Business Ethics and Digital Economy Spirit
EDN: XXRIPR
Abstract
The paper focuses on ethical and moral issues of modern business activity in Russia in the interface between innovative economy and digital. The authors consider theoretical approaches to business ethics, investigate its major categories as an integral attribute of business and correlate them to a professional field of activity emphasizing relevance of research. The historical background is given, the main mental characteristics of Russian entrepreneurs in different epochs are featured and modern research views on business ethics essence are put forward. Such key categories of business ethics as «good», «evil», «justice», «honor», «dignity», «conscience», «obligation», «duty» are debated and it is emphasized that business ethics can be considered to be the instrument for successful business activity performance and reducing costs. Due to the transition from innovative economy to digital new kinds of social and economic interaction between people arise. The paper also represents the current situation in business activity issues all over the world and working out of a new international document MiFID II in particular. The authors' findings on expectations of respect for norms of enterprise ethics by generation of Z are reflected. The authors draw a conclusion that giving accent to the main categories in business ethics subject matter is relevant and necessary for modern entrepreneur model shaping.
About the Authors
A. RozanovaA. Ilin
Yu. Sizova
References
1. Давыдов В. А. Этика предпринимательской деятельности // Теоретические и прикладные аспекты современной науки. 2014. № 3-5. С. 64-72.
2. Косинов В. А. Этика и мораль предпринимательской деятельности // Взаимодействие права и морали / Материалы Международной научной конференции. Под общ. ред. док. юр. наук, проф. Т. А. Сошниковой. 2014. С. 214-217.
3. Мещеряков Д. А. Предпринимательская этика и ее особенности // Стратегия инновационного развития агропромышленного комплекса в условиях глобализации экономики / Материалы международной научно-практической конференции. Сост. сборника: Е. В. Закшевская, В. П. Рябов. 2015. С. 105-109.
4. Мещеряков Д. А. Этика предпринимательской деятельности как институциональная проблема // Власть. 2016. № 3. С. 303-305.
5. Организация предпринимательской деятельности: учебник / А. Б. Ильин, Л. С. Леонтьева. М.: ФГБОУ ВО «РЭУ им. Г. В. Плеханова», 2016. С. 50.
6. Безобразов В. П. Народное хозяйство России. Т. 3. 1889.
7. Рубин Ю. Б. Основы предпринимательства. М.: МФПУ «Синергия», 2016. - 464 с.
8. Вебер М. Избранные произведения. Протестантская этика и дух капитализма. М.: Прогресс, 1990. - 178 с.
9. Дыльнова З. М. Предпринимательство: экономический и социологический взгляд на проблему // Вестник РУДН, серия Социология. 2006. № 1 (9). C. 83-93.
10. Благонравова М. А., Сизова Ю. С. К вопросу об утверждении этических норм в российском бизнесе // Экономика и предпринимательство. 2017. № 3-1 (80-1). С. 767-773.
11. Докинз Р. Эгоистичный ген = The Selfish Gene / Переводчик Н. Фомина. Corpus, 2013. - 512 с.
12. Докинз Р. Расширенный фенотип: длинная рука гена = The Extended Phenotype: The Long Reach of the Gene / Переводчик А. Гопко. Corpus, 2010. - 512 с.
13. Dawkins R. Universal Darwinism // Evolution from Molecules to Men / Bendall, D. S. - Cambridge: Cambridge University Press, 1976. P. 403-425.
14. Dawkins R. Good strategy or evolutionarily stable strategy // Sociobiology: Beyond Nature/Nurture? / Barlow, G. W. and Silverberg, J. Colorado: Westview Press, 1980. P. 331-337.
Review
For citations:
Rozanova A., Ilin A., Sizova Yu. Business Ethics and Digital Economy Spirit. Journal of Modern Competition. 2018;12(4-5):122-132. EDN: XXRIPR