the basis of the done analysis on what way the knowledge-intensive enterprises of the domestic nuclear industry need to move for successful development as within the country, and beyond its limits and also to understand what has to become a basis of such development.

About the Authors

V. Astakhov
Synergy University


V. Khabarov
Synergy University


References

1. Андраковский М. В., Елохова И. В. Стратегия бизнес-кооперации как метод снижения уровня конкуренции // Современная конкуренция. 2011. Т. 5. № 4. С. 90-96.

2. Бондарева Н.А. Конкурентоспособность корпораций в условиях импортозамещения // Современная конкуренция. 2018. Т. 12. № 4-5. С. 65-74.

3. Зулькарнаев И. У., Ильясова Л. Р. Метод расчета интегральной конкурентоспособности промышленных, торговых и финансовых предприятий // Маркетинг в России и за рубежом. 2001. № 4. С. 17-27.

4. Клейнер Г. Б. Системный подход к стратегии предприятия // Современная конкуренция. 2009. № 1. С. 100-118.

5. Котлер Ф. Маркетинг-менеджмент: пер. с англ. СПб: Питер, 2006. 816 с.

6. Кукаев И. С. Влияние институциональных кооперативных взаимодействий на конкурентную стратегию развития промышленных предприятий // Современная конкуренция. 2015. Т. 9. № 2. С. 90-110.

7. Лифиц И. М. Конкурентоспособность товаров и услуг. М.: Высшее образование, 2007. 437 с.

8. Ляхова Е. В., Хлебникова Н. С., Чернов О. В. Развитие предпринимательской среды: мировые тренды и изменения в госкорпорации «Росатом» / Безопасность, эффективность и экономика атомной энергетики: м-лы науч.-техн. конф. Москва, 2016. С. 661-666.

9. Мазилкина Е. И., Паничкина Г. Г. Управление конкурентоспособностью. М.: Омега-Л, 2007. 325 с.

10. Матвиенко Д. Ю. Стратегические альянсы в конкурентном взаимодействии компаний // Современная конкуренция. 2010. № 6. С. 18-26.

11. Минько Э.В., Кричевский М.Л. Качество и конкурентоспособность. СПб, 2006. 240 с.

12. Плотицина Т.М. Определение конкурентоспособности предприятия // Вестник Тамбовского государственного технического университета. 2010. Т. 16. № 1. С. 205-211.

13. Портер М. Международная конкуренция: пер. с англ. М.: Международные отношения, 2004. 896 с.

14. Рубин Ю. Б. Разработка конкурентных стратегий // Современная конкуренция. 2014. Т. 8. № 6. С. 102123.

15. Рубин Ю. Б. Стратегии конкурентных действий // Современная конкуренция. 2014. Т. 8. № 4. С. 101-143.

16. Стародубцева Е. А. К вопросу о трактовке понятия «Конкурентоспособность предприятия» // Известия Байкальского государственного университета. 2011. № 4. С. 132-135.

17. Сыроватская О.Ю., Фалина И.В. Современное состояние и тенденции развития ресурсного потенциала промышленных предприятий наукоемких отраслей // Экономика и управление народным хозяйством. Дискурс № 4, 2016. С. 30-35.

18. Трифонов Ю. В., Ширяева Ю. С., Перцева Л. Н. Выбор конкурентной стратегии развития и функционирования предприятия // Креативная экономика. 2017. Т. 11. № 4. С. 457-466.

19. Философова Т. Г., Быков В. А. Конкуренция и конкурентоспособность. М.: ЮНИТИ, 2007. 271 с.

20. Юданов А. Ю., Козиков А.А. Имитация как конкурентная стратегия // Современная конкуренция. 2011. Т. 5. № 5. С. 3-19


Review

For citations:


Astakhov V., Khabarov V. Determination of effective strategy of improving competitiveness of the knowledge-intensive enterprise. Journal of Modern Competition. 2019;13(2):120-129. https://doi.org/10.24411/1993-7598-2019-10209. EDN: XOCIKK

Views: 4


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-7598 (Print)
ISSN 2687-0657 (Online)